یازدهمین دوره انتخابات مجلس در پیش است و انتظارات جامعه کارگری همچنان پابرجا و باقی است؛ انتظاراتی از جمله امنیت شغلی، بیمه، دستمزد معادل با هزینه های زندگی و در یک کلام حمایت از قشر کارگر.

به ویژه آنکه کارگران اغلب در میان نمایندگان راه یافته به مجلس، کمتر نماینده و سخنگویی دارند و دیگر نمایندگان نیز به رغم شعارهای همیشگی، حمایتی از این جامعه چند ده میلیونی انجام نمی دهند.

در همین راستا عضو شورای عالی کار با بیان اینکه نمایندگان مجلس دهم گره های زیادی برای جامعه کارگری ایجاد کردند، می گوید: گشایش این گره ها مدت ها زمان می برد.

مهرزاد مویدی در گفت و گو با «ایلنا» با اشاره به اینکه نمایندگان فعلی مجلس حمایتی از جامعه کارگری انجام نداده اند، می افزاید: کارگران از نمایندگان فعلی مجلس راضی نیستند.

عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه نمایندگان باید دیدگاه شان را نسبت به جامعه کارگری تغییر دهند، بیان کرد: متاسفانه نمایندگانی که جواز حضور در قوه مقننه را کسب می کنند تنها دیدگاه سیاسی شان را تغییر می دهند نه مشکلات کارگران.

مویدی در ادامه می افزاید: با توجه به اینکه بیشترین آسیب و ضربه در کشور ما در بخش اقتصادی است اما متاسفانه نماینده ها چندان به این مهم توجهی نمی کنند.

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه به رغم شعارهای اقتصادی برخی کاندیداها اما شاهدیم که اتفاق خاصی در این بخش رخ نمی دهد، می افزاید: با توجه به اینکه هر چهار سال یک بار یک گروه و جناح سیاسی جواز ورود به مجلس را کسب می کند اما آنها همواره توجهی به تولید ندارند.

مویدی با اشاره به اینکه خروجی مناسبی در بخش تولید صورت نگرفته است، می‌گوید: بعضی نماینده ها با هدف رفع موانع تولید و بخش خصوصی به استان‌های مختلف سفر می‌کنند اما نباید فراموش کرد که اختصاص هزینه این سفرها به بخش تولید در مراکز استان می تواند باعث رونق کارخانه ها شود.

مویدی در ادامه با اشاره به اینکه نمایندگان فعلی مجلس به دنبال معاملات سیاسی هستند، ادامه می دهد: متاسفانه این افراد چندان توجهی به حوزه اقتصادی ندارند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان در مجلس همواره از اقشار و بدنه شغلی خود دفاع می‌کنند، می افزاید: نمایندگانی که شغل‌شان معلم، پزشک و …. بوده همواره از مشاغل خود در مجلس دفاع کردند.

عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه قشر کارگری در تمام دولت ها مورد بی مهری قرار گرفته است، می افزاید: امیدواریم که نمایندگان دور یازدهم مجلس به دور از هیاهو و دیدگاه سیاسی بتوانند موضوعات مد نظر جامعه کارگری و کارفرمایی را پیگیری و حل کنند.

مویدی با بیان اینکه حل شدن مشکلات کارفرمایان باعث گشایش در گره جامعه کارگری می شود، می افزاید: در جلسات مختلف به کاندیداها بارها اعلام کرده ام که روی حرف‌های‌تان بمانید و پایبند باشید.

عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه تاکنون توانستیم از کاندیداها جهت رفع مشکلات کارگران تعهد اخلاقی بگیریم، ادامه می دهد: رای جامعه کارگری بسیار بالاست بنابراین کاندیداها باید جهت کسب رای با کارگران صادق باشند.

انتخابات

ضرورت حمایت نمایندگان مجلس از چرخه تولید

رئیس شورای اسلامی کار شرکت روغن نباتی نرگس شیراز هم در ادامه با بیان اینکه ما کارگران انتظار نداریم که نمایندگان مجلس به صورت انفرادی از کارگران حمایت کنند، می‌گوید: معتقدیم که نمایندگان شیراز در مجلس می توانند با کمک به کارگاه ها و کارفرماها سبب رونق در زندگی کارگران شوند.

محمدهادی زارع در گفت و گو با ما با اشاره به اینکه برای رونق زندگی کارگران انتظار داریم که نمایندگان به صورت غیر مستقیم از این قشر حمایت کنند، می افزاید: نمایندگان می‌توانند اقداماتی انجام دهند که به تبع آن موضوعات و موانع سر راه کارفرماها مانند بیمه ها، نقدینگی، مالیات برداشته شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا, وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر کارفرماها با مشکل جدی نقدینگی مواجه هستند، ادامه می دهد: تحریم های موجود باعث شده که واردات مواد اولیه بسیاری از محصولات با مشکل مواجه شود بطوریکه بیشتر کارخانه‌ها از واردات دستگاه های به روز به شدت در مضیقه هستند.

رئیس شورای اسلامی کار شرکت روغن نباتی نرگس شیراز در ادامه بیان می کند: به رغم صحبت های انجام شده با یکی از نمایندگان شیراز جهت حل مشکلات کارگران و کارخانه روغن نباتی متاسفانه هیچ گشایشی در مشکلات کارگران این مجموعه انجام نشد.

وی در ادامه بر ضرورت حمایت نمایندگان مجلس از چرخه تولید تاکید می کند و می افزاید: نمایندگان فعلی شیراز هیچ حمایتی از کارفرماهای کارخانه روغن نباتی شیراز انجام نداده اند .

نمایندگان مجلس به صورت محکم از کارگران حمایت نکرده اند‌

رئیس اتحادیه زنان کارگر استان فارس با بیان اینکه حضور کاندیداهای دو طیف تنها در زمان انتخابات جهت اخذ رای در میان قشر کارگر پررنگ می شود، می گوید: این در حالی است که حضور کارگران در هر دوره و شرایط سیاسی پای صندوق های رای فعال و پر رنگ است.

زهرا درویشی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه کاندیداها بعد از ورود به مجلس هیچگونه حضور فعالی در میان کارگران ندارند، می افزاید: در واقعیت در حال حاضر چیزی از جامعه کارگری به جا نمانده است.

به گفته وی کاندیداها در جهت اخذ رای از کارگران همواره اذعان دارند که از بدنه جامعه کارگری هستند.

رئیس اتحادیه زنان کارگر استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر تشکل های کارگری مانع تجمع و اعتراضات کارگران شده اند، می افزاید: نماینده هایی که رای کارگران را برای ورود به مجلس گرفتند بعد از ورود به بهارستان به بهانه خصوصی سازی اقداماتی انجام دادند و چوب حراج به کارخانه ها زدند که در نهایت منجر به اخراج کارگران شد.

رئیس اتحادیه زنان کارگر استان فارس با بیان اینکه مسئولان کارخانه ها در صورت بروز کوچکترین اتفاق کارگران را اخراج می کنند، ادامه می دهد: اما مسئولان هیچ کاری به مدیران ضعیف و ناتوان ندارند.

درویشی در ادامه با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس به صورت محکم از کارگران حمایت نکرده اند، می‌گوید: با تمام این بی مهری ها کارگران بر حسب وظیفه ای که دارند پای صندوق های رای حضور می یابند و نماینده‌های خودشان را انتخاب می کنند.

رئیس اتحادیه زنان کارگر استان فارس با بیان اینکه میزان مزد و حقوق بانوان در شرایط کار مساوی با مردان تفاوت دارد، می افزاید: این در حالیست که بیشتر کارفرماها که حقوق و مزایای یک مرد ضعیف را به مراتب بیشتر از یک زن قوی در نظر می گیرند.

درویشی در ادامه با اشاره به اینکه نگاه جنسیتی بر جامعه کارگری به شدت حاکم است، می گوید: زنان باید در محل کار مکانی داشته باشند تا بتوانند به نوزاد شیر دهند اما متاسفانه شاهدیم که چنین قوانینی به هیچ وجه در محیط های کار اجرا نمی شود.