سیدجواد حسینی روز سهشنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی معلولان(۱۲آذر) در تالار فرهنگ اظهارداشت: ما باید نگاهمان به جامعه، تعلیم و تربیت و دانش آموزان و به خصوص دانشآموزان با نیازهای ویژه داراییمحور باشد، داراییهای انسانها را ببینیم و رشد دهیم.
وی گفت: با توجه به رویکرد عدالت ترویجی اگر نقصی هم در انسانی باشد زیر پوشش رشد این داراییها محو میشود، این رویکرد اصلیترین نگاه ما به نظام تعلیم و تربیت، دانشآموزان، جامعه، نهادها و سازمانها باید باشد.
حسینی با اشاره به اینکه ما حق برچسب زدن به انسانها را نداریم، افزود: با این وجود حق داریم داراییهای آنان را ببینیم، توانمندیهایشان را بشناسیم، برجسته کنیم، رشد بدهیم و ترویج دهیم آنگاه جامعه انسانی، تعلیم و تربیت انسانی، شکوفایی، بالندگی انسان و جامعه، تعادلبخشی انسان و جامعه و تکامل آفرینی رقم خواهد خورد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به سخنان مطرحشده درباره مناسبسازی محیط، محتوا، مواد آموزشی، معلمان برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، اظهارداشت: من معتقدم که ما هم باید با دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی شویم چرا که این دانشآموزان، صادقتر، پاکتر، عاطفیتر و سادهتر هستند و امروز جامعه به این ویژگیها نیازمند است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هیچ آموزه یا آیهای از قرآن، نقص جسم و ذهن به عنوان عارضه منفی یاد نشده است و براساس آموزههای دینی، جهاد در راه خدا، کسب علم و تقوا عوامل برتری انسانها به یکدیگر است.
حسینی با اشاره به اینکه معلولیت، محدودیت نیست، افزود: ۳۰۰ نفر از دانشآموزان با نیازهای ویژه در کنکور گوی رقابت را از سالمترین افراد میربایند و در بهترین رشتهها و دانشگاهها پذیرفته میشوند که در عمل نشان میدهند که معلولیت، محدودیت نیست.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: ما معمولا وقتی از روز جهانی معلولان صحبت میکنیم، معلولیت جسمانی، ناشنوایی، نابینایی، اختلالات جسمی و حرکتی، طیف اتیسم و امثال آن به ذهن میآید در صورتی که اینها هیچ کدام نقص فضیلتی و انسانی نیست.
وی بیان کرد: این افراد با دارابودن نقصها و محدودیتها به ظاهر میتوانند بر تمام محدودیت و معلولیتهایی که همه انسانها دارند، غلبه کنند.
حسینی افزود: اگر در کسب فضایل، کرامتها و حرمت انسانی، بندگی خدا، صداقت، شجاعت، عدالت مشکل داشتیم اینها معلولیت اساسی است و گرنه معلولیت جسمی حتی میتواند فضیلت باشد که در بسیاری از موارد دانشآموزان با نیازهای ویژه اینها را ثابت کردند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس آموزههای قرآنی کسی معلول است که در مسیر جامعه بازایستد و اهل جهاد نباشد، ایستایی داشته باشد که در ایستایی مرگ است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی اظهارداشت: ۱۵۳ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه ما ثابت کردند که فصیلتآفرین، تعادلبخش و تکاملآفرین هستند، معلول کسی است که در مسیر دانایی حرکت نمیکند، آن معلولیت خطرناک است.
حسینی با بیان اینکه معلمان ما تعلیم نمیدهند بلکه تعلیم میبینند، افزود: به عبارتی معلمان به دانشآموزان هم دانش، آموزش و پرورش میدهند و هم این موارد را از دانشآموزان میآموزند، روحیه معلمان ابتدایی با سایر معلمان سایر مقاطع تحصیلی متفاوت است و از صداقت، آرامش و عطوفت و مهربانی و هیجانهای مثبتری برخوردارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: همچنین معلمان استثنایی، پاکی، صداقت و انگیزه و کارآمدی افزونتری دارند زیرا دانشآموزانی پاک، صادق نیز این معلمان را تعلیم و تربیت میکنند.
افراد دارای معلولیت احترام میخواهند نه ترحم
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران نیز در این آیین با بیان اینکه افراد دارای معلولیت احترام میخواهند نه ترحم اظهارداشت: این افراد نیازمند آموزش، فرهنگ، اشتغال، مشارکت اجتماعی، تفریح، سرگرمی، ورزش و فرصتهای برابر هستند.
شهناز کریمی گفت: برخورداری از زندگی طبیعی، مناسبسازی شهر و حمل و نقل شهری برای تردد، مناسبسازی دانشگاهها و اماکن عمومی از حقوق شهروندی آنان است.
وی با اشاره به برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان افزود: امروز به این مناسبت گردهم جمع شدیم تا بار دیگر مرور کنیم که معلولان هم جزئی از افراد جامعه هستند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بیان کرد: سال ۱۹۹۲، سوم دسامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل، روز جهانی معلولان نامگذاری شده است تا معلولان فرصت پیدا کنند استعدادهای خلاق و هنری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای خود بلکه برای غنیسازی جامعه به کار گیرند.
کریمی افزود: به این منظور باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی تسهیل شود.
وی، هدف از نامگذا ی روز جهانی معلولان را ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهی افراد جامعه عنوان کرد که باید منجر به پیوستن افراد معلول در تمام جنبههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در کنار آحاد جامعه شود.
کریمی بیان کرد: ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به موضوعی فراگیر، عادلانه و پایدار شعار هر ساله و همیشگی و هدف ما در آموزش و پرورش استثنایی است که دستیابی به این هدف نیز نیازمند برنامهریزی و پیگیری در میان همه نهادهای دولتی، سازمانها و انجمنهای مردم نهاد است که همه دست به دست هم بدهند و نقش خود را به درستی و کامل ایفا کنند تا بتوانیم جامعهای مناسب برای معلولان فراهم کنیم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران افزود: این نهاد با الهام از اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و توجه به اجرای عدالت آموزشی در ایجاد فرصتهای یادگیری متناسب با ظرفیتهای این دانشآموزان هر ساله برنامههای خود را تدوین میکند و برای تحقق این برنامهها و اهداف، فعالیتهایی در مدارس اجرا میشود.
وی، برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز در سطح مدرسه، منطقه، استان و کشوری، مسابقات ورزشی، جشنواره های مهارتی در سطح مدرسه و استان و پیوند آنان با اشتغال در آینده، نمایشگاههای دستسازه های دانشآموزان در طول سال تحصیلی، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری را از جمله این برنامهها عنوان کرد.
کریمی گفت: ما در برگزاری این برنامهها توانمندسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه، دادن اعتماد به نفس به آنان و آگاهی بخشی به افراد جامعه در خصوص معلولان را مدنظر قرر میدهیم.
در پایان این آیین از فرهنگیان با نیازهای ویژه برتر، دانشآموزان با نیازهای ویژه برگزیده مسابقات و جشنوارههای فرهنگی، هنری و رتبههای برتر کنکور سراسری تجلیل شد.