شاید آنچه این روزها بیشتر خودنمایی می کند ترس و دلهره از مبتلا شدن به این بیماری باشد که باعث شده مردم با کوچکترین علائم سرما خوردگی به مراکز درمانی مراجعه کنند.
همین مسئله کار را برای کادر درمانی سخت کرده و باعث شده امکانات به هیچ وجه پاسخگوی این حجم از مراجعات نباشد.
هر چند که دغدغه مردم به واسطه ابتلای یکی از اعضای خانواده آنها قابل درک است اما باید توجه داشت که این میهمان، ناخوانده آمده و ایران نیز همانند بسیاری از کشورها در صف مبارزه با این ویروس قرار دارد و به طور طبیعی قادر نخواهد بود که به تمامی درخواست ها پاسخ دهد.
این روزها تمامی مسوولان و کادر درمانی و پزشکی در استان های درگیر با کرونا پای کار هستند و هر کس تلاش دارد تا سهمی در این اقدام جهادی داشته باشد حتی استان هایی که هنوز از ویروس کرونا در امان مانده اند نیز در آماده باش کامل قرار دارند و امکانات خود را مهیا کرده اند تا به استقبال ورود احتمالی این بیماری بروند.
بر اساس اعلام مسوولان تمامی مدارس، مراکز آموزشی و فعالیت های عمومی برای چند روزی تا عادی شدن شرایط تعطیل اعلام شده و حتی مراکز گردشگری در شهرها و استان های مختلف به حالت تعطیل در آمده تا ضمن کنترل شیوع این ویروس بتوان خدمات بهتری به افراد درگیر با بیماری ارائه کرد.
آموزش از راه دور دانش آموزان، قرنطینه کردن برخی بیمارستان ها در استان های پرخطر، ممنوعیت ملاقات بیماران، ضدعفونی کردن معابر و مراکز درمانی و برخی مکان های عمومی، بخش دیگری از کارهایی است که مسوولان برای کاهش شیوع کرونا اندیشیده و به مرحله اجرا در آورده اند.
راه اندازی خط تولید لباس ایزوله ویژه کرونا در اصفهان، تولید روزانه ۳۰ هزار ماسک در همدان، ورود ‏تیم متخصصان پزشکی چین با محموله جدید کمک‌های این کشور به ایران، تحویل پنج هزار کیت تشخیص ویروس جدید کرونا و ۲۵۰ هزار ماسک از طرف چین به ایران خبرهای امیدوار کننده ای است که نشان می دهد عزم ملی و جهانی برای ریشه کن کردن این ویروس وجود دارد.
راه‌اندازی نظام ارجاع بیماران دچار عفونت‌های حاد تنفسی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اهداء شرکت پتروشیمی مهاباد ۱۰۰ لیتر آب ژاول پنج درصد برای گندزدایی سطوح به شبکه بهداشت و درمان توسط شرکت پتروشیمی مهاباد، از دیگر خبرهای خوب و نوید بخش این روزهاست.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, متخصصان و پزشکان کشور هم با جدیت در تلاش هستند تا کیت های آزمایشی تولید داخل را ظرف چند روز آینده در حجم انبوه تولید و به مراکز درمانی ارسال کنند که در این صورت شاید تا حدود زیادی دغدغه مردم که فکر می کنند نیاز به انجام آزمایش دارند برطرف شود.
بنا به گفته مسوولان اقلام بهداشتی از جمله ماسک و محلول ضدعفونی کننده در تعداد زیاد توسط واحدها و کارگاه های تولید مواد بهداشتی در استان های مختلف در حال تولید و عرضه در بازار است تا مردم از این نظر کمبودی نداشته باشند.
با وجود تمامی این اقدامات مردم در استان های درگیر کرونا گله ها و انتقاداتی دارند و خواستار توجه بیشتر مسوولان هستند.
برخی از افراد همچنان از کمبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده گله مند هستند و عده ای هم عنوان می کنند که وقتی یکی از اعضای خانواده آنها به این بیماری مبتلا شده به طور طبیعی باید دیگر افراد خانواده آزمایش داده و از سلامت خود مطمئن شوند مسئله ای که به دلیل کمبود امکانات در برخی مراکز درمانی استان های مختلف عملا قابل اجرا نیست.
در برخی استان ها نیز مردم نسبت به اختصاص یک یا چند بیمارستان و مرکز درمانی به بیماران مبتلا به کرونا انتقاد دارند و این کار را نادرست می دانند.
با توجه به درگیر شدن نقاط مختلف کشور با ویروس کرونا زندگی روزمره مردم را از حالت عادی خارج کرده و این روزها برخی مشاغل از جمله تاکسی ها، رستوران ها، مراکز تجاری، تفریحی و گردشگری با تعداد بسیار اندک مراجعه کنندگان و مشتری مواجه هستند، این مسئله بر ناراحتی و دلهره مردم برای امرار معاش در حالی که به روزهای پایانی سال و نوروز نزدیک می شویم، افزوده است.
از آنجا که اکنون شیوع این بیماری بیشتر شده و فشار روحی بسیاری هم به مردم و هم به کادر درمانی وارد می شود به نظر می رسد باید با حفظ آرامش امکانات و تجهیزات به گونه ای مدیریت شود که وقتی فردی با نگرانی احتمال درگیری با این بیماری وارد مراکز درمانی می شود تا حدود زیادی رضایت او جلب شود.
در این میان مسوولان که از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور پای کار بوده اند می مطلبد تا تلاش بیشتری داشته باشند و با مدیریت صحیح تجهیزات پزشکی و بهداشتی را در سراسر کشور به طور عادلانه تقسیم کنند تا کشور بتواند به سلامت از این بحران عبور کند.

بنا بر آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا به ۳۸۸ نفر رسیده است که از این تعداد ۳۴ نفر فوت کردند و ۷۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند.