سید عباس صالحی که به‌منظور دیدار با هنرمندان و نیز شرکت در آیین یادروز حافظ در شیراز به سر می‌برد، صبح پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸ در منزل ابوالقاسم فقیری حاضر شد و با او و برادرش امین فقیری دیدار کرد.

شیرازی‌ها ابوالقاسم فقیری را بیشتر با نام زنده‌ نگهدارنده فرهنگ فارس می‌شناسند و امین فقیری نیز با عنوان داستان نویس در ایران شهره است.

ابوالقاسم فقیری خود را با عنوان نویسنده‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد که ۲۵ جلد کتاب نوشته است؛ ۱۰ جلد در حوزه ادبیات داستانی و ۱۵ جلد در حوزه فرهنگ مردم فارس.

او در حالیکه سخن خود را با بیتی از حافظ برای خوشامدگویی به سید عباس صالحی آغاز کرد، مدام در سخنانش به آیین‌های شیرازی‌ها در میزبانی از مهمان و گرامیداشت او اشاره می‌کرد.

نویسنده فرهنگ مردم فارس خطاب به بالاترین مقام فرهنگی دولت گفت: شیرازی‌ها آب، سبزه، گل، باغ و محبت را می‌فهمند. مهمان در پیشگاه مردم شیراز از منزلت خاصی برخوردار است.

فقیری خود را مردی ۸۲ ساله معرفی کرد که پیرانه‌سر، دلمشغولی‌اش کتاب است و ادبیات؛ در عین حال تاکید کرد که هرگاه در زندگی فرصت داشته باشد، به نوشتن خواهد گذراند.

او ادامه داد که فارس همیشه در زمینه‌های فرهنگی مخصوصاً در ادبیات داستانی، فرهنگ مردم، شعر و خوشنویسی حرفی برای گفتن داشته است.

چهره ماندگار استان فارس از نویسندگان نسل اول از جمله سیمین دانشور و جلال آل احمد یاد کرد که پایه‌گذار ادبیات داستانی امروز و رمان هستند.

ابوالقاسم فقیری نویسنده کتاب “باورهای سرزمین مادری‌ام” درحالیکه یک جلد از کتاب تازه‌اش را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم می‌کرد، از نادیده گرفتن تلاش‌هایش با اعطای نشان درجه دوم هنری گلایه کرد.

فقیری ماجرا را چنین شرح داد که در حدود ۱۵ سال پیش دو کارتن از آثار و تقدیرنامه‌هایش را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرده است تا درجه هنری او را تعیین کنند؛ اما مدارک گم شده است و وقتی سال‌های بعد برای بار دوم اقدام می‌کند نشان درجه دو هنری به او تعلق می‌گیرد.

او درباره این اتفاق گفت: شخصا زیاده‌خواه نیستم؛ اما می‌دانم که کسانی فرهنگ مردم را نمی‌شناسند و نمی‌دانند بیشترین تلاش‌ها را در زمینه زنده نگاه داشتن این میراث فرهنگی انجام داده‌ام.

فقیری از آثاری که در دست چاپ دارد نیز یاد کرد و گفت: دو کتاب هم “مراسم باران و باران‌خواهی در فارس”، “شانس که برمیگرده فالوده هم دندون می‌شکنه” و ویراست تازه‌ای از “بازی‌های فرهنگی فارس” در دست انتشار است که به زودی به بازار نشر ارائه می‌شود.

امین فقیری نیز که دارنده نشان درجه یک هنری است، ضمن آنکه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تدارک دیدار با آنان تقدیر کرد، از دشواری‌های نوشتن نیز یاد کرد.

نویسنده مجموعه داستان دهکده پرملال، از اینکه یکی از آثارش قریب به ده سال است که مجوز نشر نیافته است، سخن گفت.

او تازه‌ترین اثرش را کتاب “ظلمت شب یلدا” از نشر آفتاب‌کاران معرفی کرد.

نویسنده رمان رقصندگان در این دیدار از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که برای دارندگان نشان‌های هنری زمینه برخورداری از برخی تسهیلات رفاهی را فراهم کند.

صالحی در دیدار با این دو برادر نویسنده ابراز داشت: فارس امتداد تاریخی چندین هزارساله‌ای دارد که در آن فرهنگ تولید کرده و حجم تولیدات حوزه فرهنگ عامه، از لحاظ کثرت و تنوع در استان فارس متنوع‌تر از هر جای دیگر است.

او فرهنگ ایران را وامدار زحمات هنرمندانی دانست که خود را وقف این حوزه کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: داستان‌گویی عامه سرشار از شیرینی‌هاست و استان فارس در این حوزه نیز همچون دیگر هنرها پیشگام است.

صالحی نقش چهره‌های ماندگاری همچون برادران فقیری را در توسعه و گسترش صنعت گردشگری و نزدیک کردن آن با فرهنگ عامه مهم ارزیابی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح پنجشنبه را با این دیدار آغاز کرده بود، شامگاه در منزل علی‌اصغر تجویدی حضور یافت.

این هنرمند نگارگر که اصالتا از اهالی شهرستان فسا است، دارای نشان عالی هنر است.

او که آثارش در سراسر خانه‌اش بر دیوار آویخته شده بود و حیرت همگان را برانگیخته بود، به وزیر فرهنگ گفت که آرزویش برخورداری از موزه‌ای است تا آثارش را در آن نگهداری کند تا از بیم حوادث در امان بمانند.

این هنرمند نگارگر که به گفته خود ‌۶۵ سال است در این زمینه فعالیت می‌کند، خود را از شاگردان استاد فرشچیان دانست.

او از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد برای پیشرفت فرهنگ و اعتلای هنر نگارگری زمینه چاپ آثارش فراهم شود.

از جمله آثار برجسته تجویدی باید به تابلو نوروز در تخت جمشید، اشاره کرد که به گفته خود او شناسنامه هنری‌اش به شمار می‌رود، تالار آپادانا، کاخ صد ستون، ایوان مداین و فردوسی از دیگر شاهکارهای این استاد نگارگری است.

دیگر خواسته تجویدی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص نگارخانه‌ای آبرومندانه به هنرمندان شیراز بود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: صالحی در این دیدار، ضمن ارزشمند برشمردن آثار این هنرمند نگارگر از او درخواست کرد که شاگردانی را در مکتب خود تربیت کند که هنر و سبک و سیاق او را زنده نگاه دارند.

وی همچنین تلاش‌های تجویدی را برای احیا و نیز ایجاد خلاقیت در عرصه نقاشی و مجسمه‌سازی ستود.