مشکل آبگرفتگی در مناطق بحرانی همچون کوی بهروز، کوی آریا، سوم خرداد و عشایر خرمشهر همچنان ادامه دارد و اهالی این مناطق برای تردد روزانه با مشکل جدی مواجه هستند.

جمعی از ساکنان مناطق بحرانی خرمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند : با گذشت بیش از چهار روز از بارندگی سیل آسا همچنان مشکل آبهای سطحی و سرریز شدن فاضلاب در این مناطق وجود دارد.

یکی از شهروندان منطقه داودی خرمشهر گفت: نابسامانی وضعیت عبور و مرور در منطقه داودی پس از بارندگی موجب نارضایتی مردم شده است.

محمد دریس گفت: در خیابان داودی مدرسه پسرانه علامه طباطبایی وجود دارد و پس از بارندگی آمد و شد دانش آموزان این مدرسه غیر ممکن شده است.

وی افزود: علاوه بر این در این خیابان یک آموزشگاه رانندگی وجود دارد که فعالیت آن مختل شده است.

یکی دیگر از شهروندان خرمشهری در این خصوص گفت: ماموران شهرداری و عوامل اجرایی برای رفع آبگرفتگی این مناطق ایثارگرانه خدمت می کنند و این معضلی است که آبفا به وجود آورده و باید حل شود.

هادی صفایی افزود: نظارت مسوولان بر کار پیمانکاران آب و فاضلاب ضروری است چرا پیمانکارانی که شبکه فاضلاب را اجرا کرده اند پس از یک سال ریزش کرد و باعث خسارت فراوان به زیرساخت‌ها شده است.

سرایدار یکی از آموزشگاههای منطقه کوی بهروز خرمشهر نیز گفت: حیاط این مدرسه پس از بارندگی چهار روز پیش تاکنون از فاضلاب پر شده است.

وی گفت: هر قدر ماشین های لجن کش ، فاضلاب این مدرسه را تخلیه کنند باز هم پر از فاضلاب می‌شود و دانش آموزان نمی‌توانند در این مدرسه تردد کنند.

سرپرست شهرداری خرمشهر با تایید این مطلب مناطق بحرانی را کوی بهروز، کوی آریا، سوم خرداد و عشایر عنوان کرد و گفت: این مناطق از زمان بارندگی اخیر تاکنون دچار آبگرفتگی هستند و در حال حاضر ۱۰ گروه خدمات شهری برای رفع مشکل آبگرفتگی در حال فعالیت هستند.

عزیز ساعدی افزود: شبکه فاضلاب این مناطق به دلیل فرسودگی ریزش کرده و موجب سرریز شدن فاضلاب و کندی دفع فاضلاب شده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی اظهار داشت: علاوه بر این موتورخانه و ایستگاه پمپاژ کوی فیصلی که مناطق کوی بهروز، کوی نیرو، کوی نخل، کوی کارمندان، کوی آریا و کوت شیخ را پوشش می‌دهد وارد مدار نشده که ناشی از کم کاری پیمانکار مربوطه است که در اجرای پروژه اصول فنی را عمل نکرده است.

ساعدی افزود: در حال حاضر نیروهای آبفا در حال فعال سازی موتورخانه کوی فیصلی هستند پیش‌بینی می‌شود تا روز شنبه این موتورخانه وارد مدار شود که با راه اندازی آن بسیاری از مشکلات ناشی از آبگرفتگی معابر حل می شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان روز یکشنبه مشکل آبگرفتگی مناطق بحرانی خرمشهر برطرف شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری خرمشهر نیز گفت: برای برآورد خسارت وارد شده به زیرساخت‌ها و منازل مسکونی خرمشهر بر اثر آبگرفتگی دستگاههای اجرایی راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، جمعیت هلال احمر موظف شدند خسارت وارده را بررسی کنند.

احمد زابلی افزود: دستگاههای مربوطه قرار است ظرف ۴۸ ساعت آینده خسارتهای وارد شده به زیرساخت‌ها و منازل مسکونی این شهر را برآورد و به فرمانداری اعلام کنند.

رئیس اداره آبفای خرمشهر در این خصوص گفت: پس از بارش ۱۱۵ میلیمتر باران در خرمشهر شبکه فاضلاب این شهر ظرفیت دفع این همه حجم آب را نداشت.

غلامرضا پورجلالی افزود: تاسیسات و شبکه فاضلاب برای دفع پساب انسانی طراحی شده‌اند و تعداد پمپ‌ها و دبی متناسب با پساب انسانی است لذا دفع این میزان حجم روان آب ناشی از بارندگی شدید از این شبکه غیرممکن است.

وی اظهار داشت: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ایجاد شبکه دفع آبهای سطحی وظیفه ذاتی شهرداری‌ها است .خرمشهر فاقد شبکه جمع‌آوری آبهای سطحی است و تمام آبخورهای سطح شهر به شبکه فاضلاب متصل شده و در زمان بارندگی تمام گل و لای و زباله‌ها وارد شبکه شده و موجب انسداد و پس‌زدگی در شبکه می‌شود.

پورجلالی افزود: برای رفع این معضل ایستگاه پمپاژ کوی فیصلی در حال فعال‌سازی است و پس از فعال شدن این ایستگاه مشکل نقاط بحرانی خرمشهر شامل خیابان هنگام، کیش، کوی بهروز، کوی سوم خرداد و طالقانی برطرف می‌شود.

در بارندگی اخیر ۱۱۵میلیمتر بارندگی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر ثبت شد که باعث تعطیلی مدارس و ادارات این ۲ شهرستان در روزهای دوشنبه و سه شنبه شد.