سعید نمکی چهارشنبه شب در نشست بررسی و تبادل نظر درباره مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان گیلان در استانداری در رشت، با بیان این مطلب، به برخورد با واردات دارو به عنوان یکی دیگر از کارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره و خاطر نشان کرد: با این وجود هیچ مرکزی در کشور نیست که داروی اساسی نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ۸۰ میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت دارند و در روزهای آینده با رعایت محرمانه بودن اطلاعات، پزشک از راه دور در صفحه موبایلی افراد خواهیم داشت و دراین رابطه همه مقدمات کار فراهم شده اما برای انجام آن، منتظر نتیجه همه تست های محرمانه بودن اطلاعات افراد هستیم.

وی با اشاره به بیماری هایی از جمله فشار خون، دیابت، سرطان ها و حوادث جاده ای به عنوان چالش های حوزه سلامت و درمان اظهار داشت: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور اتفاق می افتد که حدود یکصد هزار مورد آنها به دلیل فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن است.

نمکی با تشریح اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا خاطر نشان کرد: توانسیم فشار خون ۳۰ میلیون و۷۰۰ هزار نفر را کنترل کنیم که در این راستا دو میلیون و ۷۰۰ هزار مورد جدید فشار خون و ۱۰ میلیون فشار خون بالا که در مرز ابتلا به این بیماری بودند، شناسایی شدند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سیزدهم آبان ماه جاری با حضور معاون اول رئیس جمهوری آغاز طرح بیمه اجباری و ارزیابی وسع را به اجرا درمی آوریم، تصریح کرد: در این طرح حدود ۹ میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه ای، بیمه می شوند که این مهم به عنوان یکی از حرکت های دولت روحانی در گام دوم (گام اول پوشش بیمه همگانی) اجرا می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: نسخه نویسی الکترونیک نیز به عنوان یکی از کارهای بزرگیست که امسال به سرانجام می رسد.

وی اجرای طرح بهداشت دهان و دندان دانش آموزان را یکی دیگر از برنامه ها عنوان و اضافه کرد: در اجرای این طرح، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، دندان های عاری از پوسیدگی را گزارش خواهیم داد.

نمکی بیان داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را با مجموعه ای از مشکلات و مطالبات یعنی حدود حداقل پنج هزار میلیارد تومان از بیمه سلامت و ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی تحویل گرفتم، اما بی انصافیست که زحمات قبل از من را در این وزارتخانه نادیده بگیریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سخنانش با بیان این که امسال یکی از سخت ترین سال های بعد از انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: در روزهای سخت دو کار اساسی بایستی انجام دهیم؛ اول این که مدیریت را از کمیت به کیفیت سوق دهیم دیگر این که از توانمندی مدیریت منابع به جای منابع استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که راهی جز نظامند شدن سیستم ارائه خدمات و اقتصادی فکر کردن نداریم، خاطر نشان کرد: تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی به جای بستری را دنبال می کنیم که این مهم در استان ها نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد ضمن این که بایستی پیشگیری محور حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ایجاد بیمارستان یک هزار تختخوابی را نیاز استان گیلان دانست و اظهار داشت: در مورد بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی در این استان تمام تلاشمان را برای بهره برداری این بیمارستان تا آخر سال آینده به کار می گیریم.

نمکی در خاتمه سخنانش با بیان این که اعتقاد به حمایت از بخش خصوصی داریم، اضافه کرد: دولت بایستی کار را به بخش خصوصی واگذار کند اما باعث نشود که افراد فرودست در این وسط آسیب ببینند؛ البته تا زمانی که وزیر هستم نخواهم گذاشت حقی از بیت المال برای حمایت از بخش خصوصی از جیب مردم خرج شود و به دلیل کمبود منابع، به بخش خصوصی اجحافی صورت گیرد.

سعید نمکی غروب چهارشنبه در جریان سفر به استان گیلان با حضور در بیمارستان های ولیعصر رودبار، ۳۱ خرداد منجیل و سلامت رستم آباد از نزدیک در جریان اقدامات درمانی و روند خدمات رسانی این بیمارستان ها قرار گرفت و دستورات لازم را برای ارائه خدمات مطلوب تر به بیماران ارائه کرد.

افتتاح اورژانس مرکز آموزشی درمانی رازی رشت، بازدید از کلینیک بهداشت و درمان الزهرا (س)، خوابگاه پسرانه بوستان و بازدید از سایت پردیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از برنامه‌های سفر پنجشنبه سعید نمکی به گیلان پیش بینی شده است.

اسفندماه سال گذشته در جریان سفر رئیس جمهوری و هیات وزیران به گیلان، ۱۲ پروژه آموزشی و درمانی با حضور نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق ویدئو کنفرانس در کنار سایر پروژه های استان افتتاح شده بود.