دکتر سعید نمکی روز سه شنبه در آئین راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهرستان لامرد با گرامیداشت چهل و یکمین بهار انقلاب و نکوداشت یاد و خاطره سردار دلها شهید قاسم سلیمانی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات شگرفی به ویژه در حوزه سلامت کشور ایجاد شد که از آن جمله می توان به توسعه قابل توجه حضور پزشکان و متخصصان ایرانی در تمامی مناطق کشور و به ویژه مناطق محروم اشاره کرد.

دکتر نمکی با بیان اینکه در سال های پیش از انقلاب اسلامی، تنها ۶ دانشکده علوم پزشکی در کشور فعالیت داشت، از افزایش این تعداد به ۶۶ دانشگاه و دانشکده در کشور و تربیت متخصصان برجسته، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم حوزه سلامت اشاره کرد.

وزیر بهداشت تعداد تخت های بیمارستانی در سال های پیش از انقلاب اسلامی را نیز ۵۶هزار تخت اعلام کرد که در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به ۱۲۰ هزار تخت افزایش یافته است.

فعالیت ۱۸ هزار خانه بهداشت در اقصی نقاط ایران

به گفته این مقام مسوول در حوزه سلامت کشور، خانه های بهداشت کشور نیز از هزار و ۸۰ مورد، اکنون به ۱۸ هزار مورد افزایش یافته و تا دورترین مناطق کشور نیز توسعه یافته است.

نمکی آمار واکسیناسیون جمعیت بیش از ۸۰میلیونی کشور را نیز ۱۰۰درصد عنوان کرد و ادامه داد: امسال به عنوان پیشتاز در کشورهای منطقه، موفق به دریافت گواهی حذف سرخک از سازمان جهانی بهداشت شدیم و امیدواریم ریشه کنی مالاریا را نیز به زودی جشن بگیریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به همه گیری بیماری آنفلوآنزا در جهان اشاره کرد که بسیاری کشورها را درگیر کرده بود و گفت: در ایران به کمک سیستم بهداشتی قوی، موفق به مهار این بیماری شدیم.

تولید ۹۷ درصد داروی موردنیاز در داخل کشور

وی همچنین به موفقیت های نظام سلامت کشور در عرصه خدمات دارویی اشاره کرد و افزود: در سال های پیش از انقلاب اسلامی، تنها ۲۵درصد داروی موردنیاز کشور در داخل تولید می شد و اکنون علاوه بر افزایش این آمار به ۹۷ درصد، موفق به صادرات دارو به دیگر کشورها نیز شده ایم و کمبودهای دارویی، نسبت به سال گذشته، به یک سوم کاهش یافته است.

دکتر نمکی همچنین از پیشرفت در حوزه پژوهش و فناوری به عنوان دیگر دستاورد عرصه سلامت کشور نام برد و اظهار کرد: با پیشرفت های قابل توجه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان که به صورت جهادگونه فعالیت می کنند، نیازهای جامعه در زمینه تجهیزات پزشکی و دیگر عرصه ها، تامین شده است.

وزیر بهداشت، راه اندازی خدماتی مانند دستگاه تصویر برداری پزشکی MRI را از آرزوهای شهرهای بزرگ کشور در سال های پیش از انقلاب اسلامی برشمرد که اکنون به برکت انقلاب اسلامی، در تمامی مناطق کشور در حال تحقق است.

افزایش شناخت ابعاد والای شخصیتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, دیگر محور مهم سخنان وزیر بهداشت در این آئین، به پاسداشت یاد و خاطره سپهبد شهید قاسم سلیمانی اختصاص داشت.وزیر بهداشت ، شهید سلیمانی را حائز خصلت های بسیار والا خواند که با گذشت زمان از شهادت سردار دلها ، این خصلت ها بیشتر عیان می شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت در جمع مردم لامرد حضور یافت
شهید سپهبد قاسم سلیمانی؛ شهید مظلوم ضدتروریسم

دکتر نمکی افزود: امروز تمام جهان، شهید سپهبد قاسم سلیمانی را به عنوان شهید مظلوم ضدتروریسم می شناسند که برای زمین گیر کردن منافقان، تروریست ها و به ویژه داعش، تلاش ها و اقدامات بسیاری انجام داد.

وزیر بهداشت با اشاره به طرح ریزی ترور این شهید اسلام و انقلاب از سوی صهیونیست ها و آمریکا، ادامه داد: اکنون آنان از شهید سلیمانی، بیش از زمان حیات او واهمه دارند و این نشان دهنده عظمت و روحیات بزرگ میلیون ها سرباز ولایت و ایران و امام حسین(ع) است.

او شهادت سردار سلیمانی را عامل وفاق ملی دانست که همه چهره های سیاسی برای پاسداشت این سردار ملی و عقیدتی حضور یافتند و این عظمت در دنیا به نمایش گذاشته شد.

دکتر نمکی با تاکید بر پاسداشت خون شهید سلیمانی، اضافه کرد: پس از به شهادت رساندن سپهبد شهید سلیمانی، آمریکا در نظر هم پیمانانش محکوم شد.

وزیر بهداشت و درمان پس از سفر به استان های بوشهر و هرمزگان شامگاه دوشنبه وارد شهرستان مهر شد و ضمن بازدید از طرح های توسعه سلامت دراین شهرستان به شهرستان لامرد سفر کرد و با افتتاح مرکز تصویر برداری پزشکی در این شهرستان و بازدید از طرح های سلامت روز سه شنبه به عنوان سخنران راهپیمایی ۲۲ بهمن در جمع مردم لامرد حضور یافت.

شهرستان های مهر و لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری و ۳۲۶ کیلومتری جنوب شیراز در استان فارس قرار دارند.