همه ساله در فصل پاییز آیین بومی و سنتی انارچینی در روستای تاریخی «انبوه» شهرستان رودبار برگزار می شود  و اشخاصی هم که از این روستا مهاجرت کرده اند زمان برداشت محصول انار به زادگاه خویش باز می گردند و در کنار دیگر روستاییان در فضایی سرشار از شوق نسبت به آیین مخصوص برداشت محصول اقدام می کنند.

آیین انارچینی در این روستا با دعا و نیایش آغاز می شود و پس از آن به همراه اجرای مراسم و بازی های سنتی، جوانان وارد باغ ها شده و شروع به چیدن انار می‌ کنند؛ مردمان روستای انبوه از انار به عنوان میوه بهشتی و سنبل زیبایی یاد می کنند و بر همین اساس قبل از چیدن این میوه پربرکت هیچ کس نمی‌ تواند وارد باغ های انار شود تا اینکه روز برداشت محصول فرابرسد.

روستای تاریخی، توریستی و کوهستانی «انبوه» با قدمت سه هزار ساله در شمال ایران و در ‌۱۸۰ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان و ‌۱۱۶ کیلومتری نیمه‌شرقی شهرستان رودبار واقع شده است؛ این روستا در دامنه کوه‌های البرز شمالی در دل کوه و در امتداد گردنه «نواخان» با معماری پلکانی همانند ماسوله احداث شده به نحوی که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر است و به همین دلیل به ماسوله دوم گیلان معروف است.

«پل خشتی طاقی»، «مسجد جامع»، «قلعه باستانی چسیمارود» و «قبرستان باستانی گروچل» از آثار تاریخی این روستاست و قدیمی ترین سنگ قبر به دست آمده استان گیلان که متعلق به دوره اسلامی سال ۴۵۱ هجری قمری است نیز مربوط به این روستا است.

عین الله عزیزپور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری آیین سنتی انارچینی در روستای گردشگر پذیر انبوه، اظهار کرد: هر سال همزمان با آخرین جمعه مهرماه آیین سنتی برداشت انار در روستای تاریخی «انبوه» برگزار می‌شود، امسال به دلیل تقارن این مراسم با ایام اربعین حسینی، «مراسم شکرانه برداشت محصول انار به جمعه، سوم آبان ماه موکول شد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رودبار افزود: همزمان با آیین سنتی انار چینی باغداران روستا، ضمن برداشت این میوه بهشتی، مراحل فرآوری آن به آب و رب انار را به نمایش می‌گذراند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا: عزیزپور بیان کرد: زیبایی منطقه انبوه و جذابیت این جشن باعث شده تا همه ساله گردشگران زیادی از استان‌های همجوار برای شرکت در این مراسم به رودبار بیایند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان رودبار در مسیر گذر قرار دارد و به دلیل برخورداری از مناطق بکر و کوهستانی برای ماندگاری و سهولت گردشگران ۱۶ واحد بومگردی فعال و همچنین خانه مسافر در روستاهای نوده فاراب، انبوه، کلیشم، خرمکوه، چیچال، استخرگاه، حلیمه جان، دیورش، شیرکوه، دارستان، سلانه، هرزویل و داماش آماده پذیرایی از مسافران است.