هنرمند منبت‌کار تبریزی و خالق اثر ۴ متری «بشیر صلح و دوستی» با بیان اینکه مسئولان آذربایجان‌شرقی به موضوع هنر و آثار هنری اهمیت نمی‌دهند ، گفت: از مسئولان فرهنگی و اجرایی استان و شهرستان گله‌مند هستم.
به گزارش جارچی اخبار، علی قنبری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مراسم هفته گذشته رونمایی از اثر هنری خود اشاره و اضافه کرد: جای تاسف دارد که به رغم دعوت رسمی چند روز قبل از مراسم از تمام مسئولان استانی و شهری اعم از استاندار، معاونان استاندار، امام جمعه، فرماندار، اعضای اتاق بازرگانی، روسای دانشگاه ها و مدیران کل و اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری، هیچ کدام در این مراسم حاضر نشدند و تنها ۲ نفر از اعضای شورای اسلامی حضور یافتند که از آنها تشکر می کنم.
وی هدف از دعوت مسئولان و حضور آنها در مراسم یاد شده را رایزنی برای انتقال و استقرار این اثر هنری در سازمان ملل متحد عنوان کرد و افزود: من مدت ۸ سال برای خلق این اثر بی مانند در سطح ملی و جهانی، تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیری انجام داده ام و انتظار دارم این اثر با هماهنگی و کمک مسئولان از طریق وزارت امور خارجه به سازمان ملل منتقل شود تا به عنوان سفیر فرهنگی مردم بافرهنگ ایران اسلامی در این نهاد بین المللی مستقر شود.
قنبری بی اعتنایی مسئولان به چنین آثار هنری را توجیه ناپذیر و انتقادآمیز دانست و اظهار داشت: چنانچه این بی توجهی ها تداوم یابد، درنگ نکرده و با کشورهای خارجی برای تحقق هدفم وارد مذاکره می شوم، اما بسیار دوست دارم این اثر از جانب جمهوری اسلامی ایران در ساختمان سازمان ملل متحد نصب شود تا خستگی ۸ ساله و شبانه روزی من از تنم خارج شود.
وی به ویژگی های اثر منبت کاری خود با عنوان «بشیر صلح و دوستی» اشاره کرد و گفت: این اثر مجموعه ای از آثار هنری منبت کاری شده روی چوب است که با ظرافت های خاصی در کنار هم چیده شده تا به نوعی پیام آور دوستی، صمیمیت، صلح و آرامش و آسایش در جهان فارغ از هر گونه جنگ و جدل بین ملت ها باشد.
قنبری محور اصلی این اثر را ۴۰ چلچراغ در میان پنج کتاب آسمانی پیامبران الهی بیان و اضافه کرد: از آنجائیکه عدد ۴۰ در تمام ادیان الهی از قداست خاصی برخوردار است، این چلچراغ ها در ۴ طبقه تعبیه شده اند که بر بالای آن کبوتر صلح با برگ زیتون در منقار خود ایستاده است و این نشانه ای واضح از هدف تمام ادیان الهی برای برقراری صلح و آرامش در جهان می باشد.
وی ادامه داد: دورتادور این اثر منبت نیز با ۵ کتاب آسمانی دربر گرفته شده است که در آنها آیاتی به زبان های فارسی، ترکی آذربایجانی و انگلیسی و نیز زبان مورد استفاده هر یک از کتاب آسمانی با موضوع اهمیت و ارزش دوستی میان ملت ها ساخته شده است که برای این منظور از همکاری و همفکری دانشگاه اقلیت های مذهبی قم بهره مند شدیم و باید از آنها قدردانی کنم.
قنبری استفاده از اسلحه های شکسته، شمع، گل، کره زمین دوار و منبت هایی به شکل قلب را از دیگر خصوصیات اثر هنریش به نام «بشیر صلح و دوستی» خواند که تمامی آنها نمادهایی ویژه از امید، صلح و آرامش بدون جنگ در جهان بر اساس آموزه های تمامی ادیان الهی است.
وی تعبیه کره زمین چوبی را از سخت ترین مراحل خلق این اثر بیان کرد و افزود: این کره زمین بر روی ۵ دست به نمایندگی از ۵ قاره جهان قرار گرفته است که نشان دهنده اهمیت اتحاد جهانی برای آبادانی و آرامش در میان ملت ها است.
این هنرمند منبت کار تبریزی، ارتفاع «بشیر صلح و دوستی» را ۴ متر اعلام و اضافه کرد: کل مجموعه به شکل درختی تنومند کار شده است و به گونه ای ارزش صلح و امنیت در سایه درخت و حفظ و حراست از محیط زیست نمایش داده شده است.
قنبری که متولد سال ۱۳۴۹ است، از سال ۱۳۶۹ وارد عرصه هنری منبت کاری شده است و تاکنون آثاری ارزشمندی در قالب آینه کونسول، مجسمه های نیم تنه و پیکرتراشی خلق کرده است.
این هنرمند منبت کار تبریزی همچنین نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.