دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بهبود وضعیت حاشیه نشینی و توانمندسازی این مناطق از هر لحاظ موجب ایجاد ارزش افزوده برای شهر تبریز می شود.
به گزارش جارچی اخبار، سعید نیکوخصلت در حاشیه بازدید از بافت حاشیه ای شهر به همراه استاندار آذربایجان شرقی و شهردار تبریز، اظهار کرد: طرح بازآفرینی شهری و بهبود وضعیت حاشیه نشینی از زمان جنگ جهانی دوم در دنیا شروع شده و البته دارای یک سری نقاط ضعف و قوت است و در تبریز نتیجه بررسی های ما این است که کل سیستم اجرایی و تصمیم گیری شهر باید در کنار هم کار کند.
وی ادامه داد: شهرداری، استانداری، زیرمجموعه های مدیریت شهری، مخابرات، آب و فاضلاب، مسکن و شهرسازی و حتی اتاق بازرگانی همه باید پای کار باشند تا اینکه بتوانیم فضاهایی اقماری برای برای اسکان ۵۰۰ هزار نفر حاشیه نشین ایجاد کنیم.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر ضرورت محلی شدن اسکان حاشیه نشینان، عنوان کرد: نگاه ما این است که اسکان حاشیه نشینان در منازل مجاز، به شکل محلی باشد، یعنی حاشیه نشینان را در محل خودشان صاحب مسکن کنیم و معتقدم که این اقدام، شدنی است.
وی افزود: طرح های محلی شدن اسکان حاشیه نشین ها را ارائه کرده ایم و در حال رایزنی برای اجرایی شدن آن هستیم. شخص استاندار و معاون عمرانی ایشان پیگیر موضوع هستند و ما نیز در کمیسیون های عمران و معماری و شهرسازی شورای شهر پیگیر این موضوع هستیم.
نیکوخصلت با بیان اینکه با کمترین هزینه می توان بهترین کیفیت ساخت را داشت، گفت: برای اجرای این کار، ما به مدیریت یکپارچه شهری، زیرساخت ها و مشارکت همه دستگاه ها نیاز داریم و در این راستا دولت نیز یک سری تسهیلات برای این کار در نظر می گیرد.
وی یادآور شد: با این حال برای حل این مشکل همه دستگاه های یاد شده و حتی دادگستری، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش و … همه باید سهیم باشند و سهم خود را پرداخت کنند و بخش خصوصی نیز باید آورده ای داشته باشد.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز بهبود وضعیت حاشیه نشینی و توانمندسازی این مناطق از هر لحاظ موجب ایجاد ارزش افزوده برای شهر دانست و افزود: اگر حاشیه نشینی بهبود یابد و توانمند شود، همه شهر از آن منتفع می شود و از لحاظ توسعه رفتارهای اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش امنیت و کاهش خطرات زلزله و … برای شهر ما ارزش افزوده ایجاد می شود.
وی در ارتباط با آسیب های تجمیع حاشیه نشینان در مجتمع های واحد، عنوان کرد: تجمیع افرادی که در حوزه آپارتمان نشینی آموزش ندیده اند ، از لحاظ مباحث فرهنگی می تواند آسیب رسان باشد و در این رابطه بهترین راهکار این است که سایز ارتفاع آپارتمان ها از چهار طبقه بیشتر نباشد و از طرفی، هر کس با همسایگان خود در یک مجتمع باشد نه اینکه اقشار و ایل و تبارهای مختلف را یک جا تجمیع کنیم.
نیکوخصلت در این رابطه ادامه داد: این نوع تجمیع کلی، آسیب زا است و در پروژه نواب تهران نیز چنین پروژه ای به شکل گسترده انجام شد که منتج به یک سری معضلات شد. نقطه هدف ما این است که مشکل و گره جدیدی در شهر ایجاد نشود.