«قاسم سلیمانی دشتکی» روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه در نشست شورای اداری استان که با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در  سال های اخیر میزان سرمایه گذاری در استان افزایش یافت و هم اکنون با احتساب چند پروژه جدید بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان پروژه آماده افتتاح و یا شروع شده است.

وی افزود: این پروژه ها از بهمن ماه سال گذشته که قرار بود رییس جمهوری به استان سفر کند آماده افتتاح یا کلنگ زنی بودند و بنا بدلایلی این سفر سه بار به تعویق افتاد.

استاندار ایلام یادآور شد: قرار بود اردیبهشت ماه امسال سفر صورت گیرد که به مرداد و شهریور موکول و آخرین بار نیز امروز تعیین شد که بنا به دلایلی انجام نشد.

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: پروژه های بسیاری پیش از هشت ماه آغاز شده اند که کلنگ زنی رسمی آنها انجام نشد و هم اکنون اواسط یا اواخر کار آنهاست.

وی اضافه کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان در پروژه های نفت و گاز استان سرمایه گذاری شده است که از جمله آنها پروژه های پتروشیمی، ان جی ال، قرارداد با شرکت های خارجی در میادین نفتی آبان و پایدار، شروع به کار لرزه نگاری در آبدانان، ایوان و ایلام و تقویت چاه های گاز و شروع کارخانه pp و … است.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه استان ایلام مزیت ها و پتاسیل هایی داشته که جای کاری بسیار دارد، یادآور شد: با وجود کاهش نرخ بیکاری اما این موضوع باید قابل لمس باشد چراکه جوانان تحصیلکرده بسیاری بدون شغل هستند.

وی در خصوص پروژه بزرگ مهار آب های استان نیز گفت: قسمت مهم  این پروژه انجام شده اما در شرایط کنونی قابل استفاده نیست چراکه وزارت نیرو خط انتقال اصلی را تکمیل نکرده است.

به گفته استاندار ایلام، با وجود صرف هزینه های بسیار و اجرای خطوط فرعی اما در حال از بین رفتن است و اگر مورد استفاده قرار نگیرد، دچار مشکل می شود.

سلیمانی دشتکی در بخش دیگری از سخنانش به مزیت مرز مهران اشاره کرد و گفت: اربعین و صادرات نمونه ای از این مزیت ها است و سالانه حدود ۲ میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر می شدو تنها طی هشت ماه بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است.

وی همچنین در خصوص مصوبه بازارچه مرزی چنگوله و گذر مرزی چیلات تاکید کرد: زیرساخت ها انجام شده و طی مذاکرات صورت گرفته، وزارت امور خارجه به دنبال اخذ مجوزهای دولت عراق است.

استاندار ایلام، با عنوان این مطلب که مجوز و موافقت بازارچه چنگوله از سوی کشور عراق حاصل شده است گفت: در مورد چیلات نیز باید دولت مذاکرات بیشتری انجام دهد.

سلیمانی دشتکی تصریح کرد: مرز چیلات نزدیک ترین مرز به عراق است و در صورت افتتاح تردد مرزی بسیار تسهیل می شود.

وی در خصوص مرز هلاله شمالی نیز گفت: تلاش بسیاری برای این مرز نیز صورت و طرح توجیهی آن ارسال شده است ، با توجه به حیاتی بودن این موضوع امیدواریم کمک شود که این ۲ بازارچه که دولت آنها را تصویب کرده موافقت طرف عراقی نیز جلب شود.

استاندار ایلام یادآور شد: منطقه آزاد نیز ۲ بار به مجلس رفت و اصلاح شد و امیدواریم با همکاری مشکل این طرح نیز برطرف و به تصویب برسد.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه آمادگی کامل برای شروع بکار ۳ پروژه پتروشیمی هلیلان، دره شهر و مهران داریم، افزود: پروژه مهران که فاز اول آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است وابسته به اروپا است و چون مشکل داریم فعلا نمی توانیم آن را اجرا کنیم اما ۲ پتروشیمی دیگر که وابسته به چین و هند هستند، امیدواریم اجرایی شوند.

استاندار ایلام تصریح کرد: باید مردم را قانع کنیم که نمی توانیم ارتباط خود را با دنیا قطع کنیم ما ارتباط با آمریکا را نمی خواهیم ولی نباید با دیگر کشورهای دنیا نیز قطع رابطه کنیم.

سلیمانی دشتکی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص زیرساخت های جاده ای گفت: بزرگراه تهران – کربلا از کرمانشاه به ایلام هنوز برای آن اقدام عملی صورت نگرفته است که نیازمند اهتمام جدی دولت در این زمینه هستیم.

وی تاکید کرد: موضوع راه آهن که آرزوی دیرینه مردم مقدمات آن انجام شده است که ۱۷ کیلیومتر آن از اسلام آباد تا ایلام آماده کلنگ زنی است اما با اعتبارات اندک اجرا نمی شود بنابراین پیشنهاد شد که در نشست با رییس جمهور و جمعی از مدیران کلان، وزرای مربوطه و سازمان برنامه و بودجه اعتبار مشخصی برای این پروژه ارائه دهند.

سلیمانی دشتکی تصریح کرد: برای آغاز بکار پروژه راه آهن یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است همچنین برای اجرای پروژه آزادراه پل زال – دهلران – مرز چیلات چهار بانک عامل ۴۰ درصد پروژه را تامین می کنند.

استاندار ایلام همچنین در خصوص تقسیمات کشوری نیز گفت: این تقسیمات مورد استقبال مردم قرار گرفت، ارتقا دشت عباس به بخش تصویب شد همچنین منطقه هلیلان که از نظر توسعه نیافتگی بسیار عقب افتاده بود با کمک دولت تدبیر و امید به شهرستان ارتقا یافت.

به گفته وی، بخش چوار نیز با تلاش مسوولان در تقسیمات کشوری، نمایندگان و وزارت کشور کمک کردند و مورد تایید واقع و به دبیرخانه دولت ارسال شد و امیدواریم این موضوع نیز صورت گیرد و همچنین کار ارتقاء دهستان آسمان اباد به بخش نیز در دستور کار دولت است.

سلیمانی دشتکی ضمن تاکید بر نیاز سفر رییس حمهور به ایلام گفت: امیدواریم سفر رییس جمهور به استان قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت گیرد، تفاهمات بسیاری را از جمله ایدرو، ایمیدرو، سازمان های دیگر صورت گرفته و پروژه های زیرساختی بسیار را تعریف کردیم که در صورت سفر رییس جهمور به استان سفر کنند این اقدامات صورت خواهد گرفت.