آیین تجلیل از شاعر، محقق، ‌پژوهشگر، مصحح و اولین رئیس کتابخانه ملی تبریززنده یاد استاد عزیز دولت‌آبادی متخلص به “درویش” روز پنجشنبه بیست و شش دی‌ماه ساعت ۱۷ در محل بنیاد پژوهشی شهریار واقع در چهارراه باغشمال برگزار می‌شود.
به گزارش جارچی اخبار پنجاه و سومین آیین تجلیل از مفاخر و شخصیت‌های علمی و فرهنگی استان با محوریت استاد عزیز دولت‌آبادی، با حضور اصحاب فرهنگ و ادب و با سخنرانی دکتر ابراهیم اقبالی، محمدعلی سلیمانی و یوسف حسنی‌اعظمی برگزار خواهد شد.
این آیین توسط بنیاد پژوهشی شهریار با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و صدا و سیمای استان برگزار می‌شود.
گفتنی است استاد عزیز دولت‌آبادی متولد ۱۳۰۱، تبریز و متخلص به درویش از شاعران آذربایجان‌شرقی بود. وی اولین رئیس کتابخانه ملی تبریز و مدتی نیز رئیس کتابخانه تربیت بود.
استاد عزیز دولت‌آبادی در دوران تحصیل در دانشگاه تهران نزد استادانی مانند بدیع الزمان فروزانفر، کنی و لطفعلی صورتگر شاگردی کرد. تا کنون ۱۲ عنوان از کتابهای وی به چاپ رسیده‌است. از آثار تألیفی وی می‌توان به تصحیح آثاری مانند دیوان خیالی بخارایی، دیوان کمال خجندی، روضه اطهار و دیوان ملک محمود تبریزی، تذکره سخنوران آذربایجان (بررسی قطران تا شهریار)، تاریخ تحول نثر فارسی معاصر، سرایندگان شعر پارسی در قفقاز و فرهنگ واژه‌های ترکی و مغولی اشاره کرد. آخرین فعالیت علمی دولت‌آبادی عضویت در هیئت امنای کتابخانه مرکزی تبریز بود.
وی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ به علت سرطان ریه درگذشت و در مقبرهالشعرای تبریز به خاک سپرده شد.