رابرت جردن از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود و نویسنده کتاب “دیپلمات صحرا: درون عربستان سعودی پس از ۱۱ سپتامبر” است. او در مطلبی برای پولیتیکو نوشت: حمله ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی سعودی که ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه همگی به ایران نسبت می‌دهند، نشان می‌دهد خاورمیانه چقدر به جنگ نزدیک است.

رابرت جردن تاکید کرد: اما تمرکز بر رفتار ایران نباید باعث چشم‌پوشی از نقش خود عربستان سعودی در وخیم کردن شرایط از جمله نقش فاجعه‌بار آن در جنگ داخلی یمن شود. اکنون خیز برداشتن برای ارائه پشتیبانی نظامی آمریکا به عربستان سعودی، سیگنال کاملاً غلطی را به ریاض می‌فرستد که رفتارش طی چند سال گذشته به جایگاه جهانی آمریکا آسیب رسانده و امنیت ما را تهدید کرده است.

سفیر پیشین ایالات متحده گفت: کنگره بررسی می‌کند که آیا به حمایت ایالات متحده از جنگ ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن پایان دهد یا خیر. کنگره باید فروش تسلیحات ایالات متحده و دیگر حمایت‌ها از این ائتلاف را نه تنها برای پایان دادن به درگیری هولناک متوقف سازد، بلکه این را هم روشن کند که عربستان سعودی باید برای جلوگیری از درگیری گسترده منطقه‌ای اقداماتی انجام دهد.

او افزود: من پیچیدگی‌های روابط آمریکا-سعودی را تجربه کرده‌ام و شاید اکنون سخت‌ترین دوره در حدود ۹ دهه روابط دوجانبه ما باشد. در دوران تصدی‌ خودم با دولتی سعودی مواجه بودم که تکذیب می‌کرد ۱۵ تن از هواپیمارباهای ۱۱ سپتامبر شهروند سعودی بودند و نسبت به تهدید افراطگرایی مذهبی که تهدیدی علیه دو کشور بود، کور بود. بعد، همانند اکنون، رهبران سعودی از اذعان به خطراتی که دیگران به وضوح می‌دیدند، امتناع می‌کردند. اکنون، برعکس آن زمان، این خطر نشات گرفته از شهروندان رادیکالی عربستان سعودی نیست بلکه از خود رهبری سعودی است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل ازایسنا: رابرت جردن تاکید کرد: در میان بسیاری از اقدامات آشکاری که عربستان سعودی در چند سال گذشته انجام داده است، دو مورد در ذهن نمایندگان ایالات متحده و عموم مردم آمریکا ثبت شده است؛ درگیری فاجعه‌آمیز آن در جنگ در یمن و قتل وحشتناک جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست. محمد بن سلمان، ولیعهد بی پروای عربستان سعودی، در هر دو مورد متهم است.

این دیپلمات پیشین آمریکایی تاکید کرد: در مواجهه با حملات ۱۴ سپتامبر و با توجه به سال‌ها رفتار نادرست سعودی، کنگره باید در برابر فشار مقاومت کند و به راحتی در همبستگی با ریاض نایستد و باید اقدامات اخیر خود برای مهار پشتیبانی نظامی ایالات متحده از عربستان سعودی را به پیش ببرد نه اینکه متوقف کند.

او افزود: کنگره درباره چندین بند در لایحه دفاعی سالانه که حمایت آمریکا از جنگ در یمن را تعلیق می‌کند و تا حدی مسوولیت‌پذیری بابت قتل جمال خاشقجی ایجاد می‌کند که شامل توقف موقت فروش بمب‌های آمریکایی به عربستان و امارات می‌شود، بحث می‌کند. این اقدامات به تنش‌زدایی در منطقه کمک می‌کند. به‌رغم حمایت دو حزبی در مجلس نمایندگان آمریکا و سنا، جمهوری‌خواهان سنا نگرانند که مخالفت با رئیس‌جمهوری آمریکا با مخالفت او با این تدابیر همراه شود اما زمان آن فرا رسیده است که کنگره برای کنترل سوء رفتارهای عربستان سعودی وارد عمل شود، پیش از آنکه ریاض جنگی را با ایران آغاز کند که حتی مرگبارتر از مداخله فاجعه‌بار آن در یمن خواهد بود.