به گزارش جارچی اخبار و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، سید رضا جعفریان‌ فر در چهل و هشتمین نشست خبری از سلسله نشست های سه شنبه ها با رسانه، اظهار کرد: مدیریت بحران از دو بخش، بحران و پدافند غیر عامل تشکیل شده است که بحران زیر مجموعه ‌ای از سازمان مدیریت بحران کشور در همه دستگاه‌ های اجرایی کشور و زیر مجموعه وزارت کشور است.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران در تمام دستگاه های اجرایی در ۴ کارگروه تشکیل شده که این کارگروه ها وظایف هماهنگی و ستاد دستگاه مدیریت بحران را بر عهده دارند، تصریح کرد: پدافند غیرعامل نیز از ۹ کارگروه تشکیل شده که مسئولیت دو کارگروه بر عهده شهرداری اصفهان است. شهرداری اصفهان مسئولیت کل کارگروه های خدمات و تاسیسات زیربنایی و کارگروه اطفاء حریق، مدیریت ضایعات و … را بر عهده دارد که جلسات آن به صورت منظم در شهرداری و استان برگزار و نتایج حاصله گزارش می شود.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه داد: کار پدافند پیشگیری قبل از وقوع بحران و شناخت کلیه تهدیدات و مخاطرات متصور در هر یک از حوزه های مخاطراتی است؛ مقابله با بحران، بازسازی و بازتوانی نیز در حوزه مدیریت بحران قرار دارد.

وی با بیان اینکه اهداف پدافند غیرعامل کاهش آسیب پذیری، تداوم خدمات، اداره امور مردم، دستیابی به ساختار و عملیات تداوم خدمات رسانی استانی و شهرستانی است، افزود: پدافند غیرعامل روی موضوعات افزایش پایداری و تاب آوری و مدیریت بحران روی بازسازی و بازتوانی کار می کند.

جعفریان فر تاکید کرد: ریاست ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری به عنوان یک مجموعه اجرایی و خدماتی بر عهده شهردار اصفهان و جانشینی آن بر عهده معاونت خدمات شهری به عنوان جانشین اول است؛ مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز به عنوان جانشین دوم محسوب می شود. هر مدیر منطقه به عنوان رییس ستاد مدیریت بحران منطقه خودش محسوب شده و دارای دو جانشین است تا اگر حادثه ای در منطقه رخ داد خود مدیر منطقه باحضور در محل حادثه بحران را مدیریت کند.

وی اضافه کرد: سایر دستگاهها طبق قانون مدیریت بحران مصوب مردادماه ۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی باید از رییس ستاد بحران منطقه تبعیت کرده و کلیه تجهیزات را برای مقابله با بحران در اختیار وی قرار دهند، اگر حادثه از منطقه فراتر رفت و به صورت چند منطقه ای بود معین های مشخص شده برای مناطق به کمک مدیر منطقه می آیند. اگر حادثه به صورت شهری بود رییس ستاد مدیریت بحران شهر وارد شده و خودش فرماندهی را بر عهده می گیرد و کلیه دستگاههای اجرایی شهر باید همکاری کرده و تجهیزات خود را در اختیار ستاد مدیریت بحران شهر برای مقابله با بحران حادث شده قرار دهند.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در ۴ زیرگروه فعالیت می کند که پیشگیری یکی از این موارد است، خاطرنشان ساخت: در این خصوص یکی از موارد مهم بحث آموزش است که در سه ماهه سوم سال ۹۸ مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان به این مهم پرداخته به نحوی که برای کارکنان شهرداری، پرسنل شرکت های خدماتی و شهروندان دوره های آموزشی متناسب با موضوع برگزار کرده است، برای تحقق شهروند آماده شهر تاب آور آموزش سرلوحه کار قرار گرفته تا برای پیشگیری، آموزش و مقابله شهروندان و کارکنان برای حوادث و بحران های محتمل آمادگی کافی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: موضوع آمادگی یکی دیگر از زیرگروه های فعالیت ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری است؛ در این خصوص کلیه مناطق ۱۵ گانه و ناژوان، پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران خود را با اقلام مختلف و تجهیزات مورد نیاز تجهیز کرده اند و هر ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان دارای پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران است؛ اقلام و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با بحران خریداری شده و در پایگاه های پشتیبانی نگهداری می شود.

جعفریان فر ادامه داد: در بحث آمادگی، رزمایش و مانورهایی در سه ماهه سوم سال برگزار شد که رزمایش قطع برق یکی از این موارد است؛ در این رزمایش ساختمان های مهم و حساس شهرداری و برخی دستگاه های اجرایی با کمک اداره کل پدافند غیرعامل استان مورد آزمایش قرار گرفت، نواقص در مولدهای برق بررسی و کاستی ها به مدیران محترم دستگاه مربوطه تذکر داده شد که امیدواریم این نواقص با تامین اعتبارات مورد نیاز رفع شود. بازدیدهای کارشناسان پدافند کالبدی مدیریت بحران از کلیه ساختمان های حساس و قابل حفاظت شهرداری اصفهان انجام شده و نقاظ ضعف این ساختمان ها احصا و برای رفع به مدیران ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از زیرگروه های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان موضوع «مقابله» است، گفت: اعزام چند اکیپ امدادی به مناطق سیل زده استان سیستان یکی از کارهای این زیرگروه است، همکاران ما همچنان در این منطقه حضور دارند و مشغول امدادرسانی هستند.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان تصریح کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی از منابع انسانی و تجهیزات سازمانی، تهیه بانک اطلاعاتی اسکان اضطراری، شناسایی مکان های ایمن و تاب آور در سطح مناطق ۱۵ گانه و شهر اصفهان، از دیگر کارهایی است که انجام شده است. رزمایش مشترکی با منطقه هسته ای برای مقابله با حوادث پرتووی و شیمیایی انجام شده، همچنین رزمایش آب گرفتگی و سیلاب شهری، رزمایش تخلیه اضطراری از دیگر کارهای صورت گرفته است تا چابک سازی و آمادگی هر چه بهتر برای مقابله با حوادث محتمل وجود داشته باشد.

بازگرداندن سریع چهره شهر پس از حوادث آبان، نماد «بازسازی و بازتوانی» در مدیریت بحران بود

وی با بیان اینکه «بازسازی و بازتوانی» از دیگر زیرمجموعه های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری است، افزود: حوادث بدی در آبان ماه سال جاری در شهر اصفهان رخ داد اما زمانی که شهروندان صبح از منازل خارج شدند با شهری آماده و پاکسازی شده مواجه بودند که این موضوع شاخصه ای از بازتوانی و بازسازی برای انجام خدمات سریع است و می رساند که دستگاه های امدادرسان شهرداری آمادگی کافی برای این حوادث و بحران ها دارند.

جعفریان فر در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور رفع خطر و ایمنی بازار اصفهان، اظهار کرد:« بازار» یکی از موضوعات مهم برای شهر اصفهان و همه شهرهای تاریخی ایران است، اصفهان دارای بافت تاریخی بسیار زیادی است و این موضوع می طلبد فعالیت های ویژه ای روی ایمنی این بازار انجام شود، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، کارشناسان شهرسازی و معماری و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری بازدیدهای میدانی زیادی از این مجموعه به عمل آورده اند، نواقص احصا شده و طی نامه ای به مدیریت بحران استان گزارش شد، جلسه ای در اداره کل میراث استان برگزار و به موارد احصا شده پرداخته شد.

۸ نقطه پیشنهادی برای ایمن سازی بازار تاریخی اصفهان

وی ادامه داد: بازار یا مجموعه های تاریخی اصفهان چندحاکمیتی است که هم میراث و هم اداره کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری راه و شهرسازی و … روی این مجموعه ها مدیریت می کنند که این موارد می طلبد یک هماهنگی ویژه بین دستگاههای متولی انجام شود، با این وجود شهرداری اصفهان منتظر اقدامات سایر دستگاه های اجرایی در خصوص ایمنی بازار نبوده و وظایفی که بر عهده خود بوده است را انجام داده است.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان تاکید کرد: وجود انشعابات برق ناایمن، روشنایی بازار، زمانبر بودن ورود و خروج بازار برای یگان های امدادی و … از جمله برخی مشکلات بازار است و یکی از پیشنهاداتی که مدیریت بحران برای این مشکلات داشت این بود که اداره کل میراث فرهنگی ۸ نقطه را در اختیار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قرار دهد و این سازمان ۸ پایگاه امداد و نجات و اطفاء حریق را در بازار ایجاد کند تا در صورت بروز حادثه در اولین فرصت اقدامات اولیه انجام شود؛ سایر موارد ایمنی بازار نیز به مجموعه میراث استان ابلاغ شده تا نسبت به رفع این موارد توسط دستگاه های مربوطه اقدام شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان موضوع تدوین سناریو یا همان شرح خدمات و مباحث برنامه ریزی مقابله با رخدادهاست، گفت: در این خصوص سناریوهای مختلفی تدوین شده که پس از تایید عملیاتی و اجرا می شود، در مورد مباحث آموزش و پرورش نیز موضوعی در اداره کل آموزش و پرورش با عنوان ضابط ۴۰۶ اداره کل آموزش و پرورش وجود دارد که این ضابطه به بحث ایمنی مدارس و مراکز آموزشی می پردازد، در این خصوص مبحث سه، پنج و ۲۱ مقررات ملی ساختمان بحث و قرار شد این موارد توسط خود اموزش و پرورش رعایت شود.

جعفریان فر در ادامه با اشاره به موارد ایمنی مترو، افزود: از اداره کل پدافند استان، دستگاه های امنیتی و انتظامی دعوت و از خط یک و دو بازدید به عمل آمد و موارد ایمنی، پایداری و تاب آوری مورد بررسی قرار گرفت، خط دوی مترو بر خلاف خط یک دارای پیوست الزامات پدافند غیرعامل است که این الزامات مباحث ایمنی و امنیتی مترو را مورد بررسی قرار می دهد و دارای ناظر است که برحسن اجرای الزامات پدافند غیرعامل در خط دوی مترو نظارت می کند.

وی تاکید کرد: نقاط مورد نظر در خصوص مباحث ایمنی و امنیتی در خط یک نیز به طور مرتب رصد می شود، جلساتی با دستگاه های امنیتی و نظامی و سازمان قطار شهری برگزار و کلیه مباحث بیوتروریسم، امنیتی، پدافند زیستی و … مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امیدوارم بتوانیم مجموعه ای ایمن برای حمل و نقل ایمن مردم فراهم شود.

هشدار برای ایمنی پاساژهای قدیمی اصفهان

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه داد: پیرامون مجموعه های تجاری دارای سابقه زیاد و بافت فرسوده کمیته ای با عنوان شناسایی ساختمان های بلندمرتبه و آسیب پذیر وجود دارد که به صورت مستمر در سطح شهر از کلیه این ساختمان ها بازدید می کنند، نقاط حادثه خیزدر خصوص این ساختمان ها احصا می شود و موارد توسط مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری به مدیران مناطق و پس از آن به مالکین ابلاغ می شود و در مهلتی قانونی از آنها خواسته می شود تا نقاط آسیب پذیر را رفع کنند. این موارد تنها وظیفه شهرداری اصفهان نبوده و می طلبد سایر دستگاه های اجرایی برای کمک به این موضوعات وارد میدان شوند تا فکری برای این مراکز آسیب دیده شود. در خصوص مکان های بی دفاع شهری(شامل زمین های بایر، زمین های آسیب پذیر، مکان های اختفا و مکان های ناایمن) نیز همین کمیته موارد را شناسایی کرده و آنها را به مدیران دستگاه های مرتبط ابلاغ می کند.

وی با اشاره به زمان طلایی رسیدن نیروهای امداد و نجات و آتشنشان، اضافه کرد: استاندارد تعریف شده برای این موضوع ۴ دقیقه است که با افتخار می گویم سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در بیشتر موارد زیر این زمان در مکان حادثه حضور داشته است، البته استثنائاتی مانند حوادث آبان ماه وجود دارد.

جعفریان فر تصریح کرد: شهرداری اصفهان در حال انجام چند طرح جامع مطالعاتی از جمله مطالعات جامع پدافند شهر اصفهان است که تا اسفندماه این طرح باید تکمیل شود، طرح جامع مطالعات آب گرفتگی، سیلاب شهری، جمع آوری و استحصال روان آب ها از دیگر این طرح هاست که با توجه به اینکه شهر اصفهان از زمان گذشته دارای مادی ها و نهرهایی بوده احتمال کمتری در خصوص سیلاب برای آن وجود دارد اما با توجه به اراضی نظامی و وارد شدن آبریزهای آن به معابر شهری می طلبد مطالعات جامعی در خصوص جمع آوری و استحصال روان آب های آن داشته باشیم، سعی می شود از این روان آب ها برای موارد آبیاری استفاده شود.

تهیه طرح جامع فرونشست اصفهان

وی با بیان اینکه طرح جامع مطالعات فرونشست زمین از دیگر طرح های در دستور اجراست، افزود: اصفهان دارای پهنه خطر بالای فرونشست از لحاظ سکونتگاه های شهری است، طبق استانداردهای بین المللی فرونشست ۴ میلیمتر زمین در سال جزو موارد بحرانی است اما فرونشست زمین اصفهان در برخی محل ها بیشتر است که حرکات تدریجی ناشی از این فرونشست منجر به شکاف هایی درون زمین شده است.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان گفت: طبق تحقیقاتی که به عمل آمده هم اکنون ۱۸ استان در مناطق خطر بالای فرونشست است که اصفهان در ردیف اول قرار دارد مطالعاتی در این زمینه انجام داده ایم که شرح خدمات آن برای معاونت برنامه ریزی انجام و به زودی مشاور انتخاب و مطالعات آن انجام می شود.

وی تاکید کرد: تحقیقات در خصوص انتشارات آلاینده ها یکی دیگر از طرح های مطالعاتی مورد نیاز بود تا سهم دستگاه های آلاینده مشخص شود، با اجرای این طرح نیز تحول بزرگی در خصوص کنترل تشدید آلایندگی هوا اتفاق می افتد تا شهر سالمتری داشته باشیم.

اقدامات نوروزی ستاد بحران

جعفریان فر اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و برنامه ریزی های لازم دراین خصوص می طلبد برنامه ریزی بهتری داشته باشیم، در این خصوص مانور تئوریک پیشگیری از حوادث در مراکز اسکان موقت گردشگران با حضور مسئولین مربوطه برنامه ریزی شد و مواردی که در خصوص ایمنی مکان های ایمنی گردشگران باید رعایت شود به مسئولین تذکر داده شد.

وی افزود: قرار شد کمیته ای برای بررسی مکان های اسکان با مسئولیت مدیریت بحران تشکیل و موارد آسیب پذیر به مسئولین تذکر داده شود، امیدواریم بیش از گذشته شاهد شهری تاب آور نه تنها برای مسافرین نوروزی بلکه برای سایر شهروندان باشیم.