عباس خطیبی اظهار کرد: راه‌آهن بیرجند بخشی از طرح عظیم راه‌آهن زاهدان- زابل- بیرجند- مشهد محسوب می‌شود که بندر مهم و حیاتی چابهار را از طریق مرز میرجاوه به پاکستان، از طریق مرزهای میلک، شمتیغ و دوغارون به افغانستان و از طریق مرز سرخس به ترکمنستان و در ادامه به آسیای میانه و قفقاز متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه کریدور ریلی شرق کشور از چابهار تا مشهد به طول ۱۵۰۰ کیلومتر برنامه‌ریزی شده و استان‌ها و شهرستان‌های بسیاری را به شبکه سراسری ریلی متصل می‌کند، افزود: خط ریلی حدود ۶۰۰ کیلومتری چابهار زاهدان که در حال پیشرفت بوده و هم اکنون نیز منابع آن مشخص شده است، برای فاز سوم این کریدور یعنی از بیرجند تا ایستگاه یونسی در راه‌آهن بافق – مشهد به طول ۲۷۰ کیلومتر نیز موفق شدیم تا از دولت مصوبه‌ای را دریافت کنیم که به این پروژه ۳۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی راه‌آهن بیرجند به بافق و مشهد استان خراسان جنوبی، بیرجند، گناآباد و غیره نیز به شبکه ریلی سراسری متصل خواهند شد، ادامه داد: مقرر شده اعتبارات برای این طرح با مشارکت بخش خصوصی تخصیص پیدا کند و این راه‌آهن ۲۷۰ کیلومتری ساخته شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا: خطیبی افزود: بر این اساس ۷۰ درصد از منابع مورد نیاز از صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد از محل منابع کنسرسیوم پیمانکاری بخش خصوصی و ۱۰ درصد از بودجه عمومی تامین خواهد شد. البته روز گذشته راه‌آهن بیرجند تا قائن را به طول ۳۲ کیلومتر آغاز کردیم و با شروع عملیات اجرایی و پیشرفت قطعه‌ای دیگر در این مسیر ریلی تقریبا می‌توان گفت که در ۹۰ کیلومتر از این فاز، عملیات اجرایی آغاز شده است.

وی درباره فاز دیگر کریدور ریلی شرق کشور نیز گفت: در فاز دیگر این کریدور که از زاهدان تا بیرجند و به طول ۶۰۰ کیلومتر است، به دنبال فاینانس چینی هستیم که در این زمینه مذاکرات‌مان را نیز با یک شرکت چینی آغاز کرده‌ایم و پس از مشخص شدن جزئیاتش، آن را اعلام می‌کنیم.