مجموعه ۲۶ جلدی کتاب های فرهنگ شهروندی با نظارت شهرداری تبریز و همکاری خانه فعالین محیط زیست و توسعه پایدار استان آذربایجان شرقی برای اولین بار در این سطح تالیف و رونمایی شد که این اقدامی موثر برای ارتقای فرهنگ شهروندی در آینده نه چندان دور شهر تبریز می باشد.
احمد رحمانی مدیرعامل خانه محیط زیست و توسعه پایدار و عضو هیئت تالیف کتب فرهنگ شهروندی در یادداشتی در پایگاه خبری شهرداری کلانشهر تبریز به این موضوع پرداخته است که از نظرتان می گذرد:
علاوه بر انسجام منطقی این کتب و پرداختن به موضوعات مختلف با رعایت شرایط سنی از جمله (حقوق شهروندی، توسعه پایدار و محیط زیست، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و فضای سبز، معماری و شهرسازی، اوقات فراغت، ورزش، خلاقیت، پدافند غیرعامل) اقدام ویژه در تدوین این کتاب ها ارائه روش های آموزشی این مفاهیم بود که درکنار ۱۳جلد مفاهیم برای دانش آموزان، ۱۳ جلد دیگر نیز برای تسهیلگران این کتاب تدوین شده است که شامل اطلاعات تکمیلی(آنچه در کتاب های ویژه دانش آموزان مطرح شده است) میباشد.
روش های تسهیل گری و تکنیک های به روز آموزشی از بخش های مهم کتاب های ویژه تسهیلگران می باشد که به تسهیلگران کمک خواهد کرد تا مفاهیم را با گستردگی بیشتر و با استفاده از متدهای جدید آموزشی به دانش‌آموزان منتقل شود.
این کتابها حقیقتا یکی از دستارودهای مهم شهرداری تبریز میباشد که در طول دوره فعالیت خود به در حوزه فرهنگ به آن نائل شده است و گفتمانی که این روزها در سطح کشور در خصوص این کتابها در بین شهرداری های کلانشهرها ایجاد شده ظرفیتی است که باید از آن بهره برد و گامی بزرگ در ارتقای فرهنگ شهروندی برداشت چراکه فرهنگ شهروندی جزو مسائلی است که سالها در بخش سیاست گذاری مغفول مانده بود.
استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در اجرای طرح های فرهنگی علاوه بر کاهش هزینه ها می تواند در اثربخشی این طرح‌ها نیز موثر واقع شود. آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق تاثیرگذار در روند فرهنگی و اجتماعی کشور می تواند در این مقوله نیز پیشقراول بوده و در انتقال این تجربه گران بها نیز اقدام نماید.
تعین و دسته بندی موضوعات، گردآوری و طراحی این کتابها و همچنین آموزش تسهیلگران از بخشهایی است که معاونت فرهنگی شهرداری تبریز با همکاری خانه فعالین محیط فعالین محیط زیست استان انجام داده و تجربه این کار مشترک می تواند افق جدیدی از همکاری های بین سازمانی را به ویژه در مجموعه شهرداری های کشور باز کند.
تجربه موفق کتب فرهنگ شهروندی را نباید یک وجهی انتقال داد چرا که این پروژه بزرگ و هیجان انگیز چند وجهی است و از ظرفیت ایجاد شده باید نهایت استفاده را برد.
اما مسئله ای که این روزها به خاطر آن باید از شهرداری تبریز گلایه کرد، عنوان نکردن فعالیت های خانه محیط زیست و توسعه پایدار استان در مراسم های مختلف مرتبط با این کتاب است که امیدواریم دست اندرکاران چنین رویدادهای مهمی هرگز مورد غفلت و فراموشی واقع نشوند.
من هم به نوبه خود از تمام دست اندر کاران تهیه و تالیف مجموعه کتب فرهنگ شهروندی علی الخصوص مجموعه معاونت فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و اعضای خانه فعالین محیط زیست و توسعه پایدار استان کمال تشکر و قدردانی را دارم و بر خود میبالم که سهمی هر چند اندک در این پروژه داشته‌ام.