مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت و احیای مجموعه تاریخی و فرهنگی حسن پاشا در تبریز با اعتبار ۸ میلیارد ریال در سال جاری در حال انجام است.
به گزارش جارچی اخبار، مرتضی آبدار، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امسال با این میزان اعتبار آواربرداری و تخلیه نخاله‌های حاصله از آب‌انبارها، برداشت دیوارهای فرسوده و در حال ریزش، پی‌کنی و پی‌ریزی و اجرای شناژ بتونی، بازسازی دیوارها، مرمت طاق گنبد و سایر بخش ها، پاک‌سازی و بندکشی مسجد و احداث سرویس بهداشتی و موتورخانه انجام شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۵ درصد عملیات مرمت و احیای این اثر تاریخی و فرهنگی انجام شده است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت تاریخی این مجموعه، پژوهش‌های تخصصی و فنی آن زمان زیادی برد و در نتیجه روند اجرای عملیات مرمت و احیای این اثر تاریخی و فرهنگی نیز به درازا کشیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به اینکه تبریز در دوره‌های ایلخانی، آق قویونلو و قره قویونلوها پایتخت بود، این مجموعه در ادوار مذکور نقش مهمی در حوزه‌های حکومتی، هنری و علمی داشته بنابراین برای مرمت و بازسازی بقایای آن مجوزهای لازم پیرو پژوهش‌های تخصصی و مطالعات و اقدامات فنی و کارشناسی لازم است.
آبدار، ادامه داد: مجموعه تاریخی میدان صاحب آباد و عمارت نصریه سلطان حسن حدود یک قرن مرکز حکومت ایران و مقر فرماندهی پادشاهان قراقویونلو و آق قویونلو تا زمان شاه‌طهماسب دومین پادشاه صفوی بود و با توجه به ویژگی های فاخر آن با اتصال به بازار و بناهای مذهبی و حکومتی سرآغاز شیوه‌ای کامل از میدان‌های ایرانی شد.
دیوارهای مسجد مجموعه تاریخی و فرهنگی حسن پاشا با طرح‌های اسلیمی‌، ترنج‌ها، گل‌ها، بوته‌های گوناگون و کتیبه‌های متعدد حجاری و بقایای تزیینات بالای درها و پنجره‌ها نیز سنگ‌ نبشته‌هایی با خط ثلث جلی وجود دارد که بی‌شباهت به خط زیبای یاقوت مستعصمی نیست و در طرفین محراب این مسجد نیز ۲ ستون سنگیِ زردرنگ قرار دارد که همانند کهرباست.