«سیدعباس عراقچی» در حاشیه پنجمین کنفرانس عدم اشاعه در هتل لوته مسکو به خبرنگاران گفت: هیچ کشوری در حسن نیت ایران در حفظ برجام تردید ندارد.
وی افزود: هیچ کسی تردید ندارد که اگر ایران از منافع برجام بهره‌مند نشود، به کاهش تعهدات برجامی ادامه خواهد داد.
معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران مهمتر از حفظ یک توافق است، گفت: ایران از یک سو اراده خود را برای عمل به تعهدات برجامی و از سوی دیگر کاهش تعهدات در صورت عمل نکردن دیگر کشورها به تعهداتشان را به طور شفاف نشان داده است.
عراقچی تصریح کرد: ایران به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت داده و اگر شرایط تغییر نکند در مسیر کاهش تعهدات حرکت خواهد کرد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی با اشاره به فرصت جدید دوماهه برای دیپلماسی گفت: قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع خود روشن است و این موضوعی است که در تمام محافل بین‌المللی مورد بحث قرار دارد.
مذاکره کننده ارشد ایران با اشاره به انزوای بین‌المللی آمریکا گفت: بسیاری از کشورها از جمله شرکت کنندگان در این کنفرانس بین‌المللی، یکجانبه گرایی آمریکا را محکوم کرده‌اند.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز یکجانبه گرایی مفرط آمریکا را محکوم میکنند و امروزه حرکتی در سراسر جهان بر علیه این یکجانبه گرایی شکل گرفته که هر روز تقویت می‌شود.
عراقچی برجام را نماد شاخص این حرکت جهانی عنوان کرد و گفت: این موضوع در همه محافل بین المللی، بحث روز است.
کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه که از امروز با حضور مقامات و شخصیت‌های ۴۰ کشور جهان و چند نهاد مهم بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسکو آغاز شده است تا سه روز ادامه خواهد یافت.
دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورهای شرکت‌کننده از جمله «سرگئی ریابکوف» و «میخائیل بوگدانوف» معاونان وزیرامورخارجه روسیه و سخنرانی در نشست تخصصی برجام با حضور مذاکره کنندگان کشورهای باقیمانده در برجام از دیگر برنامه‌های عراقچی در مسکو است.