مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سرانه مصرف ماهی در سال ۹۸ در استان آذربایجان شرقی، ۷ کیلوگرم است که تقریباً ۶۰ درصد مصرف سرانه کشور می باشد.
به گزارش جارچی اخبار، مهندس قاسم جعفروند در اولین جشنواره طبخ آبزیان و غذاهای دریایی که در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بستان آباد برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت شیلات استان در آذرماه سال ۱۳۷۲ با عنوان اداره کل شیلات منطقه یک کشور به مرکزیت شهرستان تبریز که شامل استانهای آذربایجان شرقی، استان زنجان و اردبیل بود؛ تشکیل و شروع به فعالیت کرد ادامه داد: در فروردین ماه سال ۱۳۷۶ استان زنجان و تیر ماه سال ۱۳۷۸ استان اردبیل از استان آذربایجان شرقی منفک و به عنوان مدیریت های مستقل زیر نظر سازمان شیلات ایران به فعالیت خود ادامه دادند.
وی گفت: از سال ۹۲ تا به امروز متوسط سالانه تولید ماهی و آبزیان در سطح استان بیش از ۵۰۰۰ تن برآورد شده است و این در حالتی است که ظرفیت بالقوه استان بیش از ۳۰ هزارتن می باشد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اظهار نمود: در حال حاضر یک پنجم ظرفیت واقعی استان تولید می شود، لذا با همدلی و مساعدت مسئولین، همراهی مردم و سرمایه گذاری سرمایه گذاران می توان ظرفیت بالقوه استان را به بالفعل تبدیل کرد.
وی گفت: اولویت ما در تولید و مصرف محصولات دریایی و آبزیان، بازارهای داخلی استان با قطع دست واسطه ها و رساندن ماهی و آبزیان با قیمت منطقی و معقول به دست مصرف کنندگان در کلانشهر تبریز و سایر شهرستانهای استان است.
مهندس جعفروند افزود: اخیراً طی هماهنگی های بعمل آمده با شهرداری های تبریز و تهران مقرر شده تا در میادین میوه و تره بار این کلانشهرها ، غرفه هایی در اختیار تولید کنندگان محصولات شیلات و آبزیان قرار داده شود تا بطور مستقیم این محصولات به دست مصرف کنندگان برسد تا جامعه مصرف بتواند از محصول سالم و ارگانیک استفاده نماید.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی با خاطرنشان ساختن این موضوع که سرانه متوسط مصرف ماهی در کشورهای توسعه یافته ۲۳ کیلوگرم، در حال توسعه ۱۸ کیلوگرم و متوسط جهانی ۲۰ کیلوگرم می باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۲ کیلوگرم می باشد و سرانه مصرف در استان آذربایجان شرقی ۷ کیلوگرم است، باید گفت مصرف غذاهای دریایی در کشور و به طبع آن در استان ما نیز کمتر از متوسط جهانی می باشد.
مهندس جعفروند در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آمادگی کامل دارد تا در تمامی زمینه ها منجمله ارائه خدمات کارشناسی و فنی در کنار سرمایه گذاران این بخش بوده و به وظایف قانونی خود عمل نماید.
وی با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی از وظایف اصلی وزارت جهادکشاورزی می باشد، گفت: یکی از مولفه های مهم و تاثیرگذار در این خصوص غذاهای دریایی و گوشت ماهی بعنوان محصولی سالم و ارگانیک است.
مهندس جعفروند در پایان سخنان خود سدهای خاکی و چاههای عمیق متعدد در شهرستان بستان آباد را ظرفیت و پتانسیل خوبی در راستای توسعه پرورش ماهی و آبزی پروری برای این شهرستان دانست.
فرماندار شهرستان بستان آباد هم در این مراسم دارا بودن بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب ذخایر آبی و قرار گرفتن در دامنه کوه سهند را ظرفیت مناسبی برای شهرستان بستان آباد در زمینه تولید ماهی های سردآبی در استان برشمرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ واحد تولید ماهی های سردآبی مانند قزل آلا در شهرستان فعالیت می کنند که سالانه بیش از ۷۵ تن محصولات تولیدی آنها نیز وارد بازار استان می شود.
دکتر موسوی از برنامه دولت برای حمایت از اشتغال خانگی در زمینه تولید آبزیان نیز خبر داد وگفت: بانوان کار آفرین نیز می توانند با استفاده از تسهیلات دولتی در زمینه تولید آبزیان و شیلات فعالیت نمایند.
وی ضمن تقدیر از عوامل برگزاری جشنواره طبغ آبزیان و غذاهای دریایی ، برگزاری جشنواره های متنوع به جهت قرار گرفتن شهرستان درموقعیت کشاورزی را خواستار شد .
فرماندار بستان آباد در ادامه تغییر درسبک زندگی را یکی از عوامل اصلی شیوع بیماریهای واگیردار دانست و در ادامه تصریح کرد: متاسفانه روش های غلط در زندگی روزمره موجب شیوع بیماریهای قلبی وعروقی می باشد که بهترین راه پیشگیری از آن استفاده مناسب از منابع غذایی سالم ، تحرک و ورزش می باشد .
در ابتدای این مراسم آقای مهندس میرزانژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستان آباد ضمن خوش آمد گویی گزارش مختصری از وضعیت شیلات شهرستان ارائه داد.
گفتنی است در پایان این جشنواره به نفرات برتر طبخ غذای آبزیان جوایزی اهدا گردید و همچنین با اعطای لوحی از زحمات عوامل برگزاری جشنواره و مدیر عامل شرکت نهال گستر جام سهند قدردانی بعمل آمد.
در این جشنواره یکروزه بیش از ۴۰ نوع غذای طبخ شده با محصولات دریایی نیز در معرض نمایش عموم قرار گرفته ودر نهایت از ۵ نفر بعنوان برترین غذاهای طبخ شده تجلیل شد.