منصور غلامی روز شنبه درجلسه هیات ممیزی دانشگاه قم در سالن اندیشه این دانشگاه، با اشاره به تلاش برای بازگشت استقلال به مراکز آموزش عالی گفت: حرکت وزارت علوم دادن آزادی عمل بیشتر به دانشگاه‌ها است و مراکز علمی که ظرفیت این اقدام را داشته اند، این موضوع درآنها محقق شده است.

وی کاهش دانشجویان در حوزه علوم پایه در سالهای اخیر را نگران کننده دانست و گفت: تجمع دانش آموزان به سمت رشته‌های تجربی موجب شده است تا نگرانی‌ها و کمبودها در حوزه علوم پایه در کشور تشدید شود.

وی اظهار داشت: گرایش خانواده به الزام فرزندان خود برای تحصیل در رشته تجربی اشتباه و مسیری سراب گونه پیش پای دانش آموزان است و باید با فرهنگ‌سازی این مسیر اشتباه در کشور اصلاح گردد.

غلامی، با بیان اینکه تحریم‌ها فرصت‌ها وچالش‌های پیش پای وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور ایجاد کرده است، گفت: چالشها عمدتا موضوعات مالی است ولی فرصتهای ایجاد شده بسیاری برای مراکز آموزش عالی کشور ایجاد شده‌است.

وی افزایش احساس نیاز صنعت به دانشگاه‌های کشور را از جمله فرصت‌های تحریم دانست و افزود: احساس نیاز به نقش آفرینی دانشگاه برای رفع نیازهای کشور بسیار زیاد شده که این فرصت‌های جدید برای نقش آفرینی دانشگاه‌ها در کشور ایجاد کرده‌است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ادامه داد: اقدام های خوبی در راستای حل مشکل صنعت توسط دانشگاه‌ها انجام شده‌است که امضای قراردادهای تعداد میان دانشگاه‌های کشور و وزارت نفت در حوزه اکتشاف و رفع نیازهای صنعت نفت از جمله این اقدامهای ارزشمند است.

وی ارتباط دانشگاه با صنایع دفاعی را تجربه ای موفق در حوزه ارتباط میان صنعت و دانشگاه‌ها دانست و گفت: به طور تقریبی تمام طرحهای وزارت دفاع توسط دانشگاهها انجام شدهاست که این اقدام بزرگی محسوب می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بدنه دانشگاه نباید از تغییر مدیریت در سطح کلان دچار انفعال شود، اظهار داشت: ایجاد فرصت مطالعاتی در صنعت، تعریف طرح های مشترک میان صنعت و دانشگاه و همچنین استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی از جمله اقدام هایی است که بیش از گذشته در دستور کار است.

غلامی، با بیان اینکه دانشگاه قم، با توان و ظرفیت خوبی شکل گرفته و ادامه فعالیت داده است گفت: مجموعه های آموزش عالی که در قم در ذیل وزارت علوم فعالیت می کنند، مجموعه های خوب با هیات علمی و برنامه ریزی های مناسب هستند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم به صورت سنتی با کمبود بودجه مواجه بوده است که در سال های اخیر این محدودیت ها بیشتر بوده است گفت: سازمان برنامه و بودجه نسبت به تامین نیازهای آموزش عالی کشور کمال همکاری را داشته ولی استفاده بهینه از ظرفیت های دانشگاه ها باید در دستور کار مدیران دانشگاه ها باشد.

منصور غلامی که به منظور بازدید، دیدار با دانشگاهیان و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی دانشگاهی، روز شنبه به استان قم سفر کرده است، بازدید از دانشگاه قم، نشست با رؤسای دانشگاه‌های مهم استان، شرکت در جلسه هیات امنای دانشگاه قم و دانشگاه‌های وابسته و همچنین بازدید از دانشگاه صنعتی قم را در دستور کار دارد.