محمد امید روز چهارشنبه در نشست کارگروه اشتغال استان کرمان با محوریت اشتغال روستایی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب ۷۵ درصد جمعیت کشور به میزان ۲۱ میلیون نفر در روستاها سکونت داشتند، اما در سال ۹۵، این رقم به ۲۶ درصد رسیده و جمعیت روستایی کشور ثابت مانده است.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد روستاهای کشور دارای راه، ۸۵ درصد بهره مند از گاز و تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت برق برخوردار شده اند و در سالهای اخیر برنامه ها و اعتبارات خوبی برای اشتغال روستاییان اختصاص داده شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار داشت: تلاش داریم منابع اشتغال روستاها محدود به یک سال نباشد و بتوانیم در سال بعد هم از این منابع استفاده کنیم و بر اساس تایید دولت و آمادگی مجلس در لایحه بودجه سال آینده می‌توانیم از منابعی که استفاده نشده و باقیمانده استفاده کنیم و به‌تدریج تا پنج سال این منابع را داشته باشیم.

وی با اشاره به ایرادات در حوزه اعتبارات روستایی تاکید کرد: باید سعی می‌کنیم در سال‌های آینده این نقیصه ها را رفع کنیم و عمده اشکالات را از جمله اختیارات حداقلی دانست که باید در این طرح به استان‌ها اختیارات بیشتری داده شود.

امید افزود: در لایحه اصلاحی سهمیه بخشی را در اختیار استان قرار می‌دهیم تا تصویب طرح‌ها تا پایان سال در استان ها اتفاق بیافتد و سقفی وجود نداشته باشد.

وی گفت: باید در بانک های عامل نیز تغییراتی انجام شود و استان ها با هماهنگی خودشان بانک ها را همراه داشته باشند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: در بخش سازمان‌های حمایتی چون دسترسی مددجو به امکانات سخت است سهمیه جداگانه برای آنها در نظر گرفته‌ایم که بتوانند خدمات رسانی بهتری انجام دهند.

وی تصریح کرد: اگر مساله اشتغال در روستاها حل شود سایر نیازها نیز برطرف خواهند شد و رونق اقتصادی به روستا باز می گردد.

معاون برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: درآمد سالانه روستایی استان کرمان تقریبا ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است در حالی که متوسط درآمد روستایی در کشور ۲۳ میلیون تومان است و این استان از این حیث رتبه ۳۰ کشور را دارد.

کاوه معراجی افزود: ۲۷ درصد جمعیت روستایی کرمان در دهک های اول و دوم درآمدی هستند و ۶۷ درصد روستائیان کرمان زیر یک میلیون تومان درآمد دارند که این آمار در کشور ۳۷ درصد است و درآمد خانوارهای روستایی کرمان بسیار ضعیف است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد: سهم اشتغال در بخش کشاورزی روستایی کرمان ۶۸ درصد است که در تولید ناخالص سهم ۵۰ درصدی دارند و این بیانگیر اینست که استان کرمان، استانی کاملا کشاورزی است.

معاون برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار داشت: نرخ بیکاری استان کرمان در بحث روستایی کاهش یافته که جای تقدیر دارد و این استان کرمان رتبه سوم در جمعیت روستایی کل کشور را دارد.

وی با بیان اینکه ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر بیکار در روستاهای استان کرمان داریم افزود: ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار اشتغالزایی برای استان داشتیم که باید ۱۳ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد می‌شد، اما در حال حاضر هفت هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شده است.

معراجی گفت: درآمد عمومی استان کرمان رتبه ششم کشور را دارد و با توجه به ظرفیت های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و غیره که در استان کرمان وجود دارد، درآمد مناسب استان نیست و باید از ظرفیت خیرین در توسعه روستاها استفاده شود.