مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: یکی از راهکارهایی که می تواند میزان بالای مراجعه به مرکز شهر را کاهش دهد، انتقال ادارات به خارج از هسته مرکزی است.

به گزارش جارچی اخبار، اصغر آدی بیگ با بیان اینکه اغلب اداراتی که میزان مراجعه شهروندان به آنها بالاست، در هسته مرکزی شهر قرار دارند و این موجب شده تا تردد در این مناطق بیشتر باشد.اظهار داشت: به عنوان مثال فرماندهی انتظامی از مرکز شهر به اتوبان کسایی منتقل شده تا بار ترافیکی قابل توجهی را حذف کند و ما انتظار داریم تا دیگر ادارات هم این گونه عمل کنند. البته تا زمانی که این اتفاق رخ دهد، ادارات می توانند خدمات خود را به صورت نرم افزار و اپلیکیشن ارائه دهند.

آدی بیگ با بیان اینکه ادارات و مراکز خدماتی باید با پلیس و شهرداری همکاری کنند تا بتوانیم اقداماتی مثمر ثمر در شهر انجام دهیم، اظهار کرد: در این راستا با اداراتی که ارباب رجوع بیشتری دارند، مکاتبه کرده ایم که خدمات خود را در قالب اپلیکیشن ارائه دهند تا میزان مراجعه شهروندان به ادارات کمتر باشد.

وی افزود: بیمارستان ها از دیگر عوامل ایجاد ترافیک هستند و دلیل آن نیز علاوه بر مراجعه کننده زیاد، فقدان پارکینگ برای این مراکز است. برای مثال یک بیمارستان فضای پارک خودرو در داخل مجموعه را تبدیل به یک کاربری دیگر کرده است که این کار مصداق همان فرهنگ غلطی است که ما زباله خانه خود را در خیابان بیندازیم. از سویی بعضی ادارات نیز درب پارکینگ خود را می بندند و بدین ترتیب ارباب رجوع مجبور است تا به صورت دوبله پارک و ترافیک خیابان را مختل کند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز اجرای طرح زوج یا فرد را یکی دیگر از این راهکارها دانست و گفت: ما حتی اگر بتوانیم به پنج درصد از هدف خود در اجرای این طرح دست یابیم و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی را برای شهروندان به فرهنگ تبدیل کنیم، بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر ما حل می شود.

وی ادامه داد: طرح زوج یا فرد، نشات گرفته از سیاست کلی مسئولان استانی و شهری است. هدفگذاری ما کاهش۵۰ درصدی تراکم خودرو در محدوده مرکزی شهر بود چراکه پلاک نیمی از خودروها زوج و نیمی دیگر فرد است پس اگر هر روز نصف تعداد کل خودروها به این محدوده وارد شود، باید با کاهش۵۰ درصدی مواجه باشیم.

آدی بیگ گفت:  طبق آخرین آمار، حدود ۳۷ درصد از تراکم خودرو در محدوده مرکزی شهر پس از اجرای طرح زوج یا فرد کاهش یافته است که آمار نسبتا خوبی است و از همکاری فوق العاده شهروندان تشکر می کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز عنوان کرد: تمام طرح ها ممکن است در اوایل مشکلاتی داشته باشند و مردم هم طی زمان خودشان را وفق می دهند، اما می توانم بگویم ما به هدفی که مدنظرمان بود، رسیده ایم.