ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دیگر محدود به دولت‌ها و دست‌اندرکاران مربوطه نیست و افراد خود برای داشتن شغل و کسب درآمد دست به کار شده اند و با استفاده از حداقل سرمایه، خلاقیت و مهارت، کسب و کار کوچکی برای خود دست و پا می‌کنند.

بسیاری از این کسب و کارها در گوشه خانه و یا در کارگاه‌های کوچک به اصطلاح زیر پله ای و با صرف کمترین هزینه برای خانواده‌ها درآمدزایی می‌کند و امروز ساخت زیورآلات نمونه‌ای از کسب و کارهای شکل گرفته با حداقل سرمایه است.

ساخت زیورآلات همچون، دست‌بند، گردن‌بند، گوشواره، پابند، سنجاق سینه،‌آویز ساعت و کیف و موارد دیگر بخشی از تولیدات در این عرصه است که توسط دست فروشان، دکه‌های کوچک در گوشه و کنار خیابانها و در شرایط فعلی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای فروش عرضه می‌شود.

راه‌اندازی چنین کسب و کاری دشوار و خارق‌العاده نیست و برخلاف تصور ویژه بانوان نیست، بلکه با همه افراد در سنین مختلف با مهارت ورزی و کمی هنر که چاشنی خلاقیت و پشتکار خود سازند، در بازه زمانی کوتاه یک کسب و کار موفق را می توانند شکل دهند.

واقعیت اینکه هر کسب و کاری از زمان تولد تا طول سالهای حیات نیاز به برنامه‌ ریزی لازم دارد و شرایط بازار تولید محصول، نیاز بازار، برآورد میزان سرمایه و بسیاری موارد دیگر را باید بررسی کرد.

خبرنگار اقتصادی ایرنا در این بخش تلاش کرده تا با کمک فعالان در این حوزه، اطلاعات لازم را در اختیار عموم افرادی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کاری با حداقل سرمایه هستند، ارائه دهد.

سرمایه ۵ تا ۸ میلیونی برای خرید ابزارآلات و مواد اولیه

هنر و خلاقیت در تولید زیورآلات ضروری است، اما کافی نیست و برای واقعی سازی این هنر باید مجموعه‌ای از ابزارآلات و مواد اولیه را فراهم ساخت.

انواع انبرها، میزکار، انواع سیم‌چین، دم باریک، هویه، دستگاه چسب صنعتی، قیچی معمولی، چرخ خیاطی به تناسب مصنوعات تولیدی به عنوان مواد اولیه مورد نیاز در این حرفه است که محاسبات نشان می‌دهد مجموع سرمایه لازم برای خرید این ابزارآلات بین ۲ تا سه میلیون تومان است.

از سوی دیگر مواد اولیه مورد نیاز یکی دیگر از اولویت‌هایی است که بخش اعظمی از سرمایه اولیه را از آن خود می‌کند. انواع سنگ‌های مصنوعی و زینتی، سیم‌های مسی، سیم‌های مفتولی، نخ‌های پلاستیکی ضخیم، نخ‌های کتان، انواع چرم در رنگ‌های مختلف، تیتانیوم، نقره و بسیاری مواد دیگر که به تناسب مصنوع تولیدی موردنظر متفاوت است. برآوردهای تقریبی نشان می دهد برای خرید این اقلام به طور میانگین چهار تا پنج میلیون تومان باید هزینه شود.

برآوردهای ما نشان می‌دهد که برای راه‌اندازی کسب و کار کوچک به منظور تولید بدلیجات در مجموع پنج تا هشت میلیون تومان سرمایه برای خرید ابزارآلات و مواد اولیه نیاز است.

نکته قابل توجه در این کسب و کار اینکه نیازی نیست حتما مکان خاصی برای تولید در نظر گرفته شود و افراد می‌توانند در خانه خود نیز اقدام به تهیه این مصنوعات کنند و از این راه در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

همانطور که در ابتدا ذکر شد راه‌های مختلفی برای فروش این تولیدات وجود دارد. برخی تولیدات خود را به شیوه دست‌فروشی در مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، کنار خیابان‌ها، بازارهای محلی عرضه‌ و به فروش می رسانند.

امروزه گسترش استفاده از رسانه‌های اجتماعی سبب شده تا افراد تولیدات خود را در این شبکه‌ها معرفی می‌کنند و راه‌های سفارش و خرید این محصولات را به متقاضیان اعلام می‌کنند.

ادغام معماری در زیورآلات

برای آشنایی بیشتر با کسانی که اقدام به‌ راه‌اندازی کسب و کارهایی از این دست کردند به سراغ «الهام نظری» رفتیم. وی پروانه پایدار نظام مهندسی دارد و در کنار آن کارشناس سنگ‌های رنگی است.

وی به ایرنا گفت: علاقه زیادی به سنگ‌های رنگی داشتم و این امر باعث شد به این سمت گرایش داشته باشیم.

نظری افزود: ابتدا سعی کردم پروانه کسب بگیرم، اما برای اخذ آن باید به اتحادیه طلا و جواهر مکانی را معرفی می‌کنی و باید انباری داشته باشد و علاوه بر آن به دلایل مسایل امنیتی به کلانتری محل نیز نزدیک باشد و چون من این شرایط را نداشتم موفق نشدم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: وی اضافه کرد: مساله ثبت برند مرحله دیگری است که نسبت به آن اقدام کردم و به کمک کارت بازرگانی پدرم پس از ۶ ماه برند خود را به ثبت رساندم و کار خود را با ساخت زیورآلات با نقره شروع و از همان ابتدا طراحی و ساخت کارها را به تنهایی انجام دادم.

به گفته این تولید کننده خویش فرما، برای معرفی و عرضه مصنوعات در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت داشتم و با هفت میلیون تومان غرفه کوچکی را با سایر دوستان دایر کردیم تا محصولات خود رادر معرض نمایش علاقه‌مندان قرار دهیم و علاوه بر آن در شبکه های اجتماعی نیز کارهای خود را معرفی می‌کنیم.

وی سرمایه مورد نیاز در این حرفه را منوط به انتخاب فلزات مختلف می‌داند و توضیح داد: اکنون نقره بدون اجرت حدود هشت هزار تومان است، البته باید عیار آن را به ۹۲۵ برسانیم. علاوه بر آن بسیاری افراد در ساخت بدلیجات از برنج و سایر فلزات نیز استفاده می‌کنند که قیمت‌ آنها در بازار متفاوت است.

این فعال در حوزه بدلیجات معتقد است علاوه بر فکر و ایده خوب شناخت بازار اهمیت بیشتری دارد و افرادی که می‌خواهند در این حرفه موفق باشند باید اطلاعات کافی از انواع سنگ‌ها و فلزات مختلف داشته باشند و علاوه بر آن سلایق مختلف را نیز بشناسند.

وی تاکید دارد، باید افراد جامعه هدف را برای تولیدات خود مشخص کنند و متناسب با سلایق آنها مصنوعات خود را عرضه کند و چنانچه ایده خوبی داشته باشد می‌تواند برای تمام اقشار جامعه و متناسب با سلیقه آنها کار خود را عرضه کند.