حفظ هویت ایرانی و اسلامی در جلوه های بصری شهرک تازه تأسیس شرق کهن شهر تبریز، همواره مورد توجه و تأکید مدیریت شهرداری منطقه۹ است.
شهردار منطقه ۹ تبریز در گفتگو با جارچی اخبار با بیان این مطلب اظهار داشت: توجه به نمای ساختمان ها، بیانگر هویت و معماری شهردر مقیاس کلان است، از اینرو حفظ هویت ایرانی و اسلامی در جلوه های بصری شهرک تازه تأسیس شرق کهن شهر تبریز، همواره مورد توجه و تأکید مدیریت شهرداری منطقه۹ می باشد.
بهرام نسیانی افزود: تحولات گسترده در امر ساخت و سازها توجه خاصی را طلب می کرد تا علاوه بر حفظ ارزش ها وهویت وزین گذشته، و با بهبود معضلات موجود، بافت شهری چشم نواز در سطح این شهرک ایجاد شود.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس، هویت اسلامی و تاریخی معماری ایران و آثار و بناهای شاخص مربوط به دوران تاریخی و اسلامی معماری ایران و بررسی ویژگی های آنان، و از طرفی مشکل بی هویتی نماهای معاصر، توسط متخصصین امر مورد تحقیق، بررسی و مطالعه قرار گرفته و طرحی در این زمینه ارائه شده است.
شهردار منطقه۹ در ادامه تصریح کرد: بر اساس این طرح که محصول مطالعات و کار تحقیقی مشترک دانشگاهها و مراکز علمی تبریز، راه و شهرسازی استان، استانداری آذربایجان شرقی، میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری تبریز و نظام مهندسی می باشد، نمای ساختمان نسبت به عرض گذر دارای استاندارهایی خواهد بود که ضمیمه ی پروانه ی ساختمانی خواهدشد و الگوی هماهنگ و ثابتی برای ساخت و سازهای این شهرک اجرا می شود، به گونه ای که استفاده از مصالح بومی، متریال های متناسب با اقلیم منطقه و نیز تهیه ی نقشه ها و عکس های رنگی بنا، قبل از اجرا برای صدور پروانه ی ساختمانی الزامی می شود تا از آشفتگی بصری جلوگیری شود.
نسیانی در پایان افزود: کلیات این طرح طی روزهای اخیر به تایید کارگروه مربوطه رسیده و برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده ی ۵ شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ارسال گردیده، که در صورت تصویب نهائی قابلیت اجرایی خواهد داشت.