سواد در سطوح مختلف زندگی روزمره افراد، شغل، آگاهی نسبت به شرایط، بزهکاری، زندگی خانوادگی، سبک زندگی و سرمایه فرهنگی و اجتماعی به‌قدری مؤثر است که ریشه‌کنی بی‌سوادی مستقیماً منجر به کاهش مرگ و میر، ‌بیماری، بزهکاری و خشونت‎های خانوادگی و اجتماعی می‌شود. ازاین‌رو جوامع گوناگون نسبت به امر سوادآموزی حساسیت نشان می‌دهند و در پی یافتن راه چاره برای کاهش بازماندگان از تحصیل هستند.

بازماندگی از تحصیل موضوعی بوده که همیشه در میان جمعیت عشایری خراسان شمالی به صورت پررنگ مشاهده می شده که در گذشته عواملی همچون کمبود فضاهای آموزشی سبب بروز این مشکل می شد.

در سال های اخیر امکانات آموزشی دانش آموزان عشایری خراسان شمالی نسبت به سال های گذشته ارتقا پیدا کرده است اما همچنان با مشکل بازماندگی از تحصیل به خصوص در میان دانش آموزان دختر مواجه هستیم.

مدارس مختلط از مشکلات خانواده های عشایری

یکی دیگر از والدین دانش آموزان عشایری خراسان شمالی، در گفت و گو با ایسنا، گفت: بیشتر مدارس عشایری مختلط است و این امر یکی از عواملی است که سبب می شود تا ترجیح دهیم دخترانمان بعد از یادگرفتن خواندن و نوشتن دیگر ادامه تحصیل ندهند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا: وی افزود: از سوی دیگر مشغله کاری در زندگی عشایری خیلی زیاد است و از سوی دیگر گرفتن نیروی کار نیز بسیار پرهزینه است به همین علت مجبور می شویم تا از کمک بچه هایمان استفاده کنیم.

بافت فرهنگی خانواده ها از علل بازماندن دختران عشایری از تحصیل

باقرزاده یکی از معلم های مدارس عشایری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مشکل بازماندگی از تحصیل در میان دانش آموزان خراسان شمالی نسبت به سال های گذشته بهتر شده است، ادامه داد: اما هنوز این مشکل در میان این قشر پررنگ است و باید تلاش شود تا معضل به طور کامل برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلی همچون کمبود فضاهای آموزشی به خصوص در دوران متوسط یکی از علل بروز آن بوده است، اظهار کرد: اما اکنون چندین مدرسه شبانه روزی دخترانه و پسرانه برای دانش آموزان عشایری ساخته شده و همین امر تاحدودی از میزان مشکل کاهش داده است.

باقرزاده تصریح کرد: ساخت مدارس شبانه روزی به خصوص برای دختران سبب شده تا حتی خانواده های عشایری که از وضع مالی خوبی نیز برخوردار نیستند، دختران خود را برای ادامه تحصیل به این مراکز فرستاده اند.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود هنوز مشکل بازماندگی از تحصیل در میان دانش آموزان عشایری به خصوص برای دختران دیده می شود که یکی از عوامل زمینه ساز آن بحث فرهنگی است.

این معلم مدرسه عشایری خراسان شمالی گفت: برای خانواده های عشایری مسئله این گونه جا افتاده است که پسر آزادی عمل زیادی دارد اما دختر نه بنابراین دختر نمی تواند مسافت زیادی را برای تحصیل طی کند و یا اینکه دور از خانواده در مدارس شبانه روزی زندگی کند.

وی افزود: ازدواج زودرس دختران از دیگر عواملی است که سبب می شود دخترها از ادامه تحصیل باز بمانند.

باقرزاده تاکید کرد: دختران عشایری، مادران آینده فرزندان این کشور هستند که اگر تا اندازه ای حتی تا پایه نهم تحصیلات داشته باشند می توانند نقش خیلی مهمی را در مباحث مختلف همچون ارتباطات اجتماعی موثر باشند.

مدارس فعلی شبانه روزی برای دانش آموزان عشایری کافی نیست

عباس سعیدی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، ادامه داد: تا حدودی برای ادامه تحصیل دانش آموزان از قوه قهری استفاده کرده ایم چراکه دانش آموزان باید تا پایان دوره متوسطه اول ادامه تحصیل دهند.

وی گفت: از سوی دیگر این اداره کل برای متقاعد کردن والدین دانش آموزان عشایری اقدام به گفت و گو به صورت مستقیم و حضوری کرده است.

سعیدی ادامه داد: همچنین برای رفع نیاز دانش آموزان عشایری این اداره کل اقدام به ساخت هفت باب مدرسه شبانه روزی کرده است هرچند که این تعداد کافی نیست و در فکر ساخت مدارس دیگری نیز هستیم.