به نوشته روزنامه الرای کویت ، جارالله در حاشیه جشنی که به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد برگزار شده بود به خبرنگاران گفت که کویت طرح (‌ابتکار هرمز) را دریافت کرده و در فرآیند بررسی قرار دارد .

جارالله گفت به محض اینکه در این مورد تصمیم گیری شود به ایران اطلاع داده خواهد شد.

همزمان با افزایش تنش در منطقه به دنبال حمله انصارلله یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ابتکار تازه ایران با عنوان «ائتلاف برای امید و امنیت هرمز» یا به اختصار «ائتلاف برای امید هرمز» رونمایی کرد.

ائتلافی که ایران از آن سخن می‌گوید ۸ کشور منطقه‌ای را دربرمی‌گیرد: ۶ کشور جنوبی خلیج فارس یعنی قطر، کویت، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به اضافه ایران و عراق.

برآیند آنچه منتشر شده این است که محور این ائتلاف، یک همکاری دسته‌جمعی درون منطقه خلیج‌فارس است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, پیشتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همتای کویتی وی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و مسایل منطقه‌ای بویژه ابتکار صلح هرمز را بررسی کرده بودند.

جارالله معاون وزیر خارجه کویت در ادامه گفت و گو با خبرنگاران به امنیت مرزهای عراق با کویت اشاره و بر تامین امنیت مرزها طبق طرح امنیتی تدارک یافته توسط کویت تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به احتمال حملات تلافی جویانه توسط تروریست های داعش در پی کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه تروریستی، گفت که اطلاعات عراق با کشورهای منطقه برای جلوگیری از این حملات همکاری می کند.
این مقام ارشد همچنین به وضعیت شهروندان کویتی حاضر در لبنان که تمایلی به بازگشت به کشور ندارند، اشاره کرد. به گفته او، اکثر کویتی ها در مناطق کوهستانی به دور از تظاهرات لبنان زندگی می کنند و اقدامات امنیتی برای آنان صورت گرفته است.