افزایش ۱۵ درصدی نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در صد و سی و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس در حالی تصویب شد که پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس رد شد.

گفتنی است آخرین افزایش نرخ سرویس مدارس در سال ۹۴ به مقدار ۴۰ درصد بوده و پس‌ازآن تا سال ۹۸ هیچ افزایشی صورت نگرفته است، به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تورم و هزینه‌های جاری مثل استهلاک خودرو این افزایش ۱۵ درصدی موجب نارضایتی راننده‌ها و عدم همکاری آن‌ها با شرکت‌ها شده است.

یکی از والدین دانش‌آموزان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس مدارس طرف قرارداد با سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس با اینکه با والدین قرارداد بسته‌اند و حتی مبلغی را هم دریافت کرده‌اند هنوز سرویسی برای دانش‌آموز تعیین نکرده‌اند و می‌گویند راننده نداریم و فعلاً منتظر باشید.

وی افزود: ظاهراً راننده‌ها به علت پایین بودن نرخ سرویس مدارس حاضر به همکاری با شرکت‌ها نیستند و درواقع این اتفاقات به دنبال سامانه‌ای که امسال آموزش‌وپرورش راه‌اندازی کرده رخ داده است.

این ولی دانش‌آموز خاطرنشان کرد: این وضعیت ما را دچار سرگردانی کرده و موجب به هم خوردن برنامه‌ریزی روزانه ما شده و هرروز برای جابجایی فرزندانمان به مدرسه و منزل با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

یکی از مدیران شرکت‌های تعاونی ارائه‌دهنده خدمات سرویس مدارس در بندرعباس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: به دلیل تعیین نرخ پایین‌تر از انتظار با ریزش رانندگان به دلیل به‌صرفه نبودن هزینه کرایه‌ها مواجه هستیم و همین موضوع سبب عدم ارائه خدمات مورد انتظار والدین شده است.

مدیر دفتر حمل‌ونقل دانش‌آموزی سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان باید توسط اداره آموزش‌وپرورش و اطلاع‌رسانی به رانندگان و شرکت‌ها توسط سازمان حمل‌ونقل صورت بگیرد.

حبیب آرامش تصریح کرد: ما کار خود را انجام دادیم و مشکلاتی که برای ثبت‌نام وجود داشت را حل کردیم اما اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها از طریق آموزش‌وپرورش ضعیف صورت گرفت.

وی ادامه داد: حتی مدارس که باید کار ثبت‌نام دانش‌آموزان را در سامانه انجام می‌دادند، این کار را انجام ندادند؛ وقتی خانواده‌ای ثبت‌نام می‌کند و می‌خواهد مدرسه را در سامانه مشخص کند و مدرسه در سامانه ثبت نشده چگونه می‌تواند فرآیند را تکمیل کند؟

مدیر دفتر حمل‌ونقل دانش‌آموزی سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس اضافه کرد: این مسئله باعث سردرگمی خانواده‌ها و ضایع شدن حق راننده‌ها و خانواده‌ها شده است.

آرامش در خصوص راهکار حل این مشکل بیان کرد: کارگروهی برای سرویس مدارس به ریاست مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان وجود دارد که این کارگروه باید فعال‌تر عمل کند.

کارشناس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی شرکت‌ها مجوز می‌گیرند باید زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای احراز را داشته باشند که سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر باید ارزیابی کند و به شرکتی مجوز دهد که ظرفیت‌های اولیه را داشته باشد.

اسحاق شیرین‌کام افزود: وقتی سازمان شرکتی را تائید و به آموزش‌وپرورش ابلاغ می‌کند و شرکت اعلام می‌کند سرویس ندارد ایراد کار از ما نیست.

وی تصریح کرد: امروز کارگروه ماده ۱۸ با حضور مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان، پلیس راهور استان، رئیس شورای ترافیک استان، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس، رئیس شورای شهر و فرماندار برگزار می‌شود و در کارگروه در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنیم.

کارشناس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان عنوان کرد: تاکنون حدود ۸۰ درصد سرویس دانش‌آموزان انجام می‌شود و تعدادی که باقی‌مانده‌اند امروز برایشان تصمیم‌گیری می‌شود.

شیرین‌کام با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ شرکت تعاونی خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری طرف قرارداد ما هستند، خاطرنشان کرد: کارگروه‌های حمل‌ونقل مدارس نیز برای رسیدگی به وضعیت سرویس مدارس باید در مدارس تشکیل شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر انتخابات انجمن در حال برگزاری است و درحالی‌که ما باید به انتخابات بپردازیم تمام هم‌وغممان سرویس مدارس شده است.

کارشناس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان بیان کرد: در هر مدرسه‌ای که انتخابات انجمن اولیا و مربیان برگزار شود، نمایندگان اولیا مشخص شوند و هرکدام از این اولیا می‌توانند در یکی از این کارگروه‌ها شرکت کنند، یکی از مهم‌ترین کارگروه‌ها حمل‌ونقل است که تمام تصمیمات و مشکلات حوزه حمل‌ونقل مدارس در آن موردبررسی قرار می‌گیرد.

یک عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس پیش‌ازاین در صد و سی و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرده بود: در سال‌های گذشته هیچ‌گونه رضایت‌مندی از سرویس مدارس از جانب آموزش‌وپرورش، رانندگان، خانواده‌ها و راهنمایی و رانندگی وجود نداشته و با افزایش و عدم افزایش نرخ کرایه سرویس‌ها هم مسائل تغییری نکرده است.

رضا حیدری زاده بیان کرد: شورا آن‌طور که باید به مسئله سرویس مدارس نگاه نکرده و تبدیل به محلی برای تصویب نرخ‌ها شده است و این در حالی است که کاری برای رفع دغدغه اصلی خانواده‌ها انجام نشده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا: وی ادامه داد: سؤال این است که چه کسی بر نرخ کرایه‌ها، قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و کیفیت و امنیت سرویس‌دهی به دانش‌آموزان ناظر است؟ هر سه ارگان سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس، اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان و راهنمایی رانندگی مسئولیت این موضوع را به عهده نمی‌گیرند.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: در سال‌های گذشته شاهد تعداد بالای دانش‌آموزان در سرویس مدارس بوده‌ایم اما کسی نمی‌داند باید این موضوع را توسط کدام متولی پیگیری کند؛ باید تکلیف روشن شود که چه کسی متولی و پاسخگوی این مسئله است و سهم آموزش‌وپرورش، سازمان حمل‌ونقل، راهنمایی و رانندگی، شرکت ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل، مدرسه و راننده از قراردادها چقدر است؛ یک نهاد باید مسئولیت دانش‌آموز را به عهده بگیرد.

به گزارش ایسنا، انتظار می‌رفت پیش از آغاز سال تحصیلی هماهنگی‌ها و اقدامات لازم در این خصوص صورت می‌گرفت تا دانش‌آموزان و والدینشان دچار سرگردانی نشوند، حال باید ببینیم پس از تشکیل جلسه کارگروه ماده ۱۸ در اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان سرانجام این ماجرا به کجا ختم می‌شود.