مسعود تجریشی روز شنبه در نشست منطقه‌ای هماهنگی و نظارت بر پروژه‌های مقابله با گرد و غبار ویژه استان‌های جنوبی و شرق کشور در بیرجند افزود: در ارتباط با گرد و غبار وضعیت داخلی به اندازه وضعیت خارجی بد نیست.

وی ادامه داد: اگر برای گرد و خاک به صورت منطقه‌ای تدبیری نشود به زودی این وضعیت گریبانگیر ما خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت کنونی برای جمهوری اسلامی ایران فرصتی است تا کشور تجربه ۴۰ ساله خود را در منطقه متمرکز کند، البته بدون حضور مردم هیچ طرحی موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تهدیدات مربوط به گرد و غبار را به فرصت تبدیل کند، تصریح کرد: منابع مالی به اندازه کافی وجود دارد اما با استفاده از روش‌های نوین باید وارد عمل شویم تا بتوانیم در این زمینه موثر باشیم.

تجریشی گفت: امروز کشور نیازمند بسته‌ای است که اقتصاد، معیشت، منابع طبیعی و حفاظت از آن را به همراه هم داشته باشد اینکه چه کاری باید انجام دهیم که میزان خسارت‌ها را پایین بیاوریم و آیا اقداماتی که انجام می‌دهیم پایدار است؟

وی بیان کرد: در زمینه پسماند، کارگروه ملی تشکیل شد و نمایندگان مجلس ۲ سال قبل به این نتیجه رسیدند که هزار میلیارد تومان از بودجه عوارض تولید پسماند به این بحث تعلق بگیرد که در سال ۹۷ اختصاص نیافت.

وی افزود: سال ۹۸ هم تا الان وزارت صنعت، معدن و تجارت قبول نکرده که سه دهم از مجموعه‌ای که پسماند تولید می‌کند در صندوقی برود و در اختیار سازمان قرار بگیرد و بعید می‌دانم که امسال محقق شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بحث آلودگی هوا ۱۱ کلانشهر را با روش‌شناسی یکسان به ۱۳ دانشگاه برتر کشور سپردیم که اولین کار از هفته آینده در تبریز انجام می‌شود و امیدواریم نتیجه این مطالعات مثمرثمر باشد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی ادامه داد: برای گرد و خاک هم سال ۹۶ همین وضعیت را داشتیم که خوشبختانه با اقدامات و مطالعاتی که صورت گرفت امروز می توانیم در حوزه گرد و غبار مستند اطلاع رسانی کنیم که این اطلاعات در معدود حوزه‌ای ممکن است موجود باشد.

وی گفت: براساس اطلاعات جمع آوری شده اگر با این سرعت پیش برویم فشار بر منابع طبیعی روز به روز بیشتر خواهد شد از طرفی جزو چهار کشوری هستیم که ۵۰ درصد آب کشور را مصرف می‌کند.

تجریشی اظهار داشت: فشار وقتی به سفره‌های آب زیرزمینی بیاید موجب فرونشست خواهد شد و باید بدانیم بسیاری از اقداماتی که امروز انجام می‌شود در ارتباط با پایداری اکوسیستم نیست و مسیر غلط دنبال می‌شود.

این نشست امروز با حضور مسئولان استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و خراسان رضوی به میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برگزار شد.