رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به رویکردهای جدید دستگاه قضائی، گفت: بر این اساس حتی باید کرامت متهم و مجرم نیز در قوه قضائیه رعایت شده و محترم شمرده شود.
به گزارش جارچی اخبار، موسی خلیل اللهی روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت مقام علمی حسین صفایی از حقوقدانان برجسته کشور و استاد پیشکسوت دانشگاه تهران با بیان اینکه برنامه تحول حفظ کرامت مراجعه‌کنندگان در نظام اداری توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده است، افزود: معتقدیم حتی اگر فرد مراجعه کننده متهم و مجرم نیز باشد باید کرامت انسانی او حفظ شود.
وی اظهار داشت: بخشی از کرامت انسان‌ها کرامت ذاتی است که خداوند به عنوان ماهیت وجودی انسان به وی عنایت کرده است به طوری که انسان نسبت به سایر موجودات از یک شرافت و مزیتی برخوردار است که به نژاد، رنگ، زبان و عملکرد انسان‌ها بستگی ندارد؛ چون انسان‌ها دارای جایگاهی هستند که باید آن جایگاه حفظ شود که گاهی در نظام اداری این امر خواسته یا ناخواسته مورد بی توجهی قرار می گیرد.
خلیل اللهی بر پرهیز و اجتناب از اتهام زنی در جامعه تاکید و اضافه کرد: مبارزه با فساد از اولویت‌های مهم و اصلی دستگاه قضایی است و این موضوع هیچ‌ گاه از دستور کار قضا خارج نخواهد شد.
وی ادامه داد: در کنار برخورد با مفسدان باید زمینه فساد و فرصت‌های فسادزا نیز از بین برود که این امر بر عهده قانون است، البته گاه شاهدیم که قانون جامع و بازدارنده‌ای در این حوزه وجود نداشته و زمینه‌ها برای سودجویی افراد فراهم می‌شود.
خلیل اللهی دسترسی آسان مردم به مقامات قضایی را از جمله دستورکارهای قوه قضائیه در دوره جدید بیان کرد و گفت: این مقوله یکی از راه‌کارهای مهم تکریم ارباب رجوع است که اکنون طرح ملاقات هفتگی مردم با مقامات قضایی استان به طور مرتب انجام می‌گیرد.
وی یادآوری کرد: از زمانی که آیت الله رئیسی در راس قوه قضاییه قرار گرفته برنامه‌های متعدد کاربردی اعلام کرده اند و با پیگیری های مستمر از جانب ایشان این برنامه ها عملیاتی شدند که این برنامه‌ها همه مقامات قضایی دادگستری را به تلاش واداشت تا رضایت عمومی مردم را جلب کنند.
خلیل اللهی یکی از برنامه‌های تحولی رییس قوه قضاییه را مبارزه با فساد اعلام کرد که این امر نه به عنوان یک تاکتیک موقتی بلکه یک استراتژی و اصل راهبردی در دستگاه قضایی بوده و در طول زمان در جریان خواهد بود.
وی اظهار داشت: کسانی که مرتکب جرایم اقتصادی می‌شوند، پشت پرده به یک عقبه‌ای هم متصل هستند که پس از دستگیری و یا صدور رای برای وی ممکن است صدای عده ای بلند شود اما وظیفه دستگاه قضایی در این راستا برخورد با مفسدان بر اساس قانون اسلامی است.
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی مبارزه با فساد را نیازمند مشارکت همگانی دانست و گفت: قوه قضاییه با وجود اینکه متولی امر مبارزه با فساد است و طبق قانون تکلیف رسیدگی به این امور، ابزار و ضابطان مورد نیاز را در اختیار دارد، اما به تنهایی قادر به مبارزه با فساد نیست و باید تمامی اقشار مردم به قوه قضاییه در این بحث کمک کنند.