دکتر محمدرضا صائینی شامگاه یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدیو کنفراس برگزار شد، با اشاره به حضور تجمعی شهروندان زنجانی در مناطقی از سطح شهر افزود: متاسفانه تجمع مردم در ساعاتی خاص در مناطقی از شهر نگرانی هایی را در ارتباط با انتشار گسترده بیماری ویروس کرونا ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: هرچند آموزش‌های متعدد و قابل توجهی از کانال های مختلف به اقشار مختلف مردم ارائه شده، اما به این مهم باید توجه داشت که تنها کسب اطلاعات کافی نیست بلکه باید این اطلاعات به تغییر رفتار منجر شود در غیر اینصورت اثربخش نخواهد بود.

این مسؤول با بیان اینکه اقدامات متعددی برای کاهش بروز بیماری کرونا در استان انجام گرفته است، ادامه داد: کنترل ورودی‌ و خروجی شهر، تشکیل کمپین‌هایی برای مسافرت نکردن، از جمله این کارها بوده اما موضوع به شدت نگران کننده ازدحام‌ مردم برای خرید است.

وی اضافه کرد: نگرانی دیگر به عملکرد نانوایی‌ها با وجود همه اقدامات کنترلی انجام شده در ارتباط با بیماری ویروس کرونا باز می گردد و تحقق این مهم در گرو خود کنترلی مردم هنگام مراجعه به این نوع واحدها و به کارگیری نکات اعلام شده از قبیل اجتناب از جابجایی وجه نقد و انجام پرداختی ها با کارت اعتباری است.

صائینی افزود: نگرانی دیگر در خصوص بیماری کرونا تردد تاکسی های درون شهری است و در این راستا به مسافران توصیه می شود در صندلی عقب خودرو تنها ۲ نفر مسافر سوار کنند و علاوه بر آن نکات بهداشت فردی و محیط را بیش از گذشته رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد قدرت انتقال ویروس کرونا ۱۲ برابر سرماخوردگی است و بر این اساس عموم مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند که قرار گرفتن در محیط و تجمعات ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر این استان وارد چرخه بیماری کرونا شده و در این میان رفتار مردم تعیین کننده در شیوع این بیماری خواهد بود، چرا که همکاری آنان در کنترل ویروس، بسیار تاثیرگذار است و در واقع می تواند قطع کننده زنجیره باشند.

صائینی با اشاره به انجام آزمایش های بیماران مشکوک به کرونا نیز افزود: اعلام نتیجه آزمایش ۱۰ تا ۱۲ ساعت به طول می انجامد که در صورت نیاز آزمایش ها دوباره تکرار می شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی اضافه کرد: هم اکنون در مسیر بیماری قرار داریم و طبق پیش بینی ها قله بیماری پنج تا ۱۰ فروردین است و همه مسؤولان استان درصدد آماده کردن امکانات و تمهیدات لازم را برای کنترل امور هستند.

این مسؤول ادامه داد: اولویت در قرنطینه بیماران مشکوک به کرونا منزل این افراد است که در این شرایط راهنمایی های لازم انجام می گیرد و با همکاری شهرداری زنجان نیز محلی برای قرنطینه بیماران در نظر گرفته شده که در موارد معدود استفاده شده است.

صائینی افزود: هم اکنون کنترل ورودی و خروجی شهر نیز طبق مصوبه ستاد استانی و تلاش و همکاری نیروی انتظامی از ۲ روز گذشته در مبادی ورودی به شهرهای استان انجام می گیرد که خودروهای پلاک غیربومی اجازه ورود ندارند.
وی خاطرنشان کرد: هر چند ضد عفونی محلات امری خوب در پیشگیری از بیماری کرونا محسوب می شود اما این مشکل را حل نمی کند و در این میان حضور افراد ناقل بیماری و انتقال آن به فرد دیگر مهم بوده و این موضوع با بکارگیری اقدامات پیشگیرانه به تاخیر منتهی می شود.

به گفته وی، عموم مردم برای شستشوی دست ها با آب و صابون هر ۲ یا سه ساعت اقدام کنند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ۱۸ اسفند ماه اعلام کرد: تاکنون ۶ هزار و ۵۶۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین تعداد بهبود یافتگان به ۲ هزار و ۱۳۴ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۷۴۳ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۶۵۶۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۹ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۹۴ مورد رسید.

جهانپور گفت: خوشبختانه در کشور تاکنون ۲۱۳۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند.