شهرک خاوران که از آن به عنوان یکی از مدرن ترین شهرک های مسکونی در کشور یاد می شود، مدتی است که با استقبال عمومی مردم در امر ساخت و ساز مواجه شده که تکمیل زیر ساخت ها و همچنین پتانسیل های موجود در این شهرک، بزرگترین عامل برای این استقبال عنوان شده است.
شهردار منطقه ۹ تبریز، با اعلام این مطلب اظهار داشت: چشم انداز متفاوت شهرک خاوران و ضوابط منحصربه فرد جاری در آن، از جمله عللی است که استقبال عمومی مردم را به همراه داشته است.
به گزارش جارچی اخبار،بهرام نسیانی، در تشریح برخی از ضوابط موجود شهرک مدرن خاوران افزود: در این شهرک، تمامی گذرها ۱۲ متر و یا بیشتر هستند و طبق تعریفی که در طرح تفصیلی از خیابان به میان آمده، در حقیقت تمامی گذرهای موجود در این شهرک کوچه نبوده، بلکه خیابان هستند. از طرفی تمامی قطعات مسکونی در این شهرک، امکان نورگیری از دوطرف قطعه را دارا است.
شهردار منطقه۹ تبریز ، اختصاص طبقات برای قطعات مسکونی در این شهرک را بر اساس مساحت و نه بر اساس عرض گذر بیان کرد و افزود: مهمترین مزیت این ضابطه، نبود سایه اندازی بر ساختمان های مجاور می باشد.
نسیانی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و در طرح مطالعات نما و منظر شهری خاوران، متقاضیان پروانه ی ساختمانی، با اخذ دتایل و نوع مصالح نمای مورد استفاده، اقدام به ساخت بنا خواهند نمود و از معماری خاص و منحصر بفرد تبعیت خواهند کرد.
وی با اشاره به کاربری های عمومی فرا منطقه ای این شهرک اظهار داشت: این کاربری ها، فضا را برای ارائه ی خدمات مطلوب به عموم شهروندان در زمینه های ورزشی، تفریحی، فرهنگی، درمانی و تجاری فراهم می سازد که در منطقه بی نظیر خواهند بود.