به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اتاق ایران و عراق، «غلامرضا انصاری» در همایش تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۰ در دانشکده علوم پزشکی تهران با تاکید بر اهمیت بازار عراق افزود: اکنون کشوری مهمتر از عراق چه از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و دیگر ابعاد، برای جمهموری اسلامی وجود ندارد، بنابراین تمامی تلاشمان را برای داشتن مراودات گسترده و همه جانبه با این کشور خواهیم کرد.

به گفته وی، به زودی شاهد مراسم اربعین حسینی (ع) خواهیم بود که همبستگی مردم ایران و عراق را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که نگاه ما باید به کشور عراق ویژه باشد تصریح کرد: توسعه تجارت با کشور عراق نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در زمینه اعتماد سازی و کسب دانش است زیرا نگاه کوتاه مدت و سود محور افت روابط بین الملل را سبب می شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر تنوع قومی کشور عراق افزود: مطالعه درباره اقتصاد عراق بسیار با اهمیت است؛ این بازار برای هر کالا و محصولی پذیرش دارد اما اطلاعات مناسبی از نوع نیاز آن‌ها در دسترس نداریم حتی باید به فکر تولید در کشور عراق باشیم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: وی با بیان اینکه تشکیل دفاتر مشاوره‌ای برای عراق به تجار کشور کمک زیادی خواهد کرد گفت: باید مسیر و ساختار تصمیم گیری در این کشور را مورد بررسی قرار دهیم؛ ایجاد تشکل‌های اقتصادی بسیار با اهمیت است و اقداماتی مانند اتاق مشترک ایران و عراق باید گسترش یابد.

وی ادامه داد: گردشگری زیارتی و گردشگری سلامت مورد توجه مردم عراق است بنابراین لازم است روابط ما از طریق مخاطبین محلی باشد؛ اگر توانایی احداث دفاتر در عراق را ندارید بهتر است به صورت مشترک با دیگر شرکت‌ها دفتری برای افزایش فعالیت‌های خود داشته باشید.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: باید سازوکارهای انجام مراودات تجاری تقویت شود؛ با یک صندوق ضعیف نمی‌توان امنیت مناسب را برای مراودات تجار ایجاد کرد، بنابراین ارتباط با سرکنسولگری و سفارتخانه‌ها بدون شک به نفع شرکت‌ها خواهد بود.

به گفته وی؛ این ارتباط برای تجار یک ضرورت است و در شرایط حساس می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی با تاکید بر اهمیت پیدا کردن شریک محلی یا شریک قسمت ثالث گفت: عراق کشوری بسیار ثروتمند و با آینده‌ای روشن است پس سرمایه‌گذاری و نگاه بلند مدت به این کشور می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.