معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بحث احیاء دریاچه ارومیه یکی از بحث های حساس و پرچالش استان آذربایجان شرقی، غربی و کشور است.
به گزارش جارچی اخبار، مهندس فیروز باقرزاده در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: بحث احیای دریاچه ارومیه یکی از بحث های حساس و پرچالش در ۱۲ شهرستان اطراف دریاچه در استان آذربایجان شرقی مطرح است.
وی با اشاره به راهکارهای احیای دریاچه ارومیه، گفت: کشاورزی حفاظتی، آموزش و ترویج، نظامهای بهره برداری، توسعه صنایع و توسعه گلخانه ها بعنوان سیاست های اجرایی وزارت جهادکشاورزی در راستای احیاء دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دارد.
این مسوول ادامه داد: اجرای طرح‌های کانال کشی آبیاری عمومی در ۷ پایاب شهرستانهای بناب، عجب شیر، مراغه، هریس، سراب و شبستر، اصلاح الگوی کشت و ساماندهی چاههای غیرمجاز از دیگر عوامل موثر در صرفه جویی از منابع آبی و افزایش راندمان تولید در اراضی کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه است.
باقرزاده افزود: با اعطای تسهیلات و حمایت از سرمایه گذاران بخش کشاورزی بایستی از کشاورزی سنتی و نیاز آبی زیاد در اراضی زراعی حوضه دریاچه ارومیه ممانعت بعمل آورد.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اهمیت مشارکت های مردمی در خصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: ورود به مسائل فرهنگی در راستای احیای دریاچه ارومیه یکی از موضوعاتی است که نیازمند توجه دستگاه های دولتی به ویژه نهادهای فرهنگی است.
وی با اشاره به طرح های پیشنهادی در راستای احیای دریاچه ارومیه، افزود: باید مردم نسبت به ضرورت برنامه های احیای دریاچه ارومیه توجیه شوند.
باقرزاده بیان داشت: احیاء و نجات دریاچه ارومیه نیازمند عزم، اراده و همدلی همه مردم و مسئولان است.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر این که تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه یک ضرورت است و همگام با آن پیش بینی تسهیلات لازم و تخصیص اعتبارات باید هوشمندانه صورت گیرد، اظهار کرد: سیاستگذاری های مسوولان و مدیران استانی عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه باید به گونه ای طرح ریزی و هدفگذاری شوند که نتایج ثمربخشی برای دریاچه به همراه داشته باشد.
وی در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت اجرای سیستم های نوین آبیاری در راستای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و ادامه داد: مسئولان استان باید در این سمت و سو گام برداشته و روحیه همکاری و مشارکت را در بین کشاورزان برانگیخته کنند.