به گزارش خبرنگار جارچی اخبارازیزد، علی اکبر میدانشاهی بعدازظهر شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه ۹۲ درصد روستاهای استان یزد گازرسانی شده‌اند، اظهار داشت: در مجموع ۹۸ درصد جمعیت خانوار شهری و روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند.

 

وی با اشاره به پراکندگی استان یزد بیان کرد: این پراکندگی کار گازرسانی و خدمت رسانی به بسیاری از مناطق را دشوار کرده است.

 

میدانشاهی با اشاره به اینکه ۸۹ درصد از مصرف گاز استان مربوط به صنعت و نیروگاه است، افزود: تنها ۱۱ درصد از میزان مصرف گاز استان یزد در بخش خانگی مصرف می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد با بیان اینکه استان یزد از نظر مصرف رتبه دهم را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: در زمینه مصرف گاز در صنعت نیز رتبه هفتم به استان یزد اختصاص یافته است.

 

وی با اشاره به روند گازرسانی در مناطق شهری و روستایی استان یزد بیان کرد: در سال ۹۶ با گازرسانی به بهاباد، گازرسانی به همه شهرهای استان انجام شد و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان زیر پوشش گاز طبیعی قرار گرفتند و در روستاها نیز از ۶۹۵ روستای واجد شرایط، ۵۲۸ روستا به شبکه گاز متصل شده‌اند.

 

میدانشاهی ادامه داد: در حال حاضر گازرسانی به ۱۴۵ روستا در دست اجراست و ۲۰ روستای باقیمانده نیز طی سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ گازرسانی خواهند شد.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد با اشاره به اینکه اولویت ما گازرسانی در حوزه صنعت است، بیان کرد: در برنامه سال جاری ۴۹۶ واحد صنعتی استان یزد مشمول مصوبه شورای اقتصاد شدند که با گازرسانی به به واحدها از سال ۹۶ تاکنون، ۱۱۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت مایع صرفه جویی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه کار گازرسانی به صنایع با یارانه و به صورت رایگان انجام شده است، عنوان کرد: اما متأسفانه به دلایل مختلف، صنایع از اتصال به انشعاب گاز استقبال مورد انتظار را نداشته‌اند و این عدم همراهی شرکت گاز استان را با چالش مواجه کرده است.

 

میدانشاهی ادامه داد: برخی ارگان‌ها نیز همگام با شرکت گاز حرکت نکرده‌اند و این امر سبب شده نتوانیم در برخی موارد به برنامه‌های پیش بینی شده دست پیدا کنیم.

 

وی در مورد مهمترین پروژه‌های در دست اقدام در زمینه گازرسانی در استان یزد نیز اظهار داشت: تکمیل گازرسانی به دهستان جلگه و فاز اول بنستان، گازرسانی به فاز اول تا سوم میانکوه، گازرسانی به روستاهای بخش خرانق، گازرسانی به صنایع مهریز و کنجکوه از جمله این پروژه هاست.

 

میدانشاهی عنوان کرد: در مجموع ۱۸ پروژه با ۳ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال در حوزه گازرسانی در استان یزد در دست اقدام است که عمده این پروژه‌ها حول محور صنایع و گازرسانی به روستاها تعریف شده است.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که در سال ۱۴۰۰، استان یزد را به استانی سبز تبدیل کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد مرکز فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: در راستای بالا بردن کیفیت کار و تربیت نیرو این اقدام با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال انجام شده است و در همین راستا تفاهمنامه ای نیز با سازمان نظام مهندسی ساختمان منعقد شده است.

 

میدانشاهی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مطالبات شرکت گاز استان یزد گفت: گلخانه‌ها و صنایع کاشی و سرامیک بیشترین میزان بدهی به شرکت گاز دارند به نحوی که بدهی گلخانه‌ها به ۱۵ میلیارد تومان رسیده است.

 

وی همچنین از گازرسانی به ۳۰۰ کوره آجرپزی خبر داد و گفت: این اقدام در راستای جلوگیری از آلودگی هوا انجام شده است.