آذربایجان‌شرقی برای دومین بار در سال آبی جاری، چهره زمستانی به خود گرفت و بارش برف مناطق مختلف استان را سفیدپوش کرد.
بارش برف که از عصر دیروز در مناطق مختلف آذربایجان شرقی آغاز شده است، علاوه بر ارتفاعات و جاده ها، سطح شهرها را نیز سفیدپوش کرد و موجب خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان شد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، هم اکنون ارتفاع برف در کلان شهر تبریز به حدود ۱۰ سانتی متر می رسد، در حالی که در برخی از نقاط مرتفع بیشتر از یک متر برف باریده است.
مردم آذربایجان شرقی در یک هفته اخیر در حالی دومین بارش برف را تجربه می کنند، که این استان کوهستانی در ۱۰۰ روز نخست سال آبی هیچ گونه بارش برفی را تجربه نکرد.
این در حالی است که آذربایجان شرقی تا ۲۰ سال پیش به «انبار برف ایران» معروف و موسوم بود و ارتفاع برف زمستانی در تبریز خیلی از اوقات به بیش از یک متر می رسید و مردم برای عبور از کوچه ها، با دیوارهای برفی، گذرها را به دو بخش تقسیم می کردند.
با این وجود، بارش برف در یک هفته گذشته، تا حد زیادی نگرانی از خشکسالی شدید و بازگشت خشکی به دریاچه ارومیه را کاست و باعث شد دغدغه هجوم کشاورزان به منابع آب زیرزمینی در کشت بهاره نیز فروکش کند.
از سوی دیگر بارش دوباره برف و برودت ناشی از آن شکوفه دهی زودردس باغات آذربایجان شرقی را که می توانست خسارات هزاران میلیارد تومانی به بار آورد، منتفی کرد.
برف و کولاک برخی مدارس آذربایجان شرقی را تعطیل کرد
اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای، از تعطیلی برخی مدارس استان به علت بارش برف و کولاک خبر داد.
بارش سنگین برف و کولاک و برودت شدید هوا امروز (پنجشنبه) ۱۹دی‌ماه در منطقه آذرشهر همه کارگاه‌های آموزشی ویژه دبیران و معلمان منطقه را نیز تعطیل کرد.
همچنین در شهرستان ملکان، همه مدارس شهری و روستایی در تمامی دوره‌های تحصیلی تعطیل هستند.
در شهرستان بناب نیز همه مدارس شهری و روستایی در تمامی دوره های تحصیلی تعطیل است.
تردد در ۳۰ درصد از راه‌های روستایی آذربایجان‌شرقی به سختی امکان‌پذیر است
معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود بارش سنگین برف و کولاک از شب گذشته، رفت و آمد در ۳۰ درصد از راه‌های روستایی استان به سختی انجام می‌شود.
غلامرضا رسول زاده در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این روستاها در مناطق کوهستانی و سخت عبور قرار دارند، افزود: از ۲ هزار و ۷۵۴ روستای استان حدود یک هزار روستا فاقد راه دسترسی مناسب بوده و با هر بارش برفی رفت و آمد در آن ها به سختی امکان پذیر می شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون تمامی راه های اصلی، فرعی و آزادراه تبریز – زنجان باز بوده و تردد خودروها در آن ها با احتیاط در حال انجام است، اظهار داشت: به علت بارش سنگین برف طی شب گذشته عوامل راهداری فقط موفق به باز کردن یک خط از هر دو طرف آزادراه برای تردد خودروها شده و با تلاش شبانه روزی خود مانع از بسته شدن این مسیر و سایر راه های اصلی و فرعی استان شده بودند.
معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با قدردانی از تلاش شبانه روزی عوامل راهداری برای بازگشایی راه های استان، گفت: عوامل راهداری از شب گذشته بیش از ۶ هزار کیلومتر از راه های استان را در چند مرحله برف روبی، تیغ زنی و نمک پاشی کردند.
رسول زاده، ادامه داد: در زمان کنونی بارش برف، کولاک و مه در راه های اصلی، فرعی و روستایی به ویژه مناطق کوهستانی و گردنه های استان ادامه داشته و موجب لغزندگی آن ها شده است.
وی با اشاره به اینکه ارتفاع برف در برخی از مناطق کوهستانی تا ۲۵ سانتی متر می رسد، یادآوری کرد: هم اکنون عوامل راهداری این اداره کل در قالب ۹۰ گروه با استقرار در ۵۱ راهدارخانه و با استفاده از حدود ۴۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین در حال برف روبی، تیغ زنی و نمک پاشی راه های استان هستند.
معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به لغزنده بودن جاده های استان به ویژه در مناطق کوهستانی، رانندگان از تردد غیرضروری خودداری کرده و در صورت ضرورت خودروی خود را به زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کنند.
رسول زاده، از رانندگان خواست برای تردد در راه های استان سرعت مطمئنه و قوانین رانندگی را رعایت کرده و احتیاط کنند.
پروازهای فرودگاه تبریز با وجود بارش به صورت منظم انجام می‌شود
مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: با وجود بارش سنگین برف تمامی پروازهای فرودگاه تبریز به صورت منظم در حال انجام است.
رامین آذری افزود: در پی بارش برف سنگین، سرمای شدید هوا از بامداد امروز عملیات برف روبی از بامداد امروز در هر ۲ باند فرودگاه بین المللی شهید مدنی انجام شده است.
وی اظهار داشت: بلافاصله پس از بارش برف از بامداد امروز اداره ایمنی و آتش نشانی عملیات برف روبی، اوره پاشی، یخ زدایی و تردد خودروهای سنگین روی باند را آغاز کردند.
مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی گفت: در این مدت ۴ دستگاه تیغه برف روب، یک دستگاه مایع پاش، یک دستگاه اوره پاش و چند دستگاه خودروی سنگین توسط پرسنل آتش نشانی و ایمنی و عملیات فرودگاهی و خدمات فرودگاهی به منظور تردد دائم بر روی باند، عملیات آماده سازی باند را در چندین مرحله انجام دادند.
آذری، ادامه داد: هم اکنون نیز پرسنل اداره ایمنی و آتش نشانی مشغول لکه گیری بر روی باند فرودگاه تبریز هستند و در صورت تداوم بارش دوباره برف روبی باندها انجام خواهد شد.