رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه گفت: جواب آزمایش سه نفر از فوت‌شدگان اخیر که با علائم مشکوک به کرونا در بیمارستان امیرالمومنین(ع) مراغه بستری شده بودند منفی بوده و علت فوت این افراد سایر بیماری‌هاست.
به گزارش جارچی اخبار، اصغر تنومند روز یک‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: تا به امروز چهار نفر بیمار مشکوک به کرونا در مراغه فوت شده اند که نتیجه آزمایش سه نفر از فوت شدگان برای کرونا ویروس منفی بوده و علت فوت آن ها بیماری های زمینه ای قلبی و دیالیزی است و جواب آزمایش نفر چهارم فوت شده تا به این لحظه دریافت نشده است.
وی افزود: از ابتدای اسفند تا به امروز ۴۱ مورد بستری مشکوک به کرونا در مراغه داشتیم که از این تعداد ۱۳ بیمار همان ابتدا سرپایی درمان و ترخیص شدند.
تنومند اضافه کرد: همچنین ۱۰ نفر دیگر به صورت متناوب با وضعیت رو به بهبود ترخیص شده و مورد خاصی نداشتند.
رییس دانشکده علوم پزشکی مراغه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۷ نفر مشکوک به بیماری کرونا ویروس در بیمارستان امیرالمومنین(ع) مراغه بستری هستند و از ۲۰ نمونه ارسال شده به تهران برای تشخیص کرونا ویروس، ۱۷ مورد منفی و سه مورد مثبت است.
تنومند گفت: از افراد مبتلا شده به کرونا که در حال حاضر در بیمارستان امیر المومنین مراغه بستری هستند ۲ نفر خانم که یکی از آن ها ۳۲ ساله و دیگری ۶۲ ساله است و وضعیت خانم ۳۲ ساله رو به بهبود است.
وی ادامه داد: نفر سوم مبتلا شده مردی ۷۱ ساله است و سابقه بیماری قلبی دارد.
تنومند گفت: اقدامات شناسایی و معاینات بالینی اعضا خانواده افرادی که نتیجه آزمایش آنها مثبت بوده از سوی معاونت بهداشت شهرستان در حال پیگیری است.
وی گفت: متوسط سن فوت شدگان بالای ۷۵ سال است و این افراد سابقه سفر به شهرهای آلوده به کرونا ویروس را ندارند.
تنومند به آخرین وضعیت تجهیزات پزشکی شهرستان اشاره کرد و گفت: وسایل حفاظتی، ماسک، عینک و دستکش به میزان کافی در اختیار پرسنل درمانی قرار دارد و جای هیچ گونه مشکل و نگرانی در این ارتباط نیست.
وی با تقدیر از فرماندار مراغه در خصوص همکاری هایی که برای تامین اقلام مورد نیاز در خصوص کرونا ویروس داشته، افزود: با همکاری فرمانداری لوازم و مواد شوینده از امروز و با نظارت دستگاه های متولی به مقدار کافی از طریق داروخانه ها در اختیار مردم قرار داده شده و به ادارات ارائه دهنده خدمات از طریق علوم پزشکی پخش شده است.
تنومند اضافه کرد: بیش از یکهزار و ۵۰۰ لیتر الکل ۷۰ درصد در شهرستان پخش شده است و در سطح شهرستان در خصوص مواد ضدعفونی کننده مشکلی نداریم.
وی گفت: داروخانه ها موظف به پخش اقلام مورد نیاز مردم به قیمت دولتی هستند و مردم سوالات و شکایات خود در زمینه پخش مواد شوینده و پیرامون کرونا ویروس را می توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.
کرونا، ویروسی شایع است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کرونا ویروس جدید نشان داده که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس سردرد و گاهی با اسهال و استفراغ همراه است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.