دولت عزم خود را برای انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد جزم کرده‌است. اصلاح ساختار بودجه ۹۹ و عزم جدی برای تغییر در نظام یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم، گواه همین مساله است.

فعالان بخش خصوصی از سال‌ها پیش به ضرورت انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور و پایان دادن به هزینه کردن منابع نفتی، تاکید داشتند. آن‌ها همچنین بارها اعلام کرده‌اند که یارانه‌های پنهان، از موانع جدی رونق اقتصادی کشور هستند و باید مسیر این منابع عظیم مالی را به نفع تولید تغییر داد.

علاءالدین میرمحمدصادقی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران به ایرنا می‌گوید:«اقتصاد وابسته به نفت، همیشه با چالش‌های زیادی درگیر است. بنابر این سال‌هاست به این نتیجه رسیده‌ایم که باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم ولی قدم‌های عملی جدی برنداشته‌ایم. هر اقدام جدی، عزم جدی و نگاهی واقع‌بینانه می‌خواهد و به همین خاطر است که تا کنون نتوانسته‌ایم بودجه کشور را از نفت جدا کنیم و هزینه‌ها را به نفع تولید سر و سامان دهیم.»

میرمحمد صادقی ادامه می‌دهد:«اما حالا دولت اولین قدم را برای انجام اصلاحات اقتصادی با تغییر در ساختار بودجه برداشته است. تصمیم به اصلاح ساختاری جسارت بالایی می‌خواهد و هزینه‌های ناگزیری را هم به همراه خواهد داشت.»

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران درباره تغییر در نظام یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌گوید:«ایجاد عدالت، توانمند کردن خانواده‌های کم‌درآمد و کاهش فاصله طبقاتی از اهداف جدی ما بوده‌است. بخش خصوصی نیز کنار دولت توان خود را برای این اهداف به کار بسته است اما هنوز تا نزدیک شدن به این هدف‌ها فاصله زیادی داریم. وضعیتی که الان در آن قرار گرفته‌ایم، نشان می‌دهد که سیاست‌هایمان ایرادهای جدی داشته است و تا زمانی که این ایرادها را برطرف نکنیم، نمی‌توانیم به تحقق این عدالت امیدوار باشیم. یکی از همین اشکال‌ها، نحوه پرداخت یارانه‌های مستقیم و حجم بالای یارانه‌های پنهان بوده‌است.»
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: علاءالدین میرمحمدصادقی ادامه می‌دهد:«آمارهایی وجود دارد که در نظام کنونی یارانه‌ها، ثروتمندان به خاطر مصرف بالایشان چندین برابر نیازمندان از یارانه برخوردار هستند. این بر خلاف تمام آرمان‌ها و اهداف‌ ماست و هرچه زودتر اصلاح شود، به نفع همه است. حجم بالای یارانه‌های پنهان چنان‌چه در خدمت تولید و در خدمت توانمندساختن خانواده‌های کم‌درآمد قرار بگیرد، در رونق اقتصادی و ایجاد رفاه اجتماعی بسیار موثر خواهد بود.»

عضو هیات رئیسه اتاق تهران تاکید می‌کند:«از طرفی خانواده‌هایی که متمکن هستند، چرا باید یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت کنند که هیچ نیازی به آن ندارند؟ با حذف یارانه آن‌ها و اختصاص دادن منابع حاصل از آن به خانواده‌های کم‌درآمد در زندگی آن‌ها تاثیرات جدی ایجاد خواهد شد.»

میرمحمد صادقی در انتهای صحبت‌هایش می‌گوید:«اصلاحاتی که دولت برای بودجه ۹۹ در نظر گرفته‌است، چنانچه با رفع ایرادها در مجلس بتواند با موفقیت اجرا شود، حتما در میان‌مدت و بلندمدت آثار مثبت زیادی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت.»