دادستان عمومی و انقلاب مراغه با انتقاد از عدم ساماندهی محل دفن زباله‌های این شهر گفت: وضعیت بهداشتی و زیست محیطی این زباله‌گاه نامناسب بوده و نیازمند ساماندهی فوری است.
نادر نجد روز دوشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند مراغه افزود: با گذشت حدود ۱۴ سال از تخصیص محل فعلی زباله گاه مرکزی، اقدام مناسب و موثری از سوی شهرداری برای ساماندهی آن انجام نشده و وضعیت حمل و نقل و دفن پسماندهای شهری در این زباله گاه اسف بار است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: نشت شیرابه های حاصل از حمل و نقل در جاده های منتهی به زباله گاه و نیز محل دفن پسماندها، نبود نگهبانی و حصار و نیز عدم پوشش مناسب زباله های نگهداری شده در این محل از جمله نواقصی است که زمینه ساز بروز آلودگی های زیست محیطی شده است.
نجد افزود: با توجه به این امر، شورای اسلامی شهر و شهرداری مراغه موظف به برنامه ریزی و اقدام فوری برای رفع مشکلات و نقص های موجود در این زباله گاه هستند.
وی با انتقاد از عدم جمع آوری مناسب پسماندهای پزشکی در شهر اضافه کرد: دانشکده علوم پزشکی، محیط زیست و نظام پزشکی باید نظارت بیشتری بر جمع آوری و امحای این زباله ها داشته باشند.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار مراغه نیز در این نشست گفت: باتوجه به مشکلات موجود در زباله گاه مرکزی، شورای شهر و شهرداری باید طرح مدونی برای ساماندهی این محل تهیه کنند و به صورت فاز بندی و اولویت بندی، به اجرای عملیات عمرانی و موثر در این مکان اقدام کنند.
نقی مسکینی افزود: شهرداری حصارکشی و ارائه طرح جمع آوری شیرآبه با همکاری شرکت های مشاور زیست محیطی را در اولویت کاری قرار دهد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز با اشاره به صدور مجوزهای زیست محیطی برای ساماندهی زباله گاه گفت: با وجود صدور این مجوز در سال گذشته، تاکنون از مجموع ۱۰ الزام قانونی برای ساماندهی این مکان، اقدام چندانی در این خصوص انجام نشده است.
غلامرضا زارعی افزود: تسریع در اجرای طرح ساماندهی زباله گاه مرکزی و نیز طرح تفکیک زباله از مبدا در سطح شهر مهم ترین راهبرد برای کاهش آلایندگی های زیست محیطی های شهری مراغه است که باید مورد توجه نهادهای متولی امر قرار گیرد.
روزانه ۱۵۰ تن زباله در شهرستان مراغه تولید می شود.
این شهرستان با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.