هنگامی که خبر از منابع رسمی و رسانه ها اعلام شد، ملت ایران یکپارچه در بهت و ناباوری چشم به صفحه تلویزیون و گوشی های همراه خود دوخته بودند تا جزئیات بیشتری از این حادثه به دست آورند. شاید بسیاری با شنیدن این خبر آرزو می کردند که صرفا تاکتیکی از سوی دشمن برای تضعیف روحیه ملت ایران باشد، موضوعی که به سرعت در تمامی رسانه های داخلی و بین المللی منعکس شد و بازتاب گسترده ای داشت.

حال و هوای شهرهای ایران از روز گذشته و با شنیدن خبر شهادت سردار عشق چهره غم به خود گرفته است، مردم از هر گروه و جناح و با هر تفکر و عقیده ای سوگوار از دست دادن سردار سلیمانی هستند، فردی که سال ها در جبهه حق علیه باطل خالصانه و شجاعانه مجاهدت کرد و با ایثارگری های بی نظیر خود نشان ذوالفقار را از دستان مبارک رهبر معظم انقلاب دریافت کرد.

به تدریج به ساعت های میانی روز جمعه که رسیدیم جمعیت سوگوار در شهرهای مختلف به صورت خودجوش به خیابان ها آمدند و با سر دادن شعار مرگ بر آمریکا و پلاکاردهایی انزجار خود را از دشمنان اسلام و ایران اعلام کرده و یک صدا فریاد زدند که ایران حاج قاسم سلیمانی ها دارد و در مبارزه با ظلم و استبداد هرگز میدان مقاومت را خالی نخواهد گذاشت.

کاربران فضای مجازی در نقاط مختلف کشور نیز علاوه بر انتشار عکس‌هایی از سردار دل ها، عکس پروفایل خود را به وی اختصاص دادند تا نشان دهند که «مالک اشتر زمان» در دل همه ملت ایران جای دارد و راهش ادامه خواهد یافت.
بسیاری از کاربران فضای مجازی جمله‌های تامل برانگیزی در این خصوص نوشتند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: «‌با بودنش داعش را از عراق بیرون کرد و با رفتنش آمریکا را بیرون خواهد کرد»، «تابوت‌هایتان را آماده کنید تا بفهمید با دُم شیر بازی کردن تاوان دارد!» و «هوشیار باشید! آمریکا که با این حماقت خود کشورهای جبهه مقاومت را متحدتر از همیشه خواهد دید و در نتیجه به فکر ایجاد جنگ روانی و اختلاف‌افکنی میان کشورهای محور مقاومت خواهد بود».

راه سلیمانی ها ادامه دارد، قاسم سلیمانی، عاشقی خاکی که به معشوق افلاکی رسید، نصف جهان در سوگِ سردار عشق، از جمله تیترهایی بود که از دیروز دفاتر استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی برای عرض ارادت به سردار دل ها روی خروجی خود منتشر کرده اند.

تبریز از جمله شهرهایی بود که روز گذشته پس از اقامه نماز جمعه شاهد انبوه مشتاقان و دوستداران سردار بود که با شرکت در راهپیمایی جنایت آمریکا و هم‌پیمانانش در به شهادت رساندن سردار عشق را محکوم کردند.

مردم مومن و نمازگزار تبریز پس از اقامه نماز جمعه با راهپیمایی تا میدان ساعت این شهر و تجمع در این میدان خشم و انزجار خود را از اقدام جنایتکارانه آمریکا، رژیم صهیونیستی و نوکرانش در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس فرمانده حشد الشعبی و همراهانش را نشان دادند.

در این راهپیمایی مردم با سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل، فرمانده عزیزم شهادتت مبارک، آمریکا و اسرائیل نابودیت نزدیک است، فرمانده شهیدان راهت ادامه دارد، سپاهی دلاور انتقام انتقام و ما همه سرباز توییم خامنه ای گوش به فرمان توییم خامنه ای، جنایت آمریکا را به شدت محکوم کردند.

مردم مومن و همیشه در صحنه تبریز در این راهپیمایی بر تداوم راه شهید سلیمانی و انتقام از متجاوزان آمریکا تاکید کردند.

همچنین بازاریان تبریز و اراک در سوگ از دست دادن سردار جبهه مقاومت، امروز (۱۴ دی ماه) مغازه‌های خود را تعطیل کرده اند.

قرارگاه جهادی خاتم الائمه تبریز نیز با صدور پیام تسلیتی به مناسبت شهادت فرمانده سپاه قدس اعلام کرد: نام این قرارگاه به قرارگاه جهادی سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی تغییر نام می‌یابد.

مردم کرمان زادگاه سردار اسلام نیز به محض شنیدن خبر شهادت وی با راهپیمایی و حرکت به سمت منزل پدری این شهید بزرگوار به عزاداری پرداختند و یک صدا فریاد زدند که با رفتنش، راهش را ادامه خواهند داد و هرگز نمی گذارند که خونش پایمال شود و حاج قاسم های دیگری به پا خواهند خواست تا پرچم مبارزه او بر زمین نماند.

مردم آذربایجان‌غربی نیز با هر سلیقه و از هر قشری در کنار مسوولان این استان روز گذشته انزجار خود از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن این دلاور مرد را از طریق شرکت در راهپیمایی، برگزاری مجالس عزاداری، صدور بیانیه، گفتمان‌سازی در محافل خصوصی و عمومی و حضور فعال در شبکه‌های‌ اجتماعی نشان دادند.

هزاران نفر از مردم تهران نیز روز گذشته پس از برگزاری نمازجمعه در محکومیت اقدام تروریستی دولت امریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خیابانهای پایتخت راهپیمایی کردند.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از ایرنا, راهپیمایان که شمار آنها به هزاران نفر می رسید، در اقدامی خودجوش پس از عبور از خیابان های شهید مفتح و شهید مطهری، خیابان ولیعصر (عج) را تا میدان مرکزی ولیعصر در تهران ادامه دادند. آنها در حالی که پرچم های عاشورایی به رنگ های سبز و سرخ در دست داشتند، ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی دولت امریکا، شهادت سردار اسلام را به رهبر معظم انقلاب و ملت مقاوم ایران تسلیت گفته و تاکید کردند که در راه تحقق آرمانهای شهیدان و پاسداری از ارزشهای آنان از پای نخواهند ایستاد.

خیابان ولی عصر تهران حد فاصل شهید مطهری تا میدان ولیعصر (عج) مملو از گروه های مختلف جمعیتی بود که شعار می دادند:«الله اکبر»، «نه سازش نه تسلیم، نبرد با امریکا»، «هیهات من الذله»، «یا زینب، یا حسین»، «ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش، بهر نبردی بی امان آماده باش آماده باش» و مرگ بر امریکا و مرگ بر اسراییل.

آنها همچنین فریاد می زدند: «سردار با صلابت، راهت ادامه دارد»، «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده»، «فرمانده کل قوا، تسلیت تسلیت»، «ای رهبر آزاده، آماده ایم آماده» ، «خون سلیمانی ما می جوشد» و «حاج قاسم مزدش را گرفت».

مردم پایتخت همچنین همصدا با دیگر شهرها روز گذشته در اعتراض و محکومیت ترور شهید سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به دست نیروهای تروریست آمریکایی در مقابل نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران تجمع کردند و از این سازمان خواستند اقدامات تروریستی دولت امریکا را محکوم کرده و در این زمینه، واکنش نشان دهد.

آنها با شعار «ما را از شهادت نترسانید، مرد این میدان ما هستیم» و «سپاه قدس، انتقام انتقام» خشم و انزجار خود را از اقدام تروریستی نیروهای نظامی آمریکا در ترور فرمانده سپاه قدس اعلام کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع اعتراض آمیز که شمار آنان به صدها نفر می رسید، همچنین با سر دادن «شعار ما یک کلام، انتقام انتقام» خواستار رسیدگی مجامع بین المللی به اقدام ناجوانمردانه دولت آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی و همراهانش شدند.

این تجمع اندکی پس از حضور گسترده هزاران نفر از مردم تهران در میدان ولی عصر (عج) صورت گرفت.

اما به دنبال اعلام رسمی خبر شهادت سردار سپهبد سلیمانی مردم دیار نصف جهان به سوگ سردار عشق نشستند و در اندوه فراق بزرگ مرد پیکارهای سخت، با ملت ایران همدل و همدرد شدند و در میان دریایی از بهت و اندوه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی را محکوم کردند.

در این راهپیمایی که از مصلای امام خمینی (ره) تا گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، آحاد مردم شهید پرور اصفهان، مسوولان و مدیران، نیروهای مسلح حضور داشتند.

مردم استان اصفهان با سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس، مرگ بر منافق، نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا، سپاه قدس قهرمان انتقام انتقام، خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، بر ادامه راه شهدا و نابودی دشمنان نظام اسلامی تاکید کردند.

مردم شهید پرور خوزستان، خطه ای که ردپای حاج قاسم را زیاد به خود دیده است خاکی که با این سردار عشق غریبه نیست نیز روز گذشته با حضور در راهپیمایی و تجمعات خیابانی و مساجد جنایت سردمداران آمریکایی در به شهادت رساندن سردار سلیمانی محکوم کردند و مردم شهید پرور و انقلابی شهرهای مختلف استان در پی شهادت سردار سلیمانی به سوگواری پرداختند.

قزوینی ها نیز در سوگ شهادت وی با برپایی کاروان عزاداری از میدان میرعماد تا میدان آزادی، ضمن محکم کردن این جنایت آمریکا در غم از دست دادن این سردار رشید اسلام اشک ماتم ریختند.
انتشار خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی فضای عمومی استان قزوین را در بهت و اندوه فرو برد و مردم این استان با ارسال پیام های تسلیت در فضای مجازی و الصاق عکس سردار سلیمانی به پروفایل حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی به مقام شامخ این سردار دلاور اسلام ادای احترام کردند.

اما مشهد مقدس جایی که قرار است پیکر پاک سپهبد شهید قاسم سلیمانی و در حرم مطهر رضوی طواف داده شود نیز یکپارچه سیاه پوش و عزادار از دست دادن سردار است. پرچم عزا و سوگ در خطه خراسان رضوی و سرزمین خورشید نیز برافراشته شد و در پی شهادت بزرگ سردار جهان اسلام و خادم مخلص بارگاه نورانی حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) پرچم برافراشته بر گنبد حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) نیز به رنگ سیاه درآمد و مجموعه این مکان مقدس سیاه‌پوش شد.
همچنین خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی با نصب بیرق مشکی توسط شهرداری مشهد رنگ حزن و ماتم به خود گرفت، علی نجفی شهردار نیشابور نیز اعلام کرد: در پی شهادت غم انگیز سردار شهید سلیمانی و با پیشنهاد شورای اسلامی شهر یکی از معابر این شهر به نام این شهید بزرگوار نامگذاری می‌شود.
شخصیت‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی مختلف نظیر استاندار خراسان رضوی، امام جمعه مشهد، تولیت آستان قدس رضوی، شورای اسلامی شهر مشهد، بسیج رسانه و خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز در محکومیت این اقدام تروریستی و پاسداشت شهید سردار سلیمانی بیانیه‌هایی صادر کردند.
سینماهای خراسان رضوی نیز به مدت سه روز تعطیل شد و شاعران خراسانی در فراق این سردار رشید اسلام، شعر سرودند و با هموطنان خود اظهار همدردی کردند.
مردم ولایتمدار مشهد و سایر شهرهای استان همچنین پس از برگزاری نماز جمعه با شرکت در راهپیمایی، ضمن اعلام انزجار از جنایت ناجوانمردانه آمریکا، به شهادت رساندن سردار اسلام را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌ها شعارهایی نظیر “مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس”، “آمریکا در چه فکریه، ایران پر از سلیمانیه”، “ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند”، “ای یاور ولایت راهت ادامه دارد”، “ملت ما آزاده است، به انتقام آماده‌ است” و “هنگامه قیام است، زمان انتقام است” سردادند.
مردم انقلابی این خطه همچنین با اقدامات مختلف نظیر رژه‌های خودرویی و موتوری با در دست داشتن پرچم‌هایی با مضمون مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسرائیل و انتقام می‌گیریم در خیابان‌های اصلی مشهد و سایر شهرها انزجار خود را از استکبار جهانی نشان دادند.
عصر روز گذشته نیز برنامه‌های مختلف در تکریم و بزرگداشت شهید سلیمانی در مشهد و دیگر شهرهای مختلف استان توسط نهادهای مختلف برگزار شد که مراسم گرامیداشت مقام شامخ آن سردار بزرگ از سوی نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی بعد از نماز مغرب و عشا، مراسم عزاداری ویژه مادران و کودکان با عنوان “قاسم‌ها در راهند” در مهدیه مشهد، مراسم تکریم و بزرگداشت شهدای جبهه مقاومت با گردهمایی بزرگ فعالان فرهنگی، مبلغان و طلاب خارجی در جامعه‌المصطفی‌العالمیه خراسان رضوی و همچنین مراسم سوگواری در حسینیه قرآن و عترت مشهد از آن جمله است.

شهادت سردار سلیمانی که خون میلیون ها ایرانی را به جوش و خروش درآورده در استان البرز نیز حال و هوای خاصی را در این استان حاکم کرده است قشرهای مختلف مردم استان البرز پس از اطلاع از خبر شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به میعادگاه های نماز جمعه شتافتند و یکصدا فریاد مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل سردادند و با در دست داشتن تصاویر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا و حاج قاسم سلیمانی با محکوم کردن جنایت هولناک کاخ سفید، خواستار پاسخ کوبنده به این جنایت شدند.

راهپیمایان کرجی پلاکاردهایی با مضامین «سردار سلیمانی یک فرد نیست او یک تفکر بود» ، «شرط شهید شدن شهید بودن است» و « آننمونه برجسته از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود» در دست داشتند و با سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، شهادت سردار شجاع را به محضر مقام معظم‌ انقلاب تبریک و تسلیت گفتند.
«الله اکبر خامنه رهبر» ، «مرگ بر آل سعود» ، «حسین حسین شعار ما است شهادت افتخار ماست» ، «مالک اشتر عزیز شهادتت مبارک» و «وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد» از جمله شعارهای راهپیمایان کرجی بود که با شور و حال غیر قابل وصفی مطرح شد.

مردم مومن کرمانشاه نیز از شنیدن خبر شهادت سردار سرافراز اسلام داغدار شدند و آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، ماموستا ملا محمد محمدی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه و ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه با صدور پیام های جداگانه ای، شهادت را پاداش سالها مجاهدت و مبارزه شهید سلیمانی را در مقابل آمریکا و اسرائیل جنایتکار دانستند.

مردم شهید پرور اردبیل، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان، یزد و قشم از دیگر شهرهایی بودند که مردم با بر تن کردن لباس مشکی و راهپیمایی در خیابان ها خشم و انزجار خود را از این اقدام تروریستی به رخ جهانیان کشیدند و با صدور قطعنامه ای اقدامات ضدانسانی آمریکا به ویژه ترور سردار رشید شهید قاسم سلیمانی را محکوم کردند.

در قم نیز آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با صدور پیامی اعلام کرد: به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی دروس حوزه های علمیه شنبه تعطیل است.

در پیام آیت الله علیرضا اعرافی آمده است: حوزه های علمیه سراسر کشور به پاسداشت مقام شهادت و احترام سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی، همراهان آن شهید والامقام و سردار اسلام ابو مهدی المهندس و به منظور اعلام همبستگی با جبهه مقاومت شنبه چهاردهم دی ماه تعطیل است و به همین مناسبت از ساعت ۱۰ صبح امروز (۱۴ دی ماه) مراسم پاسداشت مقام شهادت و نماد جبهه مقاومت برقرار خواهد بود.

حال و هوای این روزهای شهرها و روستاهای کشور نشان از ارادت ملت ایران به سربازان و سرداران اسلام دارد، این ملت همواره ثابت کرده اند که قدردان تلاش و فداکاری بزرگمردان سرزمینشان هستند و اکنون نیز آنچه که جمعیت میلیونی ایران یکصدا فریاد می زنند خونخواهی و انتقام از مسببان این جنایت است تا شاید آلامی بر دل داغدیده و عزادارشان و البته خانواده این شهید بزرگوار باشد.