معاون اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: توصیه می شود قایق های سبک وصیادی از رفت و آمد دریایی خودداری کنند و همچنین شناورهای تجاری و سنگین نیز از تردد دریایی به عرض جغرافیایی پایین تر از ۲۵ درجه شمالی اجتناب نمایند.
کیانوش عارفی روز جمعه در گفت و گو باایرنا افزود: توفان کیار (KYARR) در موقعیت فعلی عرض جغرافیایی ۱۷.۲ درجه شمالی و طول جغرافیای ۵۹.۷ درجه شرقی قرار دارد و با سرعت مرکزی ۵۸ کیلومتر بر ساعت نسبت به روزهای قبل تضعیف شده است.
وی بیان داشت: توفان حاره ای ماها( MAHA) نیز که در اقیانوس هند درحال شکل گیری است، موقعیت جغرافیایی فعلی آن ۱۵.۱ درجه عرض شمالی و ۷۱.۸ درجه طول شرقی و سرعت باد مرکزی ۹۷ کیلومتر بر ساعت می باشد.
این کارشناس هواشناسی هرمزگان پیش بینی کرد: در روزهای آینده این توفان حاره ای تقویت شود و سرعت مرکزی آن افزایش پیدا کند.
عارفی ادامه داد: مسیر حرکت توفان ماها به سم ایران نخواهد بود و تاثیر مستقیم بروی کشور نخواهدداشت.
وی یادآورشد: نقشه های هواشناسی امروز جمعه و فردا شنبه ناپایداری جوی و دریایی را بر روی استان هرمزگان نشان می دهند.
معاون هواشناسی هرمزگان گفت: در ساعت صبح تا ظهر امروز جمعه دریای عمان و شرق تنگه هرمز با وزش بادهای شرقی متلاطم خواهد بود و تمامی مناطق خلیج فارس نیز تا غردا با وزش بادهای غربی مواج پیش بینی می شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی ادامه داد: وزش بادهای غربی به تدریج از ساعت بعدازظهر جمعه تنگه هرمز و دریای عمان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین توصیه می شود قایق های سبک و صیادی از رفتن به دریا خودداری کنند و تمهیدات لازم در بنادر استان صورت پذیرد.
عارفی ادامه داد: تحت تاثیر گذر امواج ناپایداری امروز جمعه نیز در ارتفاعات، مناطق شمالی، مرکزی و شرقی هرمزگان رشد ابر همراه با رگبار باران و رعدوبرق و افزایش سرعت لحظه ای باد پیش بینی می شود.
وی توصیه کرد: در این مدت افراد از رفتن به مناطق مرتفع و قرارگیری در حریم رودخانه ای فصلی خودداری شود.
این کارشناس هواشناسی هرمزگان اظهارداشت: از نظر دمایی نیز از فردا شنبه افزایش یک تا دو درجه ای دما پیش بینی می شود.