شعب مختلف بنیاد سالمندان به منظور بهره‌مندی از تجربیات این قشر ارزشمند، در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی شهرداری تبریز افتتاح و راه اندازی شده است.
به گزارش جارچی اخبار، این شعب در راستای تفاهم‌نامه منعقد شده ‌بین شهرداری تبریز و بنیاد سالمندان فرزانگان جهت افتتاح شعب بنیاد در مراکز فرهنگی شهرداری تبریز، جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی راه اندازی شد.
هدف شهرداری تبریز استفاده بهینه از پتانسیل‌های سالمندان و بازنشستگان که در واقع افراد ۶۰ سال به بالای ساکن در محلات هستند و سالمند محسوب می شوند، خواهد بود.
مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به آمار سالمندان شهر تبریز گفت: طبق آخرین آمار سرشماری، در تبریز نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر شهروند بالای ۶۰ سال داریم و اغلب این افراد، جزو بازنشستگان هستند که امکان فعالیت‌های مجدد را ندارند و نیاز به شرایط و محل‌های لازم دارند تا با یکدیگر همفکری و مراوده داشته باشند.
محمدحسین حسن‌زاده با تاکید بر اینکه باید برای بهره مندی از توانایی سالمندان برنامه داشته باشیم، ادامه می دهد: یکی از نکات مهم در حوزه سالمندی، ضرورت مشارکت سالمندان در اداره امور جامعه است چرا که یکی از اهداف برای رسیدن به توسعه پایدار همین موضوع است که همه افراد یا گروه‌های سنی در جامعه بتوانند در اداره کشور یا فرآیندها مشارکت داشته باشند.
وی افزود: به عنوان مثال سالمندان می‌توانند در نگهداری پارکی که هر روز در آن وقت می‌گذرانند، مشارکت کنند و فعالیت‌های روزمره برای آن‌ها در نظر گرفته شود. اینکه بتوانیم از تجارب سالمندان استفاده کنیم و نظرات مشورتی از آن‌ها بخواهیم به سالمندان احساس خودکارآمدی می‌دهد.
در این مراکز علاوه بر استفاده از ظرفیت‌ها و تجربیات ارزشمند شهروندان ارشد جامعه و انتقال آن‌ها به نسل جوان، فضا و امکانات لازم برای تبادل تجربه‌های بازنشستگان و سالمندان هم فراهم شده است.