سیدحجت‌الله علم‌الهدی روز پنجشنبه در جریان سفر یک‌روزه به زنجان در دیدار با رییس کل دادگستری این استان، اظهار داشت: به دلیل اینکه رسیدن به وحدت رویه، زمانبر بوده و طولانی می‌شود، انتشار آرا و برگزاری جلسات نقد و بررسی، خودبه‌خود سبب وحدت رویه می‌شود و نیازی به پیگیری در مراجع بالاتر برای ایجاد وحدت نیست که این مهم مورد تاکید رییس قوه قضاییه است.

وی با اشاره به تاکید رییس قوه قضاییه بر نقد آرا، خاطرنشان کرد: ایشان تاکید دارند که آرای قضات در دادگستری‌ها، محافل و مراکز علمی و پژوهشی مورد بحث، نقد و بررسی قرار گیرد تا باعث رشد، بالندگی و قوت بیشتر آرا شود ضمن اینکه این کار سبب ترویج هم می‌شود و دانشگاه‌ها می‌دانند که آرای خوبی هم صادر شده که قابل الگوبرداری است.

علم‌الهدی افزود: موضوعات پژوهشی در دانشگاه‌ها در مرحله نیازسنجی، اجرا و ارائه راهکار توسط کارگروه‌های مشترک قضایی و دانشگاهی بررسی می‌شود.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به اقدامات پژوهشگاه در نیازسنجی در زمینه کارهای پژوهشی، گفت: نیازهای استان‌ها متفاوت است و این پژوهش انجام می‌شود تا با استفاده از ظرفیت پژوهشگاه، قضات و اساتید و نخبگان مراکز علمی و پژوهشی استان بتوانیم کمکی برای گره‌گشایی از مشکلات قوه قضاییه در بخش‌های مختلف در استان‌ها باشیم.

وی افزود: به همین منظور، امروز تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه زنجان به امضا می‌رسانیم.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه اظهار داشت: اکتفا به رای قضات بدون بهره‌مندی از دانشگاه، بی‌ثمر بوده و اتکا به دانشگاه نیز بدون استفاده از ظرفیت قضات، هیچ خروجی نخواهد داشت.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: پشتیبانی لازم از سوی پژوهشگاه انجام می‌شود تا ظرفیت استان‌ها در دانشگاه‌ها فعال شود چرا که برنامه تحول در موضوعات مختلف در قو ه قضاییه مطرح است.

وی گفت: برای مثال؛ کتابخانه‌های موجود در قوه قضاییه نیاز به ساماندهی و پشتیبانی دارند که به این منظور، سامانه جامعی ایجاد می‌کنیم که تمام کتابخانه‌های سطح کشور در یک بستر الکترونیک برای همه به‌ویژه قضات قابل دسترسی باشند.

علم‌الهدی اظهار داشت: با مشخص شدن منابع در تمام استان‌ها، کتاب‌های موجود به صورت امانت در بین استان‌ها تبادل می‌شود.

علاوه بر نقد آرا به دنبال آرای نمونه هم هستیم

رییس پژوهشکده استخراج آرا و مطالعات رویه قضایی پژوهشگاه قوه قضائیه نیز گفت: در استخراج و انتشار آرا علاوه بر نقد به دنبال آرای نمونه و الگو هم هستیم.

روح‌الله قلی‌خانی اظهار داشت: در این خلال، قضاتی که دعاوی را به صلح و سازش می‌رسانند شاخصی برای آرای نمونه هستند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی افزود: وقتی یک قاضی، دعوا را در مرحله بدوی به صلح و سازش می‌رساند از پروسه‌های بعدی و طولانی شدن دادرسی پیشگیری کرده و به کاهش زمان رسیدگی کمک می‌کند.

قلی‌خانی گفت: بانک ایده در پژوهشگاه قوه قضاییه مستقر شده که ایده‌های مختلف را از استان‌ها دریافت کرده و مساله‌محور، کار می‌کنیم تا تجربیات موفق استان‌ها با یکدیگر تبادل شوند.

وی افزود: نوآوری و بازارهای نوین کسب و کار نیز موضوع بعدی است که در پژوهشگاه بر روی آن کار می‌شود.

رییس پژوهشکده استخراج آرا و مطالعات رویه قضایی پژوهشگاه قوه قضائیه اظهار داشت: استخراج آرا، یکی از مهمترین برنامه‌ها در پژوهشگاه است زیرا قاعده‌گذاری از پایین به بالا صورت گرفته و آسیب‌شناسی قوانین و مقررات از جمله نقص و متقن بودن آرا در آن مشخص می‌شود.

رضایتمندی مردم از مهمترین آثار و برکات اقدامات پژوهشی قوه قضاییه است

رییس کل دادگستری استان زنجان نیز گفت: اصل پژوهش که با نگاه استانی، بومی و نیازسنجی توسط پژوهشگاه انجام می‌شود، کار علمی قابل دفاع و عرضه برای دوره تحول در قوه قضاییه است و آثار و برکات آن می‌تواند رضایتمندی مردم و اصحاب پرونده‌ها بوده و هم سبب اتخاذ تصمیم صحیح شده و از دست‌به‌دست شدن پرونده جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی اظهار داشت: گاهی دست‌به‌دست شدن پرونده‌ها فرآیند دادرسی را طولانی و اصحاب پرونده را نیز ناراضی می‌کند که رسیدن به نظر و رویه مشترک سبب کاهش این فرآیند می‌شود و این وظیفه را نیز پژوهشگاه بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره تحول قوه قضاییه بنا بر تحول در تمام حوزه‌ها است و در این دوره باید متفاوت باشیم که پژوهشگاه، نقش کلیدی در این زمینه دارد.

صادقی نیارکی گفت: هدف در استخراج آرا فقط نقد نیست بلکه تشویق هم دارد و اینکه آرا در اختیار مراکز علمی قرار گرفته و در آن تدریس می‌شود تشویق است.

وی گفت: پژوهشگاه با استخراج و نقد آرا نه تنها در اتقان آرا به دادگستری‌ها بلکه برای قرار گرفتن در مسیر صحیح به جامعه علمی هم کمک می‌کند.

رییس کل دادگستری استان زنجان اظهار داشت: تبادل تجربیات در استان‌های مختلف، ارزشمند بوده، خروجی مناسب دارد، سبب اتخاذ تصمیم درست می‌شود و در نهایت رضایتمندی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه زنجان در کاهش جمعیت کیفری، جزو استان‌های اول کشور است، خاطرنشان کرد: جمعیت کیفری این استان از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در مهر سال ۹۷ امروز با بیش از ۲۵ درصد کاهش به ۲ هزار نفر رسیده و این کاهش ادامه دارد که به عنوان یک تجربه می‌تواند در بین استان‌ها تبادل شود.

رییس کل دادگستری استان زنجان افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ۴۲ درصد از خشونت و نزاع و ۳۰ درصد از کل جمعیت زندان‌ها در استان زنجان کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: هدف این است تا در مسیری قرار بگیریم که نگرانی جامعه کم شده، سیاست قوه قضاییه مبنی برکاهش جمعیت کیفری عملیاتی شده و امنیت مردم نیز به خطر نیفتد و البته در عین حال، آرای صادره نیز اجرا شوند.

صادقی نیارکی ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: امیدواریم با گرامیداشت و برگزاری جشن‌ها مختلف، قدردان آرمان‌های انقلاب، امام خمینی(ره) و شهدا بوده و از این آرمان‌ها پیروی کنیم.