شهردار منطقه ۵ تبریز گفت: رویکرد شهرداری در سال ۹۸ معطوف به فضای سبز شهری بوده و هدف گذاری ما برای سال آینده افزایش حداقل یک مترمربعی سرانه فضای سبز در منطقه است.
به گزارش جارچی اخبار، میرعلی اصغر نساج، پیش از ظهر امروز در نشست خبری شهرداری منطقه ۵ تبریز گفت: شعار شهرداری تبریز برای سال آینده، نهضت افزایش سرانه فضای سبز است که اعتقاد داریم هر چقدر فضای سبز شهری را افزایش دهیم، به همان میزان به توسعه پایدار شهری دست می یابیم.
وی از منطقه ۵ به عنوان منطقه توسعه تبریز نام برد و افزود: از نظر توسعه کالبدی و فیزیکی در رابطه با احداث مسکن و کاربری های عمومی، شهرداری منطقه ۵ تبریز منطقه توسعه شهری است و امروز با پروژه های بزرگ و تأثیرگذار تبدیل به کارگاه شهرداری شده است.
شهردار منطقه ۵ تبریز، مهمترین پروژه این منطقه را اتوبان ولایت عنوان کرد و اظهار داشت: اتوبان ولایت مهمترین پروژه منطقه است که از سال ۹۴ قرارداد آن با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان بسته شده است و فاز اول این پروژ که شامل تبادل غیرهمسطح آن با اتوبان پاسداران بود، در اردیبهشت امسال به اتمام رسید.
وی ادامه داد: در ادامه این پروژه، دومین تبادل غیر همسطح این اتوبان با مهرانه رود و بزرگراه دوکمال با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان و به طول ۱۳۰۰ متر در اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد که متر به متر دنبال تملک زمین برای تکمیل فاز دوم آن بودیم؛ و در نهایت طرح مطالعاتی این اتوبان برای اتصال به جاده اهر در دست اقدام است که پیش بینی می کنیم در سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.
نساج یادآور شد: پروژه‌های آزادراه دوکمال با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان و ۱۵۰۰ متر طول و باند کنترل ضلع جنوبی جاده تهران با اقداماتی که در حوزه عمرانی و تملک صورت گرفته، پیشرفت قابل توجهی دارند و اوایل سال آینده افتتاح می شوند.
وی درباره مسیرگشایی های صورت گرفته در منطقه ۵ شهرداری تبریز نیز خاطرنشان کرد: خیابان ۲۴ متری شهدای بارنج (فرشته) به طول ۷۰۰ متر و عرض ۲۴ متر و با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان دوماه پیش افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت و همزمان با این پروژه، خیابان ۲۴ متری طبیعت در منتهی الیه رشدیه و باغمیشه با ۳ میلیارد تومان اعتبار و به طول ۸۰۰ متر به بهره برداری رسیده است و به دنبال ایجاد لاین دوچرخه سواری و پیاده‌راه در این خیابان هستیم.
شهردار منطقه ۵ تبریز با اشاره به ایجاد ۵ هکتار فضای سبز شهری در این منطقه، تأکید کرد: سال ۹۸، پنج هکتار فضای سبزی شهری ایجاد کردیم که نیم متر بر سرانه فضای سبز منطقه افزوده است.
وی از احداث پارکهای موضوعی و محله‌ای نیز خبر داده و افزود: پارک کودک با مساحت ۵ هزار مترمربع که موضوعی و مختص کودکان و بازیهای سنتی است، اوایل سال ۹۹ به افتتاح می‌رسد و دومین پارک در کوی بهشتی با مساحت ۱۵ هزار مترمربع و بوستان محله ای شهرک ولی‌امر با مساحت ۵۰۰۰ مترمربع از پروژه های شهرداری منطقه ۵ در حوزه فضای سبز است که سال ۹۹ افتتاح می شوند.
وی یادآورد شد: علی‌رغم این پارکها، سعی در ایجاد پارک بزرگ تبریز در شهرک مصلی را داریم که از نظر مساحت همانند ائل گلی است.
نساج از تحقق ۸۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه ۵ در ۱۰ ماهه سال جاری خبر داده و عنوان داشت: با افزایش مشارکت‌های مردمی، بودجه عمرانی منطقه ۵ در ۱۰ ماهه اول سال جاری، ۸۰ درصد محقق شده است که از این حیث در رتبه اول بین مناطق هستیم؛ همچنین از نظر تحقق درآمد و صدور پروانه ساختمانی نیز در بین مناطق ده‌گانه، رتبه اول را داریم.
وی اولویت نخست شهرداری منطقه ۵ را برای سال ۹۹ اتمام پروژه‌های نیمه تمام عنوان کرده و افزود: اولویت ما برای سال ۹۹، اتمام پروژه‌های اتوبان ولایت، بزرگراه کمال و باند کنترل غربی و از سوی دیگر پارکهای محله‌ای و افزایش سرانه فضای سبز شهری است.
شهردار منطقه ۵ ایمن سازی ساختمانهای شهرک باغمیشه در برابر ریزش کوه را اقدام مؤثر این شهرداری نامیده و خاطرنشان کرد: ایمن سازی این منطقه با بهره‌گیری از دیوارهای بتنی و فنس کشی صورت گرفته است که تلاش کردیم از برخورد سنگ با ساختمانهای جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: پروژه ایمن‌سازی، از مهرماه امسال با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون آغاز شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال به افتتاح برسد.
وی یادآور شد: هدف ما حفظ منابع طبعی و رفع خطر است و در این راه نیازمند ورود دولت و اعتبارات دولتی در این پروژه هستیم.
نساج با اشاره به فعالیت ۴ فرهنگسرای فرشته، شهید نومی گلزار، مرزداران و بانوی مهر، از ارائه خدمات به ۲۰۰۰ خانوار خبر داده و خاطرنشان کرد: ۲۰۰۰ خانوار این منطقه در ۳۵ رشته مختلف، آموزش های فنی و حرفه‌ای، شهروندی، امداد و نجات، پزشکی و الی آخر را با کمترین هزینه دریافت می‌کنند.
وی تأکید کرد: ساکنین منطقه ۵ شهرداری تبریز، به نسبت دیگر مناطق شادتر و امیدوارتر هستند و این به دلیل استقبال قابل توجه آنها، از طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری در این منطقه است.