متخصصان و کارشناسان بهداشتی و درمانی، بهترین راه مقابله با شیوع ویروس کرونا را پیشگیری با استفاده از ماسک و موادضدعفونی کننده می دانند، این در حالی است که این ۲ قلم کالا در آذربایجان‌شرقی به رغم افزایش تولید با کمبود مواجه است.
گفته می شود ” ویروس کرونا یک بیماری دموکراتی است” به این معنی که فقیر و غنی، کوچک و بزرگ، پزشک و غیرپزشک و کشور پیشرفته و عقب مانده نمی شناسد و همه را درگیر می کند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، این ویروس که این روزها بیش از خطرناک و کشنده بودنش، نامش هراس و اضطراب بر جان انسان ها و جوامع انداخته است، به گفته پزشکان فقط ۲ درصد کشندگی دارد و ۸۰ درصد مبتلایان بهبود می یابند؛ و اگر چنان چه فردی به طور خفیفی این بیماری را گرفت حتی نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست، بلکه تنها استراحت در منزل و خود قرنطینه‌گی روش مناسبی برای مقابله با آن است.
آنچه که این بیماری را خطرناک جلوه می دهد، انتشار سریع آن است که باید به توصیه های ایمنی و مراقبت مسوولان بهداشتی توجه و ضمن رعایت نکات بهداشتی از قبیل دوری از افراد مبتلا و سرما خورده، رعایت حد فاصله و شستن مداوم دست ها، بر این بیماری غلبه کرد.
آذربایجان شرقی نیز مانند بسیاری از استان های دیگر کشورمان این روزها درگیر کروناست و با وجود اینکه تولید مواد ضدعفونی در آن به بیش از ۲۰ تن در روز می رسد، اما مردم همچنان با کمبود در این زمینه به ویژه تهیه ژل ضدعفونی و الکل مواجه هستند.
از سوی دیگر با توجه به نبود واحد تولید ماسک در آذربایجان شرقی، تامین و توزیع آن از مشکلات اصلی مقابله با شیوع کروناست، هر چند که پزشکان می گویند استفاده همگانی از ماسک بیشتر جنبه روانی دارد.
هر چند اداره کل تعزیرات آذربایجان شرقی و دیگر نهادهای بازرسی و نظارتی به جد بر بازار نظارت دارند و حتی با سه داروخانه در این ارتباط برخورد شده است، اما سیستم توزیع ماسک و مواد ضدعفونی همچنان با مشکل مواجه است و مردم در این زمینه گلایه دارند.
مردم درباره ماسک و مواد ضدعفونی کننده چه می‌گویند؟
در مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از داروخانه ها و گفت و گو با شهروندان، کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده کاملا مشهود است، داروخانه‌ها در پاسخ به تقاضای مشتری بیشتر از دو جمله «نداریم و الان تمام شد» ، چیزی نمی گویند.
یکی از مشتری ها به خبرنگار ایرنا گفت: چند روز دنبال ماسک هستم، ماسک یا وجود ندارد و یا اگر باشد خیلی گران است؛ هر ماسک معمولی را به قیمت ۲ هزار تومان می فروشند.
مسوول یکی از داروخانه ها نیز در پاسخ چرایی کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده گفت: هر روز ۲ هزار عدد ماسک برای ما می آید اما با توجه به افزایش تقاضا بلافاصله تمام می شود.
وی افزود: البته داروسازها بنابه توصیه مراکز بهداشتی می توانند محلول ضدعفونی کننده دست ساز را خودشان با استفاده از مواد صنعتی استاندارد تهیه و در اختیار مشتریان قرار دهند.
کارخانه‌ها با کمبود ظروف بسته‌بندی مواجه هستند
مدیرعامل یک واحد شرکت تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی در شهرک صنعتی سلیمی آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش خطوط تولید و سه نوبته کردن دوره کاری گفت: امروز مواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی تولید می شود اما به دلیل کمبود ظروف بسته بندی، قدری با مشکل توزیع به موقع و کافی مواجه هستیم.
احمد جوادپور افزود: این واحد تولیدی سالانه ۵۰۰ میلیون عدد انواع محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده مانند پدهای استریل، اسپری و مایع ضدعفونی کننده، دستمال مرطوب و فوم آنتی باکتریال را تولید و در بازار عرضه می کند.
وی، با بیان اینکه این واحد تولیدی با ظرفیت کامل و به صورت ۳ نوبته فعالیت می کند، افزود: ۲۴۰ هزار عدد به صورت شبانه روز پدهای ضدعفونی کننده، ۲۴۰ هزار عدد نیز آنتی باکتریال و ۵۰ هزار عدد اسپری ضدعفونی کننده متناسب برای مقابله با ویروس کرونا در این تولید می شود.
جوادپور اظهار داشت: در تولید مواد ضدعفونی کننده در این واحد تولیدی از یک ماده قوی استفاده می شود که میزان میکروب کشی آن بالا بوده و ماندگاری آن نیز در دست زیاد است.
جوادپور، یادآوری کرد: میزان مورد نیاز الکل در این واحد تولیدی برای یک هفته بیش از ۳۰ تن است که از این میزان تنها ۲ تن تامین شده است.
افزایش ظرفیت تولید موادضدعفونی کننده به ۲۰ تن در روز
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ظرفیت تولید مواد ضدعفونی کننده در واحدهای شهرک‌های صنعتی تبریز به ۲۰ تن در روز رسید.
مرتضی نیرومند، افزود: هم اکنون ۱۳ واحد تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده در سطح استان وجود دارد که برای تامین مواد ضدعفونی کننده استان و سایر استان ها با ظرفیت کامل و به صورت ۳ نوبته کار می کنند.
وی اظهار داشت: براساس برنامه ابلاغی وزیر صنعت معدن و تجارت هر روز واحدهای تولیدی مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده در شهرک های صنعتی استان پایش می شوند و در صورت وجود مشکل در روند تولید آن ها با پیگیری های لازم مشکل آنان رفع می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به شرایط ویژه برخی از واحدهای تولیدی نیز که خطوط تولید آن ها در زمینه دیگری فعالیت داشت برای تامین مواد ضدعفونی کننده برای مقابله با بیماری ویروس کرونا تغییر خطوط دادند.
نیرومند، با اشاره به اینکه اگر واحدهای تولیدی استان در تامین الکل مورد نیاز خود مشکل داشته باشند پیگیری لازم برای رفع مشکل آنان انجام می شود، ادامه داد: با افزایش ۲ تا ۳ برابری ظرفیت واحدهای تولیدی نه تنها مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده استان بلکه نیازهای سایر استان ها نیز تامین می شود.
وی اظهار امیدواری کرد در روزهای بعد میزان تولید مواد ضدعفونی کننده در سطح استان افزایش یابد و در روزهای اخیر ۳ واحد تولیدی از سازمان غذا و دارو مجوز تولید بگیرند تا بتوانند اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم را برای مقابله با ویروس بیماری کرونا تامین کنند.
ظرفیت تولید مواد ضد عفونی در آذربایجان‌شرقی ۴ برابر می‌شود
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز از تأمین مواد اولیه و تغییر خطوط ۱۱ واحد تولیدی استان با هدف تأمین سلامت مردم و کنترل ویروس کرونا خبرداد و گفت: در روزهای آتی با فعالیت واحدهای یادشده ظرفیت تولید مواد ضدعفونی کننده در استان تا ۴ برابر افزایش خواهد یافت .
حبیب امین زاده در بازدید از شرکت پنبه هیدروفیل و باند و گاز تبریز از تأمین و تولید انبوه ملزومات بهداشتی مورد نیاز استان در پیشگیری از بیماری کرونا و حفظ سلامت مردم خبرداد و افزود: در زمان حاضر ۳ واحد تولیدی مواد ضد عفونی کننده با ظرفیت ۱۳ هزار تن به صورت روزانه در استان فعالند.
وی با اشاره به ابلاغ مقام عالی وزارت صمت به عنوان مدیر کمیته پشتیبانی و تدارکات ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت : تهیه ، تولید و تأمین انبوه تمامی ملزومات بهداشتی مورد نیاز استان همزمان با کشور ، اعم از ماسک ، مایع ضد عفونی کننده و دیگر مایحتاج پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا در دستورکارسازمان صنعت ، معدن و تجارت استان قرار گرفته است .
رییس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان آذربایجان شرقی از همکاری ویژه واحدهای تولیدکننده در این حوزه در شرایط فعلی خبر داد و افزود : به دلیل شرایط پیش آمده و حجم بالای تقاضا طی روزهای گذشته براساس پیش بینی های لازم واحدهای تولیدی استان مسیر تولید مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده را در پیش گرفته اند .
وی با اشاره به اینکه مواد تولید شده از طریق شبکه توزیع رسمی ، داروخانه ها و مراکز توزیعی اتحادیه ها در سطح شهر به صورت مستقیم و با قیمت مصوب عرضه می شود ، همچنین اقدامات مستمر نظارت و بازرسی در قالب گشت های مشترک تداوم داشته و با متخلفین احتمالی نیز برخورد قانونی انجام می گیرد.
امین زاده با اشاره به فعالیت واحد تولید ماسک مرکز رشد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با ظرفیت تولید روزانه حدود ۲۵ هزار عدد، گفت: ۲ واحد جدید تولید ماسک نیز بزودی فعال شده و به افزایش ظرفیت کمک خواهند کرد .