محمدرضا مؤمنی امروز ۱۷ مهرماه، در مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی در بیرجند، اظهار کرد: در سال ۹۶ کشور درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بود که آثاری از جمله گرانی و کمبود تخم مرغ را برجای گذاشت.

وی افزود: در آن زمان وظیفه دامپزشکی تامین امنیت غذایی بود که با تلاش‌های شبانه‌روزی موفق به مهارکردن این آنفلوآنزا شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: ۸۵۰ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که از این بیماری‌ها، سه بیماری تب کریمه کنگو، تب برفکی و آنفلوآنزای پرندگان در سال‌های قبل بحرانی شد و خساراتی را به کشور وارد کرد.

مومنی گفت: معدوم شدن ۲۷ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار و خسارت ۴۵۰ میلیارد تومانی، آسیب آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال‌های گذشته بود، ولی در حال حاضر مشکل جدی وجود ندارد.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه تیم جدید دامپزشکی توانست ریسکی جدید در بحث واکسیناسیون آنفلوآنزا انجام دهد، تصریح کرد: در حال حاضر ۵ ماه است که کشور کاملا از آنفلوآنزا حتی در کانون‌های سنتی پاک است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا: وی با اشاره به اینکه در سال گذشته خواستار واگذاری تنها ۵ درصد از یارانه سلامت از مجلس شده بودیم، افزود: تنها با همین مقدار توانایی کاهش حدود ۲۰ درصد از بحث درمان وزارت بهداشت را داریم که متاسفانه مورد قبول واقع نشد.

مومنی ادامه داد : امید است که بتوان با تفکر پیشگیری و کمک نمایندگان مجلس درصدی از بیمه سلامت بابت پیشگیری به دامپزشکی واگذار شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در این سازمان بخش دامدار و ضعیف جامعه با ما رو به رو هستند و قیمت برخی از واکسن‌ها بسیار زیاد است و نمی‌توانیم این نوع واکسن‌ها را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: در این زمینه تنها ۷۰ میلیارد تومان بدهکار موسسه رازی هستیم و با تمام تلاش‌هایی که داشتیم بودجه سازمان برای خرید واکسن ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مومنی با توجه به اینکه ۲۷ درصد بحث تب مالت در سطح کشور طی سال ۹۷ کاهش پیدا کرد، افزود: سال سختی را امسال برای حوزه مالی پیش رو داریم و امیدواریم با همت بالای همکارن سامان دامپزشکی بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری را ارائه دهیم.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی استانی پاک در سال ۹۶ از وجود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بود و این موضوع نشان دهنده این است که همکاری‌های خوبی بین سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی و دولتی این استان وجود دارد.