«محمود احترامی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ما به روند معاملات بورس اشاره و بیان کرد: هفته گذشته شاخص بورس بیشتر به دنبال ایجاد تعادل در معاملات بود که در این زمینه شاهد بودیم رقابت خریداران و فروشنده‌ها در نماد اکثر گروه‌ها به حالت تعادل منتج شد.

وی ادامه داد: از اواسط هفته به دلیل انتشار اخبار سیاسی در زمینه مسایل هسته‌ای و برداشتن گام چهارم توسط ایران تا حدودی بازار حالت نزولی به خود گرفت که خوشبختانه بازار از اواخر هفته از این حالت فاصله گرفت و به حالت تعادل بازگشت.

احترامی با تاکید بر اینکه تعطیلات دو هفته گذشته در شرایط فعلی به شدت بر روند بازار تاثیرگذار بود، افزود: از هفته جاری که با تعطیلات خاصی همراه نیستیم بازار به روند عادی خود باز می‌گردد و امیدواریم با توجه به اخباری مانند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و تصویب هیات وزیران که خبر بسیار مهمی برای بازار تلقی می‌شود شاخص بر مدار صعودی قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: به لحاظ تکنیکالی شاخص بعد از لمس کانال ۳۰۰ هزار واحد که جزو مقاومت اصلی تلقی می‌شود در حال حمایت خود بر کانال بیش از ۳۰۰ هزار واحد است تا زمانی که این حمایت ادامه داشته باشد و شاخص به کانال کمتر از ۳۰۰ هزار واحد نرسد انتظار می رود که شاخص بر مدار صعودی به روند خود ادامه دهد.

وی معتقد است، بازار برای ورود به روند صعودی نیازمند خبر مثبت است تا بتوان شاهد ورود شاخص بورس به مدار صعودی باشیم.

احترامی به اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک‌ها امکان انجام افزایش سرمایه از محل سرمایه‌گذاری‌های خود ندارند اشاره و بیان کرد: خبری که بانک مرکزی منتشر کرد همزمان با برداشته شدن گام چهارم ایران بود که این اتفاق زمینه نزول شاخص بورس تا پنج هزار واحد را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تصویب خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی از سوی هیات وزیران از جمله مسایلی است که می‌تواند به شدت بر روند بازار تاثیرگذار باشد، افزود: در اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص صنعت بانکداری اعلام شده که بانک ها قادر به استفاده از محل سرمایه گذاری خود برای افزایش سرمایه نیستند به همین دلیل فروشنده‌ها جریان بازار را در دست گرفتند و شاهد صف فروش سنگین برای گروه بودیم.

وی با بیان اینکه این خبر تاثیر خود را بر بازار گذاشت و منجر به منفی شدن گروه بانکی‌ها شد، افزود: اکنون تا حدودی گروه بانکی‌ها وارد فاز مثبت شدند و خریداران می‌توانند جریان بازار را در دست بگیرند.

احترامی اظهار داشت: زمانی که یک گروه تحت تاثیر خبر منفی قرار می گیرد می تواند تاثیر خود را بر دیگر گروه ها بگذارد که خوشبختانه تا حدودی از زهر این خبر در بازار هفته گذشته گرفته شد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه هیچ نزول و صعودی در بازار دائمی نخواهد بود، اظهار داشت: با توجه به معاملات روز آخر هفته گذشته در گروه بانکی ها و جمع شدن صف فروش می‌توان امیدوار بود که دیگر نزول سنگین و ایجاد صف فروش در این گروه ایجاد نشود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکنون بازار تشنه خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی است؛ بنابراین باید به سراغ سهام صنایعی رفت که می‌توانند بیشترین منفعت را از این خبر ببرند.

احترامی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی از جمله شرکت‌هایی است که در برنامه‌های خود به دنبال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی است تا از زیان انباشته خارج شوند، افزود: ایران خودرو اکنون با توجه به زیان انباشته سنگینی که دارد به طور حتم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را در برنامه خود قرار خواهد داد که به نظر می رسد این افزایش سرمایه بیش از یک هزار درصد خواهد بود.

احترام در پایان اظهار داشت: سایپا در برنامه خود به دنبال افزایش سرمایه بیش از ۴۰۰ درصدی است که همه این شرکت‌ها در انتظار تصویب هیات وزیران هستند، در صورت تصویب آن صنعت خودروسازی از جمله صنایعی است که مورد اقبال بازار قرار خواهد گرفت.