به گزارش خبرنگار جارچی اخبارازیزد، سعید زرندی، پیش از ظهر یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد اظهار داشت: در عین حالی که شرایط سختی را به لحاظ اقتصادی می‌گذرانیم و تحریم شرایط ویژه ای به کشور تحمیل کرده است، تلاش شده از تهدیدها فرصت‌هایی را فراهم کنیم و جهت گیری هایی را در زمینه‌های مختلف داشته باشیم.

 

وی افزود: یکی از موضوعات مهم و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، انجام تحلیل دقیق از روند صادرات و واردات کشور بود و در ۹ ماهه امسال، وضعیت تولید واحدهای منتخب تغییر کرد و ۶۰ درصد محصولات دوباره به افزایش تولید بازگشته است.

 

زرندی عنوان کرد: در سال جاری بر شرایط رکود اقتصادی غلبه کردیم و با راه اندازی میزهای ساخت داخل، نیاز کارخانه‌ها را احصا کردیم و کارخانه داران فعال را به سمت تأمین نیازهای صنایع و سرمایه گذاری در زمینه تولید این نیازها، سوق دادیم.

 

معاون وزیر صمت بیان کرد: در سال اول قراردادهای مختلف بین بخش‌ها منعقد شد و یکی از معضلاتی که در این زمینه داریم، تاثیرپذیری ناخواسته قیمت‌ها از قیمت دلار است و در صنعت خودرو این موضوع بیشتر تأثیر گرفته است که برای بومی سازی قطعات آن، سه میز ساخت داخل تشکیل دادیم و تلاش کردیم بخشی از مشکلات این صنعت را حل کنیم.

 

وی ادامه داد: در مجموع با عبور از رکود قطعی که در سال ۹۷ با آن مواجه بودیم، سرمایه گذاری‌های خوبی در سال جاری انجام شد و تا پایان سال نیز پیش بینی می‌شود نزدیک به ۴۳۹ طرح بزرگ با سرمایه گذاری ۴۹ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۲۲ هزار راه اندازی می‌شود.

 

زرندی خاطرنشان کرد: امسال همچنین بحث راه اندازی واحدهای تعطیل را نیز پیگیری کردیم و تلاش شد به جای راه اندازی واحدهای جدید، واحدهای راه اندازی شده که به دلایل مختلف فعالیت آنها متوقف شده‌اند را احیا کنیم.

 

وی ادامه داد: در این راستا ۲ هزار واحد هدف‌گذاری شده بود که تاکنون هزار و ۵۰۰ شرکت به چرخه تولید بازگشته‌اند.

 

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: امسال موضوع نساجی و پوشاک و چادر مشکی را به عنوان اولویت خود در نظر گرفتیم و با توجه به اینکه یزد در حوزه نساجی و پوشاک قطب اثرگذاری در کشور است، ثمرات آن را در بسیاری از واحدها شاهد بوده‌ایم.

 

زرندی ادامه داد: در کنار آن، تلاش کرده‌ایم از قاچاق جلوگیری کنیم و این امر سبب شد در حوزه تولید نخ شاهد رشد سه درصدی، در الیاف پلی استر رشد ۲۱ درصدی و در تولید چرم شاهد رشد ۲.۵ درصدی باشیم.

 

وی اظهار داشت: تولید چادر مشکی نیز یکی از دغدغه‌های ما در وازرتخانه بود و جلسات مکرری در این زمینه برگزار کردیم زیرا این محصول از چند لحاظ حائز اهمیت است؛ هم نیازمند تکنولوژی خاص است وهم حجم بالای تولید را نیاز دارد که در این راستا برنامه ریزی هایی برای واحدهای چند شهرستان از جمله یزد به عنوان قطب نساجی کشور انجام داده‌ایم.

 

زرندی تاکید کرد: چادر مشکی صنعت گرانی است و سرمایه گذاری زیادی را می‌طلبد چون پارچه‌ای که تولید می‌شود باید شرایط خاص داشته باشد و امیدواریم بتوانیم در این زمینه اقدام مؤثر و مهمی انجام دهیم و از ظرفیت یزد نیز به عنوان قطب صنعت نساجی به خوبی بهره مند شویم.