در کشورهایی که از تقویم میلادی استفاده می‌کنند، اول ژانویه را بر اساس سنتی دیرینه ابتدای سال میلادی می‌دانند. همان‌گونه که ایرانیان ابتدای سال خود را روز اول فروردین می‌دانند و اعراب نیز ابتدای سال خود را ماه محرم می‌دانند.

روز ۲۵ دسامبر هرسال به مناسبت زادروز حضرت مسیح در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و کریسمس نام دارد. شب سال نو همچنین به‌عنوان هفتمین روز کریسمس در مسیحیت غربی شناخته می‌شود. برخلاف تعطیلات فصلی و رسمی، سال نو میلادی، مناسبتی است که توسط خود انسان‌ها خلق‌شده و به طبیعت و نجوم و مذهب ربطی ندارد.

شهرهای زیادی در دنیا سال نو را جشن می‌گیرند. سال نو عموماً همراه با آتش‌بازی، ساز و سرود و دیگر فستیوال‌ها جشن گرفته می‌شود و نوع، جشن و تاریخ سال نو در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ و تاریخ هر جامعه متفاوت است.

افراد زیادی از مدت‌ها قبل برای کریسمس و آغاز سال نو میلادی برنامه‌ریزی می‌کنند تا به شهر یا کشوری که شب سال نو میلادی را متفاوت جشن می‌گیرد، بروند و مرسوم است که برخی افراد در تعطیلات فاصله‌ کریسمس تا سال نو میلادی به دیدار خانواده می‌روند و در آغاز سال نو میلادی مردم برای یکدیگر رسیدن به اهداف را آرزو می کنند.
مسیحیان ایران نیز هرسال کریسمس و سال نو میلادی را جشن می‌گیرند. حتی تعدادی از غیر مسیحیان ایران هم به دلیل داشتن یک جشن و مراسم همزمان با سراسر دنیا، آغاز سال جدید میلادی را گرامی می‌دارند.

تهران، تبریز و محله‌ جلفای اصفهان از جمله مناطق ارمنی نشین در ایران هستند که با برگزاری جشن سال نو میلادی و تزئین منازل و مغازه های خود تلاش می کنند روزهای شاد و به یادماندنی را سپری کنند. بعضی از مردم برای دیدن این جشن به کلیساها می‌روند و به علت اینکه گاه‌شمار رسمی ایران بر اساس سال میلادی نیست اکثر جشن‌های سال نو در محافل خصوصی یا کلیساها و محافل مسیحیان ساکن در ایران مانند باشگاه‌های ارامنه برگزار می‌شود.

مراسم آغاز سال نو میلادی در کلیسای سرکیس مقدس تهران

همزمان با دیگر نقاط دنیا در کلیسای سرکیس مقدس تهران نیز مراسم آغاز سال نو میلادی به رسم هر سال برگزار می شود و ارمنی نشینان مقیم تهران با برگزاری آیین و مراسم، ضمن روشن کردن شمع، برای یکدیگر روزهای خوب همراه با برکت و آرامش آرزو می کنند.

آغاز سال نو میلادی بهانه ای شد تا استان های مختلف دست به تولید گزارش هایی بزنند تا در کنار شهروندان ارمنی بوده و در شادی این روزهای آنها سهیم باشند که در ادامه برخی از مهمترین رویدادهایی که خبری شده را مرور می کنیم:

کلیساهای پایتخت ثبت ملی شود

در آستانه سال نو میلادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک فرارسیدن سال نوی میلادی به هموطنان مسیحی، گفت: ۲۸ کلیسا در شهر تهران وجود دارد که تاکنون ۱۱ مورد آن ثبت ملی شده است به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد کرد همه کلیساهای پایتخت را در فهرست ثبت ملی قرار دهد.

حجت نظری با بیان اینکه همه این کلیساها قدمت تاریخی دارد و بناهای آنها به لحاظ معماری فاخر است، خواستار ثبت ملی بقیه این بناها شد.

وی خاطرنشان کرد که با ثبت ملی کلیساهای پایتخت علاوه بر حفظ این بناها، حریم آنها نیز مشخص می شود.

تجلیل از رمان‌نویس آشوری در ارومیه
به گزارش جارچی اخبار, اما همزمان با ایام کریسمس و میلاد حضرت عیسی (ع)، اداره‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی آذربایجان‌ غربی از فلورانس مالخام خانقاه رمان‌نویس آشوری اهل ارومیه تجلیل کرد.

رسول بابازاده با حضور در منزل این رمان‌نویس مسیحی ضمن تبریک سال نو میلادی، اظهار داشت: وجود نویسندگانی چون خانم «مالخام» نیاز کنونی استان و ظرفیت ارزنده‌ای برای عرصه فرهنگی ارومیه است.

وی ابراز امیدواری کرد که آثار این رمان‌نویس زمینه‌ساز تحکیم وحدت و تقویت همدلی بین اقوام و ادیان مختلف ساکن در این استان باشد و به اعتلای فرهنگی استان منجر شود.

«استانلی سیمونز» رییس انجمن آشوریان ارومیه نیز در این دیدار از فعالیت‌های فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قدردانی کرد و افزود: پیروان سایر ادیان الهی ساکن در آذربایجان‌غربی نیز همچون مسلمانان در کمال آرامش به فعالیت در حوزه‌های مختلف به ویژه در عرصه‌ فرهنگی می‌پردازند و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز تعامل بسیار مناسبی با فعالان این بخش دارد.

در این دیدار لوح سپاسی به خاطر تلاش‌های ارزنده «مالخام» در زمینه نویسندگی به ایشان اهدا شد؛ «مالخام» متولد ۱۳۴۸ در کرمانشاه است اما از سال‌ها پیش در ارومیه سکونت دارد و از رمان‌های وی می‌توان به «در اوج» و «نهال‌های برومند» اشاره کرد.عشق به وطن، هویت ملی و دعوت به صلح از ویژگی‌های آثار این نویسنده مسیحی محسوب می‌شود.

باغداساریان شهیدی که بی‌تاب وطن بود

استان تهران در آغاز سال نو میلادی با انتشار گزارشی از شهید واهیک باغداساریان اقدام به معرفی زندگی این شهید تا بدرقه در خانه ابدی شد.

در این گزارش آمده است: شهیدی که پیکر مطهرش بعد از انتقال به تهران و پس از انجام تشریفات مذهبی در میان بدرقه صدها نفر از مسیحیان و مسلمانان در قطعه شهدای ارمنی دوران ۸ سال دفاع مقدس در تهران به خاک سپرده شد.

شهید باغداساریان، چهارمین فرزند پسر «تیمور» و «آرپِنیک»، در ایام نوروز (فروردین) سال ۱۳۴۰ در استان تهران چشم به جهان گشود. شهید در محله مجیدیه تهران محله ای که سالها هموطنان ارمنی با صلح و صفا در کنار هموطنان مسلمان زندگی می کنند بزرگ شد و پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی در دبستان «نصیر»، دروس راهنمایی و متوسطه را نیز تا سال سوم دبیرستان در مجتمع آموزشی ارامنه «سوقومونیان» ادامه داد.

خانه شهید باغداساریان سال ها پیش در همین ایام (سال ۱۳۸۴ )‌ میزبان رهبر معظم انقلاب بوده و تصویری از این دیدار با حضور پدر و مادر شهید در خانه واهیک به چشم می خورد.

واهیک در کنار برادرش «سیمون»، به کار فنی – حرفه‌ای پرداخت. در سال ۱۳۶۰ برای اعزام به جبهه، خود را به مرکز نظام وظیفه معرفی کرد. پس از ۱۸ ماه حضور در خط مقدم (جبهه مریوان)، به منطقه «دارخوین» منتقل شد.

منطقه استقرار شهید و همرزمانش به وسیله دشمن بعثی مین‌گذاری شده بود. البته پس از آزادسازی این مناطق از دست دشمن، بخش‌هایی از منطقه پاکسازی شده بود. خودروی نظامی حامل شهید «باغداساریان» روی مین ضدتانک رفت و بر اثر انفجار مین واهیک به همراه دوستان همرزم خود در چهاردهم اسفند ۱۳۶۲ در سن ۲۲ سالگی به شهادت رسید.

شهدای مسیحی نماد همگرایی ادیان در صیانت از انقلابند

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی نیز به مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) ضمن دیدار با خانواده شهید ساکو مجنونیانس در ارومیه گفت: ایثارگری‌های رزمندگان مسیحی در طول جنگ تحمیلی، جلوه باشکوهی از همگرایی ادیان در صیانت از انقلاب و نظام اسلامی است.

ابراهیم محمدی افزود: ایثارگری، اسارت، جانبازی و شهادت تعداد زیادی از هموطنان مسیحی در طول جنگ تحمیلی جلوه باشکوهی از وحدت کلمه ایرانیان را در واژه‌هایی چون وطن دوستی و استکبارستیزی را به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه وجود شهدای فرهنگی، دانش‌آموز و مسیحی، بیانگر جاری بودن فرهنگ ایثار و شهادت در بین این قشر عظیم است اضافه کرد: تلاش در زمینه تبیین فرهنگ ایثار و شهادت محدود به هیچ زمان و مکان و اقدام خاصی نیست و خانواده «مجنونیانس» در این زمینه از هیچ اقدام فرهنگی و عمرانی دریغ نکرده‌اند.

وی ادامه داد: همت خانواده شهدا و در کنار آنان خانواده شهید مجنونیانس در یاری آموزش‌وپرورش در امر مدرسه سازی بیانگر تداوم راه این شهید در راه آبادانی کشور و استان است.

«ساکو مجنونیانس» از شهدای دانش‌آموز ارومیه است که بعد از شهادت وی خانواده‌اش اقدام به ساخت مدرسه‌ای نیز به یاد او در ارومیه کرده‌اند.

خراسان رضوی یک شهید مسیحی تقدیم کشور کرده است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی ضمن تبریک ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) به هموطنان مسیحی گفت: شهید والامقام آلبرت بیله عیوض تنها شهید مسیحی این استان است که جان شیرین خود در راه دفاع از کیان میهن تقدیم کرده است.

حجت الاسلام حسین معصومی افزود: این شهید گرانقدر متولد ششم دی ماه سال ۱۳۴۴ است و ۱۹ مرداد ماه سال ۱۳۶۵ به خدمت سربازی اعزام شده است و پس از گذراندن آموزشهای نظامی در رسته پیاده از لشکر ۲۱ حمزه سیدالشهدا(ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران عازم جبهه های جنگ در غرب کشور شد.

وی ادامه داد: این شهید والامقام سرانجام در تاریخ سوم دی ماه همان سال و مصادف با شب میلاد حضرت مسیح (ع) در منطقه اسلام آباد غرب بر اثر بمباران هوایی دشمن بعثی به فیض شهادت نایل آمد و پیکر مطهرش نیز در مزار شهدای ارامنه تهران به خاک سپرده شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی تعداد اقلیت های دینی خراسان رضوی را نسبت به دیگر استان ها کم عنوان کرد و گفت: با این وجود تعدادی از اقلیت های دینی از این استان در جبهه های نبرد حضور داشتند و حضور رزمندگان از ادیان دیگر در جبهه های دفاع مقدس از علاقه همه اقشار دینی به دفاع از کشور، ملت و ناموس خود نشان دارد.

جشن سال نو میلادی در مرز آستارا طنین انداز شد

آستارا نیز با انتشار گزارشی حال و هوای این روزهای این شهر در آغاز سال نو میلادی را توصیف کرد و نوشت: نورافشانی و صدای شادی ساکنان روستاهای نوار مرزی جمهوری آذربایجان به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، اهالی مناطق مرزی آستارای ایران را به تماشا واداشت و برای لحظاتی مجذوب خود کرد.

بندر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و طی روز گذشته و امروز (چهارشنبه) تعداد زیادی از اتباع جمهوری آذربایجان بویژه از شهرهای آستارا، لنکران، ماساللی، جلیل آباد، یاردیملی و لریک به مناسبت سال نو میلادی برای خرید کالاهایی نظیر میوه، آجیل، شیرینی و خشکبار از مرز آستارا گذشته و وارد ایران شده اند.

برخی هموطنان مسیحی نیز در روزهای گذشته به منظور شرکت در آئین های سال نو میلادی به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرده اند.