سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گرچه بیشتر به عنوان چهره‌ای نظامی شناخته می شد، اما واقعیت این است که او در ابعاد ملی و فراملی نیز چهره‌ای محبوب بود و حتی دشمنانش نیز به تاثیرگذاری غیرقابل اغماض وی در معادلات نظامی منطقه ای و بین المللی اذعان دارند.
جهان، مرگ مردان بزرگ و ژنرال های بزرگ را بارها و بارها به خود دیده است، اما شهادت سردار سلیمانی از جنس دیگری است؛ فارغ از ماتم و سوگواری مردم ایران و دوستان و همپیمانان خارجی، حتی دشمنانش و به ویژه قاتلانش نیز اگر از این رویداد ناراحت نباشند، نگرانند.
مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، سردار شهید قاسم سلیمانی، چهره ای بین المللی بود که نقش وی در فرونشاندن توطئه های منطقه ای بر کسی پوشیده نیست؛ آن زمان که دولت های عراق و سوریه از دست داعش به تنگ آمده بود و هر آن بیم سقوط آن ها به دست این گروه تروریستی می رفت، این قاسم سلیمانی بود که شبانه و بی هیچ هیاهویی به بغداد و ساعاتی بعد به دمشق رفت و با فرماندهی متمرکز در همان ساعات اولیه، داعش و داعشیان را عقب راند و در جنگی که برای قاسم سلیمانی جنگ دیده، نه جنگ، بلکه مشق جنگ بود، طومار داعشیان را درهم پیچید؛ آن چنان که حتی خالقان داعش که خود نیز ار دست‌شان به ستوه آمده بودند، در خفا سلیمانی را تحسین کردند.
سردار شهید سلیمانی، اگرچه دشمنان خارجی و تشنه به خون زیادی داشت، اما دشمنانش نیز با احترام از او یاد می کردند و نقش غیرقابل انکار او در ثبات منطقه ای و مقابله با ترورریسم را نمی توانستند انکار کنند.
نقل است که در اوج مذاکرات هسته ای، وقتی دولت های عرب منطقه به جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا، فشار می آورند که چرا در مقابل ایران کوتاه می آیید، وی در جواب با طعنه و تحقیر می گوید: “کدام یک از شماها فردی چون قاسم سلیمانی دارید؟”.
امروز ایران در عزای سردارش، سوگوار است و قاتلانش نیز نگران و بی خواب؛ چون می دانند که چه کار خطرناکی را آغاز کرده اند و شعله به انبار باروت انداخته اند؛ کاری که آنها با داعش و تروریسم با هزینه میلیاردها دلار نمی توانستند بکنند، سردار قاسم سلیمانی با تکیه بر نیروهای مردمی منطقه با کمترین هزینه و بیشترین اثرگذاری به انجام می رساند.
اشک مسلمانان جهان برای حاج قاسم سلیمانی
شهادت سردار سلیمانی بحث اصلی روز دنیا و کشور بود و به همین مناسبت فضای نماز جمعه در سراسر کشور نیز متاثر از این واقعه بود و ائمه جمعه نیز خطبه های نماز جمعه را به این رویداد اختصاص دادند.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه امروز نه‌تنها ملت ایران بلکه مسلمانان جهان به‌خاطر شهادت حاج قاسم اشک می‌ریزند، افزود: شادی لحظه‌ای آمریکایی‌ها را به عزا تبدیل خواهیم کرد، سپاه پاسداران و نیروی قدس در محور مقاومت، امروز فصل جدیدی را آغاز می‌کند.
حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم با اشاره به واکنش های منفی در درون آمریکا و فشار به ترامپ ،گفت: جنبه بین المللی واقعه شهادت سردار سلیمانی و انتقام جهانی و اسلامی آن باید برجسته شود زیراکه شهید سلمیانی تنها متعلق به ایران نبود بلکه متعلق به تمام کشورهای اسلامی بود.
امام جمعه تبریز گفت: ملت ایران یاد و نام شهید عالی مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او، به ویژه مجاهد بزرگ اسلام ابومهدی را بزرگ خواهد داشت و سپاه پاسداران انقلاب و نیروی قدس سپاه در جبهه مقاومت امروز فصل جدیدی را آغاز می‌کند و شادی لحظه‌ای آمریکا و صهیونیست ها دیری نخواهد پایید و به عزا تبدیل خواهد شد.
امام جمعه تبریز گفت: ملت قهرمان ایران اجازه نخواهد داد خون شهید سلیمانی به هدر برود و آمریکا و صهیونیست‌ها بداند که عزم ما برای گرفتن انتقام بیشتر است و به زودی انتقام خون شهدا را خواهیم گرفت.
خون سلیمانی سند رسوایی استکبار جهانی
استاندار آذربایجان شرقی با تسلیت این ضایعه بزرگ اظهار کرد: خون پاک سپهبد سلیمانی، فرمانده میدان های نبرد با شیاطین و اشرار، سندی گویا و ماندگار از رسوایی استکبار و نظام سلطه و شهادت این بزرگ مرد عاشورائی جنایتی هولناک و تأسف برانگیز از سوی رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا است.
محمدرضا پورمحمدی ادامه داد: یقین می دانیم شهادت چهره‌ بین‌المللی مقاومت استواری خط سرخ مقاومت و نظام اسلامی را بیشتر و مجاهدان با صلابت انقلاب اسلامی را برای گرفتن انتقام خون سردار فداکار و عزیزمان مصمم‌تر می‌کند.
واکنش قهرمانان ورزش آذربایجان‌شرقی به شهادت سردار سلیمانی
شهادت جانگداز سردار سلیمانی همه اقشار جامعه را متاثر کرد و مربیان و ورزشکاران آذربایجان‌شرقی نیز نسبت به شهادت مظلومانه او واکنش نشان دادند.
آسمانی شدن سردار بزرگ اسلام، خبری جانسوز بود که قلب جامعه ورزشی آذربایجان‌شرقی را نیز همانند آحاد ملت شهیدپرور ایران به درد آورد.
ایران اسلامی امروز عزادار بزرگمردی است که وصف رشادت‌هایش در هیچ دفتر و کتابی نمی‌گنجد؛ چهار دهه مجاهدت خالصانه و مبارزه بی‌امان با تروریسم بین‌المللی، آمریکا را بر آن داشت تا دستش را به خون قهرمانی آغشته کند که حضورش در جبهه‌های نبرد برای محور مقاومت امید بخش و وحدت آفرین بود.
پرویز هادی قهرمان بازی‌های آسیایی اینچوان و جاکارتا و دارنده مدال برنز مسابقات جهانی مجارستان گفت: سردار سلیمانی به عنوان شخصیت تاثیرگذار ملی یاریگر تمامی مستضعفین جهان بود، فرماندهی که همراه با سربازها در خط مقدم حضور داشت شهادتش تمام مسلمانان و آزادیخواهان جهان را بسیار غمگین کرد.
میر هاشم حسینی قهرمان بازی‌های آسیایی جاکارتا که موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در رشته تکواندو شده است، یادآور شد: از شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی به شدت ناراحت شدم و ایشان از فرمانده‌هایی بود که نامش لرزه به سیاستمداران آمریکا انداخته و به‌نظر من شهادت سردار سلیمانی درس مقاومت بیشتر به دنبال داشته و روزی از آمریکا و رژیم صهیونیستی انتقام این عمل ناجوانمردانه‌ را خواهیم گرفت.
احمدرضا زنده‌روح، هافبک و بهترین گلزن این فصل تیم ماشین‌سازی که همشهری شهید سلیمانی است، گفت: آرامش امروز کشور را مدیون رشادت‌های سردار سلیمانی بوده که جان خود را برای سرافرازی کشور و آرمان‌های انقلاب تقدیم کرد، مرد بزرگی را امروز از دست دادیم.
میلاد وزیری که اولین سهمیه ‌آذربایجان‌شرقی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کرده است، در مورد شهادت سردار سلیمانی بیان داشت: ایشان نماینده تمام ملت ایران بودند و به‌راستی سردار دل‌های لقب برازنده به این شهید بزرگوار بوده و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتقام سختی در انتظار مسببان شهادت ایشان بوده و مطمئنا این اقدام موجب اتحاد بیشتر ملت ایران شده و دشمنان ایران و کشور را مأیوس خواهند کرد.
مرضیه صدقی، دارنده مدال چندین دوره مسابقات پارالمپیک و پاراآسیایی اظهار کرد: صبح پدرم در حالی که می‌گریست مرا بیدار کرد و گفت دخترم سردار سلیمانی به شهادت رسیده و از زمان شنیدن این خبر چشم‌هایم گریان از دست دادن این بزرگ مرد تاریخ است.
تجمع دانشجویان بسیجی در محکومیت شهادت قاسم سلیمانی
جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز در محکومیت به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در فرودگاه شهید مدنی تبریز تجمع کردند.
دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردها و سر دادن شعارهایی، آمادگی خود را برای نبرد با آمریکا و گرفتن انتقام سردار سلیمانی اعلام کردند.
پلاکاردهایی حاوی شعارهای «انتقامت، فتح قدس است»، «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم، آماده»، «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست» و «رهسپاریم با ولایت تا شهادت» در این تجمع دانشجویی دیده می‌شد.
آری این چنین است که شهادت سرداری بزرگ، بار دیگر قلوب را به هم نزدیک کرد و همه و همه با هر فکر و وابسته به هر جریانی یک امت شده و سوگوار این شهادت هستند.