در نامه اداره‌کل محیط زیست استان خراسان رضوی، تا پایان ۳۱ شهریورماه ۹۸ به باغ پرندگان سپاد مهلت داده شده بود تا ایرادات مجموعه خود را برطرف کنند. به گفته ریاست اداره محیط زیست خراسان رضوی، «فعالیت باغ پرندگان مشهد به دلیل فضای غیراستاندارد و عدم رعایت ضوابط زیست محیطی، مورد تأیید این اداره نیست».

برخی فعالان حقوق حیوانات نیز معتقد بودند این مجموعه از نظر محیط نگهداری به هیچ عنوان فضای مناسبی برای پرندگان و گونه‌های ارزشمند موجود در آن ندارد و ادامه این وضعیت موجب به خطر افتادن حیات گونه‌ها می‌شود. مسئله‌ای که خود مدیرکل محیط زیست استان نیز به آن اذعان داشت. حال با توجه به اتمام مهلت داده‌شده به باغ‌پرندگان و دغدغه‌های موجود در این زمینه، آخرین وضعیت فعالیت این مجموعه را از رئیس اداره‌کل محیط زیست خراسان رضوی جویا شدیم.

تورج همتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «کارشناسان محیط‌زیست پیگیر موضوع پروتکل‌ها و ضوابط ابلاغ‌شده به مجموعه باغ پرندگان هستند»، تاکید کرد: در صورت رعایت‌نکردن موارد ابلاغی مورد نظر اداره‌کل، قطعاً سرنوشت باغ پرندگان سپاد مانند باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد دو راه بیش‌تر ندارد؛ یا باید استاندارها و پروتکل‌های محیط‌زیستی را رعایت کند یا جمع‌آوری شود.

رئیس اداره‌کل محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خط قرمز ما رعایت استاندارهای زیست‌محیطی است. هر مجموعه این استاندارها را انجام ندهد، با آن‌ها برخورد قضایی خواهیم کرد.

همتی افزود: مدیریت باغ پرندگان با ما صحبت کرده و به ما قول داده است ما اصلاحات را انجام می‌دهیم، اما این اصلاحات باید در عمل انجام گیرد و بازرسان ما پیگیر این موضوع هستند.

کارشناس‌مسئول حیات‌وحش خراسان رضوی:

روند اصلاحات در باغ‌پرندگان مشهد رو به رشد است

ایمان محمدی، کارشناس‌مسئول حیات‌وحش خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص اظهار کرد: اداره کل محیط زیست خراسان رضوی به باغ پرندگان سپاد تا پایان شهریورماه مهلت داده بود تا فضای استانداری را برای پرندگان انجام دهد تا تکلیف این مجموعه مشخص شود.

وی عنوان کرد: این مجموعه هیچ‌وقت آمار دقیقی از تعداد گونه‌ها، تلفات و زاد و ولد پرندگان را به اداره محیط زیست استان ارائه نمی‌داد، اما بعد از اخطار و مهلت داده شده در تیرماه امسال، آمار ماهانه آن‌ها به اداره ارسال شده است.

محمدی با بیان اینکه «نارضایتی‌های مردم از این مجموعه کم شده است»، ادامه داد: این مجموعه ملزم شده است که آب‌گیرهای کوچک را ماهی دوبار و آب‌گیرهای بزرگ را ماهی یک‌بار تعویض کند. بعد از این مهلت، دامپزشک نیز به صور دائم در مجموعه مستقر است و تعویض آب توسط دامپزشک و کارشناس محیط زیست راستی‌آزمایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «وجود پستانداران یکی دیگر از ایرادات ما به این مجموعه بود»، افزود: در این مجموعه در کنار پرندگان، اسب برای سوارشدن وجود داشت که این کار بعد از مهلت داده شده دیگر انجام نشد و اسب‌ها از مجموعه باغ پرندگان خارج شده‌اند.

کارشناس‌مسئول حیات وحش خراسان رضوی بیان کرد: محل نگهداری غذا و تلفات گونه‌ها در یک‌جا بود که در حال حاضر مکان مجزا برای هرکدام از آن‌ها در نظر گرفته‌ شده است.

محمدی ادامه داد: یکی دیگر از ایرادهای وارده به این مجموعه عدم تطابق تابلوهای راهنما روی قفسه‌ با گونه داخل قفس یا نبود هیچ تابلو راهنما برای گونه‌ها بود که در حال حاضر تابلوها یک‌دست، متحدالشکل و هماهنگ با گونه داخل قفس که هم‌خوانی دارد، گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: نیرو توان‌مند برای اداره این مجموعه یکی دیگر از مشکلات بود که آقای کلاهی به عنوان مدیریت باغ سپاد این کار را انجام می‌دهند و پیگیر موضوعات هستند.

کارشناس مسئول حیات وحش خراسان رضوی گفت: دوربین مداربسته با پوشش صددرصدی اماکن نیز از ضوابطی است که اداره محیط زیست به باغ پرندگان سپاد اعلام کرده بود که این کار نیز انجام شده است.

محمدی با بیان اینکه «دامپزشک این مجموعه آقای بهروزی‌نسب به طور دائم در این‌جا حضور دارند»، افزود: پلاک‌گذاری و شناسنامه بهداشتی برای گونه‌ها نیز باید صادر می‌شد که این کار صورت گرفته است.

وی اظهارکرد: بخش اعظم مشکلات این مجموعه برطرف شده است و باتوجه به دیدگاه ما و شعار سال که رونق تولید است، ما باید به دنبال اشتغال‌زایی باشیم نه اینکه هنر ما این باشد که یک مرکز تفریحی توریستی تعطیل شود.

کارشناس‌مسئول حیات وحش خراسان رضوی ادامه داد: این را قبول داریم که این مجموعه در شأن مشهد به عنوان پایتخت معنوی نیست، اما چندنفر در این مجموعه کار می‌کنند که باید مشکلات حل شود و هیچ پرنده‌ای در اینجا از بین نرود یا حیوان‌آزاری صورت نگیرد.

محمدی عنوان کرد: تمام گونه‌هایی که در این مجموعه وجود دارند نیازمند زیستگاه طبیعی خود در طبیعت نیاز هستند. بخش اعظمی از این مشکلات حل شده است اما این مجموعه هنوز مشکلات خاص خود را دارد. گزارش من برای اداره ارسال می‌شود و تصمیم نهایی با رئیس اداره کل محیط زیست استان است.

وی با بیان اینکه «یکی از مشکلات باغ‌پرندگان مشهد، مسئله مالکیت این‌جاست»، خاطرنشان کرد: یک فردی، مجوز موافقت اصولی را از اداره محیط زیست گرفته است که آن فرد خود با چند نفر دیگر شریک بوده است و در حال حاضر فردی که پیگیر کارهاست با چند نفر دیگر شریک است، از مشکلات اساسی ما در خصوص مسئله مالی مجموعه است که ما با حدود ۵ نفر دخیل هستیم. اگر باغ پرندگان سپاد یک مدیریت واحد داشته باشد، راحت‌تر می‌توانیم کار را جلو ببریم.

پرونده به دادستان ارجاع شده است
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا: کارشناس مسئول حیات وحش خراسان رضوی بیان کرد: قرارداد اجاره باغ پرندگان مشهد تمام شده و شرایط ‌طوری است که وضعیت چند دستگاه به هم گره خورده است. ۳۱ شهریور قرارداد اجاره باغ پرندگان تمام شده و محیط زیست بخشی از کار این مجموعه را تایید و بخشی را تایید نمی‌کند. اداره دامپزشکی نیز نیاز به یک‌سری تاییدیه‌های ما دارد. خود مجموعه نیز بین چند نفر مراوده مالی دارد که هنوز نتوانسته، تعیین‌تکلیف کند. چند گونه پرنده نیز بدون هماهنگی محیط زیست به مجموعه وارد شده که بدون مجوز هستند.

محمدی عنوان کرد: من گزارش خود را برای ریاست اداره کل محیط زیست ارسال می‌کنم و ایشان نظر خود را در خصوص تعیین و تکلیف مجموعه مشخص خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه «پرونده تخلفات باغ پرندگان به دادستانی نیز رفته است»، تاکید کرد: نظر دادستانی این بود که مهلتی تا پایان شهریور به مجموعه داده شود تا یک‌سری اقدامات را انجام دهند. بعد از ارسال گزارش بازدید من از این مجموعه، در روزهای آتی ریاست اداره کل محیط زیست استان نظر خود را در خصوص پلمب یا ادامه فعالیت باغ پرندگان مشهد خواهد داد.